A Most Wanted Man Recensie (Blu-ray) - De laatst afgemaakte film met Hoffman

woensdag, 28 januari 2015 om 15:25
Nog één keer Philip Seymour Hoffman. Het is Anton Corbijns film A Most Wanted Man waarin Hoffman zijn laatste rol speelde die hij nog afgemaakt heeft. Niet de minste vertolking, een glansrol in een intense film. A Most Wanted Man is nu uit op DVD en Blu-ray.
A Most Wanted Man neemt ons mee naar Hamburg. De Duitse stad staat op scherp, want de stad vormt de thuishaven van Mohammed Alta en andere 9/11 kapers. Als er een Tsjetsjeense vluchteling in Hamburg arriveert om aanspraak te maken op een fortuin van zijn vader gaan alle alarmbellen af, bij zowel de Amerikaanse als de Duitse veiligheidsdienst.

Wie is de jonge moslim: asielzoeker of terrorist?

Want wie is deze jonge moslim (gespeeld door Grigori Dobrygin) en wat zijn zijn intenties? De advocate Annabel Richter (Rachel McAdams) probeert Issa te helpen, maar de veiligheidsdiensten denken dat Issa contact probeert op te nemen met terroristen.
A Most Wanted Man Recensie

Intense spanning

De film is gebaseerd op het boek van John le Carré en weet dat goed neer te zetten. Bij Anton Corbijn, van oorsprong fotograag en geen filmmaker, mag je een artistieke film verwachten en geen groots Hollywood spektakel met vliegen auto's en anderen explosieve objecten. Iedereen die Control heeft gezien, weet dat Corbijn anders kiest. Hij kiest artistieke inhoud. Hij gaat voor sfeer, met in dit geval: intense spanning.
Doordat er weinig actie in de film zit, zit alle spanning in de karakters en de manier waarop zij zich gedragen. Zelfs voor de kijker is het op een gegeven moment niet meer duidelijk wie goed en slecht is en wat de intentie van iedereen is.
Belangrijk is dus Hoffman die in de huid kruipt van Bachmann, werkzaam voor de Duitse inlichtingendienst, waarvoor Hoffman zichzelf dan ook een zwaar Duits accent aangemeten heeft. Hij zit nu achter de Tsjetsjeen aan voor de Amerikaanse inlichtingendienst hem te pakken krijgt, maar verdenkt hij de jongeman nu wel of niet betrokken te zijn bij een of andere terroristenorganisatie? Het wordt er in ieder geval niet beter op als hij en zijn mannetjes opeens de advocate ontvoeren.

Wat is de intentie van iedereen?

En hoe zit het met de Amerikaanse inlichtingendienst waarbij CIA-agente (Robin Wright) geregeld in beeld verschijnt. Heeft zij dezelfde plannen als Bachmann of gaat de Amerikaanse inlichtingendienst de Duitse dwarsbomen? Wie zal het zeggen?
Er zit in ieder geval steeds een onderhuidse spanning in de film en dat doet Corbijn voortreffelijk. Niets anders voor lof ook voor Hoffman die zijn laatste volledige rol heeft neergezet zoals we van hem gewend zijn: vol overtuiging, energie en een eigenzinnige manier. Op de extra's van de Blu-ray zijn ook lovende woorden te horen van Corbijn.
A Most Wanted Man Recensie

Blu-ray is een aanrader

Sowieso is de Blu-ray een aanradertje waarop allemaal interviews staan met de cast. Erg fascinerend om te zien hoe wordt uitgelegd dat één thematiek van de film eenzaamheid is en hoe veel diverse pionnen in het spel in de eenzaamheid opgaan, of er zelfs voor kiezen. Enige minpunt is dat er vreemd genoeg geen interview aanwezig is met Dorbygins, toch wel een van de hoofdrolspelers van de film.
Het andere wat mooi is om te zien, is hoe Corbijn als regisseur te werk gaat, heel anders dan menig acteur zoals Hoffman en Willem Dafoe gewend zijn. Hij hanteert niet eens altijd een storyboard, maar soms is het iemand die meer op een opnameplek improviseert. Daardoor zou het kunnen lijken alsof hij maar wat aanrommelt, maar dat is niet zo. Zelf heeft hij precies voor ogen wat er op het doek moet komen.
A Most Wanted Man Recensie

Prachtige eindrol van Hoffman

A Most Wanted Man is een film die je gekeken moet hebben als je houdt van een spanningsboog. Hoewel er aan de oppervlakte weinig lijkt te gebeuren, gebeurt er van alles. Daardoor komt het einde aan als een mokerslag. Dat laat je shaken, en dat laat je nadenken over het heden. Hoe kijken we tegen mensen aan? Wat gebeurt er allemaal om ons heen? En zijn bepaalde opvattingen altijd terecht. A Most Wanted Man is een mooie film met actuele thema's en de laatste afgemaakte rol van Hoffman. Bye Hoffman, rust zacht.