Assassin's Creed Chronicles India Review - Sluipen in 2,5D

maandag, 11 januari 2016 om 18:00
Assassin’s Creed Chronicles India is het tweede deel uit de Chronicles trilogie. Het volgt het verhaal van de assassin Arbaaz Mir, nadat wij in het eerste deel met Shao Jun aan het vechten waren in China. Dus sta klaar voor een nieuw 2,5D platformer avontuur in de wereld van Assassin’s Creed.
Het avontuur van Arbaaz Mir neemt ons mee naar 1841 in de plaats Amritsar in het Sikhrijk te India. Op dat moment groeit de spanning tussen het Sikhrijk en de Britse Oost-Indische Compagnie, waar de templars een gevaar vormen.
Voor Arbaaz is dit slechts een achtergrondverhaal, want zijn persoonlijke missie is het redden van zijn vriendin de prinses en het redden van artefacten van de assassins die zijn gestoten door de templars. Het is een vrij mager en simpel verhaal, maar gelukkig weet de setting dit goed te maken. De game neemt je mee van India tot aan Afghanistan.
Assassin's Creed Chronicles India <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201601/t/assassins-creed-chronicles-india-review-1452430716.jpg" />

Ezio’s Box is de rode lijn in Chronicles

Het voorwerp Ezio’s Box maakt zijn terugkeer in dit tweede deel van de Chronicles trilogie, waarmee het de rode lijn vormt in deze platformer serie. Dit zorgt ervoor dat er een soort connectiviteit ontstaat binnen het universum van Assassin’s Creed naast de stripboeken die voorafgingen aan deze trilogie. Alleen moet je die link wel zelf leggen als speler, wat een gemiste kans is van de ontwikkelaar om hier meer mee te doen. Aan de andere kant zorgt dit er wel voor dat ieder deel echte stand-alone games zijn.
Ten opzichte van het eerste deel zorgt de setting van India voor meer kleur in de schilderachtige stijl die wordt gebruikt, beter bekend als cel-shaded. Toch blijft rood de belangrijkste kleur in de game, want die kleur toont aan welke routes je kunt gebruiken. Het woord routes moet je overigens niet al te serieus nemen, want in tegenstelling tot de grotere Assassin’s Creed games is er veelal maar één route die je kunt volgen. Daarom valt ook aan te bevelen om Assassin’s Creed Chronicles India en de andere games binnen de trilogie niet te vergelijken met de andere Assassin’s Creed games.

Grote herspeelbaarheid voor de perfectionisten onder ons

Assassin’s Creed Chronicles India is een 2,5D-platformgame, waarbij stealth de dragende factor is binnen het spel. Vechten is nog steeds mogelijk, maar dat is echt je laatste optie. Uiteraard kun je proberen om al vechtend door alle levels heen te gaan, maar dit heeft een effect op de punten die je krijgt per sectie binnen een level. Maximale punten per sectie kun je namelijk enkel behalen als je niet wordt gezien door de vijand.
Aan het einde van een level of eigenlijk memory sequence, krijg je verbeteringen voor Arbaaz op basis van de behaalde punten. Daarbij speel je een nieuwe moeilijkheidsgraad vrij bij het uitspelen van de campagne en met deze moeilijkheidsgraad kun je weer nieuwe verbeteringen vrijspelen per level. Deze nieuwe moeilijkheidsgraad met nieuwe verbeteringen en de punten die je krijgt per sectie werken op hun beurt erg positief voor de herspeelbaarheid van de game, als je een echte perfectionist bent.
Assassin's Creed Chronicles India Review

Tijd is je grootste vijand in Assassin’s Creed Chronicles India

Zo moeten wij zeggen dat op het laagste moeilijkheidsniveau Assassin’s Creed Chronicles India op bepaalde stukken al uitdagend genoeg is, zoals een platformer ook hoort te zijn. Dit gaat zelfs tot frustrerend aan toe, waar scheldwoorden te pas en onpas worden gebruikt. Veelal gaat dit om een bepaalde sectie, maar soms om de af en toe klungelige controls die wij ook kennen van de grote Assassin’s Creed games.
De uitdaging in Assassin’s Creed Chronicles India zit veelal in de momenten waar je als speler te maken krijgt met een tijdsdruk, zoals bij een achtervolging of het moment dat je zelf wordt achtervolgd door een olifant. Gelukkig heeft Arbaaz een aantal speciale voorwerpen om hem te helpen in deze situaties. Nieuw ten opzichte van Shao Jun uit China zijn de rookbom en de chakram. De rookbom gebruik je om vijanden te verblinden, zodat jij ongemerkt langs hen kan lopen en de chakram is een rond wapen die je kunt gooien om touwen los te snijden.

Arbaaz kent genoeg kunstjes om te overleven

Verder moet je als Arbaaz veel gebruik maken van je omgeving zoals verstopplekken of snel naar het plafond klimmen door middel van je grijphaak. En als je echt even vastzit dan kun je ook gebruikmaken van Helix. Het woord zal voor Assassin’s Creed fans bekend zijn en betekent in principe het benutten van hacks binnen de Animus, waardoor je bijvoorbeeld vijanden met één slag kunt verslaan. In de rol van Arbaaz heb je hierdoor genoeg opties in de gameplay om de game te doorlopen en om het interessant te houden.
Aan de andere kant moet gezegd worden dat veel van deze opties in de gameplay ook aanwezig zijn in Assassin’s Creed Chronicles China, terwijl er tussen de releasedatum van China en India driekwart jaar zit. Hierdoor kunnen wij jullie zonder problemen terugverwijzen naar de review van Assassin’s Creed Chronicles China, omdat deze game niets nieuws onder de zon brengt. Behalve zes challenge rooms in drie categorieën, dus dat is aardige en nieuwe toevoeging maar niet wereldschokkend.

Assassin’s Creed Chronicles India is zijn geld meer dan waard

Al met al is Assassin’s Creed Chronicles India een game geworden met veel opties in de gameplay, waar helaas weinig vernieuwing in zit ten opzichte van Assassin's Creed Chronicles China. Daarentegen heeft de game een grote herspeelbaarheid door het puntensysteem en hogere moeilijkheidsgraden. Hierdoor is de game ook uitdagend om te spelen, maar schiet het af en toe door naar frustratie. Maar uiteindelijk betaal je voor Assassin’s Creed Chronicles India slechts 9,99 euro en voor dat bedrag kun je deze game met een gerust hart een kans geven.