Adam's Venture Origins Review - Fijne hersenkraker!

vrijdag, 01 april 2016 om 11:17
Weet je wat we tegenwoordig missen? Een paar goede puzzelgames op de consoles. Nu worden puzzels wel gestopt in avonturengames als Uncharted en Tomb Raider, maar echte hersenkrakers zitten daar helaas nooit bij. Adam’s Venture Origins vult deze leegte en hoe dat uitpakt lees je in deze Adam's Venture Origins review.
Niet alleen verschijnt Adams Venture Origins op consoles, de avonturistische puzzelgame verschijnt gelijktijdig (op 1 april) voor de PC. Wie is Adam? Adam is een avonturier, zo een van het kaliber Indiana Jones. Waar Indi rondloopt met een zweep, doet Adam dat met een grijphaak waarmee hij onmogelijke afstanden kan afleggen als een slingeraap. Of hij trekt simpelweg voorwerpen naar zich toe. Daarmee zijn de gelijkenissen met Indiana Jones nog niet voorbij.

Complete Editie

Ook Adam heeft een hoofddeksel en schudt de one-liners uit zijn mouw. Soms te flauw en een tikkeltje gedateerd. Aan de andere kant moet je die zinnen met een knipoog bekijken en is het ontwikkelaar Vertigo Games vooral te doen om het aanbrengen van een komische noot. Adam kan zijn vrouwelijke sidekick Evelyn nog zo aantrekkelijk vinden, in het heetst van de strijd hoort een man aan het stuur bij een ontsnapping.
En Adam ontsnapt vaak genoeg. De game is bovenal een avontuur. Een dat zich afspeelt in het jaar 1928 waarbij Adam op avontuur gaat en het bedrijf Clairvaux te slim af moet zijn. Waarom gaan we niet prijsgeven, ga de game zelf maar spelen.
Niet voor niets draagt de game de subkop ‘Origins’, de game is namelijk een uitgebreide remake van Adam’s Venture Chronicles. Die PS3-game verscheen vorig jaar; de versie bundelde de eerste drie episodes die uit zijn gekomen. Episode 1 The Search for the Lost Garden kwam in 2009 uit, Episode 2 Solomon’s Secret in 2011 en een jaar later verscheen Episode 3 Revelations. De PS3-editie mag je vergeten, want Adam’s Venture Origins is de meest complete en goed uitziende editie tot dusver.
Adam's venture origins review

Geen grafisch hoogstandje

Verwacht geen hoogstandje met de grafische pracht en praal van die twee grote andere in dit genre. Adam’s Venture is niet de nieuwe Tomb Raider en ook niet de nieuwe Uncharted. Daarvoor oogt de game veel te lelijk en bovendien krijg je geen verhalende game voorgeschoteld. En hoewel je wel een (aardig) verhaal volgt met daarbij vaak korte dialogen, is dit duidelijk niet waar Adams Venture om draait.
Adam’s Venture Orgins speel je vanwege de puzzels! In 21 hoofdstukken, waar je naar schatting zo’n acht uur mee bezig bent, krijg je de ene na de andere puzzel voorgeschoteld. En die puzzels zijn verrassend leuk. Je moet niet vreemd opkijken als je denkt ‘Ah, nog één chapter dan’, om vervolgens op de klok te zien dat je twee uur verder bent qua tijd. Die puzzels zijn te gek!
Je krijgt er meer dan dertig voor je kiezen en dat is flink wat. Wat je moet doen, verschilt per situatie. Soms krijg je terugkerende puzzels of elementen, maar meestal krijg je steeds opnieuw iets anders aangeboden en dat is zeer tof om te zien. Bovendien krijg je naar het einde toe ware breinbrekers waar Uncharted nog een lesje van kan leren!
Adam's venture origins review

Wisselende moeilijkheidsgraad

Sommige puzzels zijn wel makkelijk, zoals wat draadjes goed aan elkaar verbinden zodat een radio het weer doet. En een windmolentje laten draaien als nooit tevoren is ook niet zo lastig. Maar andere puzzels gaan erg diep. Bij een handjevol puzzels heb je geen flauw benul wat je doen moet, omdat iedere vorm van uitleg lijkt te ontbreken. Ja, lijkt. Meestal, kom je er wel uit met goed rondkijken én nadenken.
Al vragen we ons af hoeveel mensen het einde van de game gaan halen, want in de laatste vijf hoofdstukken gaat de moeilijkheidsgraad bizar omhoog en zitten er twee puzzels bij waar je haast moordneigingen van krijgt. Toch is het niet erg dat de uitdaging per puzzel verschilt en het soms wat ongebalanceerd aanvoelt. Want om eerlijk te zijn voelt het wel lekker fris om de makkelijke stukjes te combineren met het moeilijke. En net als je denkt dat je alles qua gameplay gehad hebt, gooit de game er nog een stukje stealth in.
Daarmee is Adam’s Venture van meer markten thuis dan je in eerste instantie zou vermoeden. Bovendien is het tof dat je meerdere locaties aandoet en die locaties er voor zorgen dat je compleet verschillende hoofdstukken speelt. Zo waan je je in donkere mijnen, maar ook ga je langs Jeruzalem met de brandende zon in je nek. Mooie bijkomstigheid is het feit dat de game ook geschikt is voor kids, want Adam hoeft nooit te vechten en de game bevat dus ook 0 geweld, laat staan bloed.
Adam's venture origins review

Verrassend leuke game

Nogmaals: verwacht geen triple A titel. Vertigo Games is een indie-ontwikkelaar, niet de nieuwe Naughty Dog. Er valt dan ook het nodige aan te merken op de grafische beperkingen van het spel, alsook de soms logge besturing en de simpele gameplay. Adam kan niet veel meer dan een fakkel laten branden, lopen, springen en zijn grijphaak gebruiken.
De vraag is of dit uitmaakt. Daarop is het antwoord simpel: Nee, niet echt. Want kijk je naar wat Adam's Venture Origins is en wat het biedt, dan krijg je een verrassend verslavende game met net zulke verrassende puzzels. Puzzels waarvan je van een paar wenst dat ze in de huidige blockbusters zitten verwerkt. En eigenlijk kunnen we niet anders dan constateren dat het aanbod van dit soort titels op de consoles momenteel te schaars is. Petje af dus voor Adam.