Total War Warhammer 2 hands-on - Een stevige binnenkomer

Preview
vrijdag, 02 juni 2017 om 15:00
xgn google image
Een beetje Total War-fanaat loopt wel warm voor een heftig gevecht waarbij honderden troepen elkaar een kopje kleiner maken. In een ruim twee uur lang durende Total War Warhammer 2 hands-on kon het enthousiasme niet meer onderdrukt worden. Tijd voor een uitgebreid verslag over de gameplay die voorbij is gekomen!
De eerste Total War Warhammer, die vorig jaar mei is uitgekomen, was op z’n minst legendarisch te noemen. Het was met stipt één van de beste games die de geprezen real-time strategy franchise (met turn-based elementen) ooit heeft gezien. De bekende mechanieken geheel in een Warhammer jasje gieten, wist zijn vruchten af te werpen. Wie lust er nu geen pap van het beslechten van veldslagen tussen vampieren en orks?
De strijd tussen mythische wezens zet zich in het tweede deel van de Total War Warhammer-reeks gelukkig voort. Deze keer krijg je niet de speelbare rassen voorgeschoteld waar je al bekend mee bent, maar is het de beurt aan vier nieuwe facties. Twee hiervan stonden tijdens de speelsessie loodrecht tegenover elkaar in een Quest Battle waar de vonken vanaf vlogen.

Vlijmscherpe schubben

Het gevecht waar wij de controle over kregen, introduceerde een tweetal iconische groeperingen die een vrij grote rol spelen binnen de Warhammer lore. De vijand kwam voor in de vorm van de wijze High Elves. Dit zijn goed georganiseerde troepen die verwoestende magie op hun tegenstanders uitoefenen. Op zich een heel toffe toevoeging aan de al bestaande collectie, maar de bondgenoten die wij zelf onder de knoppen kregen wisten nog veel meer interesse te wekken.
Het tweede deel uit de serie introduceert namelijk de Lizardmen. Dit is een oeroud ras, bestaande uit gigantische reptielen en dinosauriërs die een flinke hoeveelheid verstand hebben. Terend op aloude technologie proberen zij de macht te grijpen in The New World, oftewel het toneel voor de nieuwe grand campaign.
Deze Quest Battle focust zich echter op een aanvaring tussen de geschubde Lizardmen en de High Elves. De High Elves zijn op het spoor van de zogenaamde Fallen Gates, een heilig relikwie van de Old Ones waar de Lizardmen een hoop waarde aan hechten. Zo wordt er gezegd dat de Fallen Gates een soort kosmische transportmiddelen zijn, dus deze technologie verliezen is geen optie.
Total War Warhammer 2 Hands-on Cold ones

Kersverse strijdmakkers

Evenals in het eerste deel voltrekken gevechten zich onder leiding van charismatische Legendary Lords. Eén van deze grote aanvoerders van de Lizardmen is Krog-Gar. Het eerste aanzicht van deze leider bracht alleen maar verbazing naar boven, aangezien hij een reptiel is dat op een enorme dino rijdt, genaamd Grymloq. Krog-Gar is daarmee het absolute voorbeeld van wat je van deze wilde factie kan verwachten.
Gedurende de strijd kwamen er steeds meer verschillende troepen bij. Via de normale grondtroepen onder de naam Skink Skirmishers, werden er al snel krachtige Stegadons toegevoegd. Als een soort levende stormrammen beukten zij een weg door de linies van de High Elves. Met inkomende versterkingen van de vliegende Pteranodons, werd zowel de grond als het luchtruim compleet gedomineerd.
Toch wisten de High Elves genoeg weerstand te bieden om ook goed bestudeerd te worden. Dit leger werd geleid door Prince Amendil, die duidelijk wel wat tactisch inzicht had. Enorme ballista-achtige constructies wisten van veraf de Lizardmen te bestoken met krachtige pijlen, maar ook vurige magie deed de reptielen smeulen. Het hoogtepunt van dit leger werd gevormd door een Sun Dragon, die dood en verderf zaaide met zijn vlammende adem.
Total War Warhammer 2 Hands-on Kroq-Gar

Niet alleen meer van hetzelfde

Naast een prachtig design voor de nieuwe troepen, wist de Total War Warhammer 2 hands-on op nog veel meer fronten punten te scoren. Zo is er een aantal features verbeterd en uitgebreid, waardoor nog meer het gevoel van massale veldslagen overgebracht wordt. Erg opvallend waren de complexere gevechtsanimaties die veel lof verdienen. Grymlog die de zonnedraak alle hoeken van de kamer liet zien, was één van de meest spectaculaire beelden die we ooit in een Total War game hebben gezien.
Als ontwikkelaar Creative Assembly progressie heeft geboekt op het esthetische aspect van de facties, kan de omgeving niet achter blijven. Van wat er tijdens de hands-on getoond is, is ook dit niet overgeslagen. Zo was het terrein waar het gevecht zich afspeelt een prachtplaatje, waar de sfeer van af spatte. Het hele gevecht vond plaats op de trappen naar aanloop van de Fallen Gate, en dat geheel in de jungle gebieden van het Lizardmen territorium.
Hiernaast krijgt Total War Warhammer 2 ook een nieuwe feature genaamd Army Abilities. Dit zijn speciale vaardigheden waarmee je binnen een oogwenk een krachtig effect tevoorschijn kan toveren. Binnen het Lizardmen-ras zorgt deze skill ervoor dat er een formatie aan valse dino's uit het niets verschijnt.
Total War Warhammer 2 Hands-on Quest Battle

Gaat Total War weer scoren?

Ook al hebben we pas één gevecht voorbij zien komen, er is nu al het één en ander te zeggen over wat dit vervolg gaat brengen. Er wordt voortgeborduurd op het succes van het eerste deel, maar nieuwe rassen, omgevingen en een aantal toffe features brengen (hopelijk) genoeg verfrissing. Alhoewel er nog te weinig is getoond om te stellen dat het aan zijn voorganger kan tippen, is het wel een titel om in de gaten te houden. Gelukkig hoef je niet al te lang te wachten, want de game wordt eind dit jaar al verwacht.