The Order 1886 Preview - Lekker scripted knallen

Preview
maandag, 16 februari 2015 om 9:33
xgn google image
Weerwolven, ridders van de ronde tafel en Nikola Tesla worden in The Order 1886 allemaal bij elkaar gegooid. De third person shooter van Ready at Dawn staat op het punt te verschijnen en we hebben vlak voor tijd nog de kans gekregen om de game even te spelen. We kunnen alvast verklappen dat deze laatste kennismaking naar meer smaakte!
Het preview evenement werd gehouden in The Mayer Manor te Amsterdam, een prachtig gebouw dat toevallig ook in 1886 gebouwd is. Onder het genot van drankjes en hapjes kregen we de kans om een missie te spelen, en kregen we een presentatie van Andrea Pessino, één van de oprichters van Ready at Dawn. We kregen daarbij een gevecht te zien met een eindbaas, en nog een shoot-out in de lobby van een statig gebouw.
The order 1886 preview

Intense demo

Wat als eerste opvalt bij het spelen van de demo, zijn de graphics. Het is al vaker gezegd en het blijkt ook uit de verschillende (gameplay)trailers die al uit zijn, maar The Order 1886 is zonder twijfel de mooiste PS4 game van dit moment.
De ingame beelden zijn niet te onderscheiden van de cutscènes, en de overgangen ertussen zijn naadloos. Niet alleen zorgt dit voor een intensere beleving van het verhaal, het maakt het ook moeilijker om je controller even weg te leggen tijdens een speelsessie. In een gesprek met Pessino kwamen we erachter dat er in de hele campaign ook maar een paar momenten zijn waarop je écht even een pauze hebt. Je kunt natuurlijk altijd zelf het spel pauzeren, maar het ene level stroomt soepel over in het volgende level.
Hoewel de demo wat kort was om te spelen, werkte het intuitief en soepel. Even rennen, schieten, schuilen, om je heen kijken om ingame steampunk Londen te bewonderen, een koets opzij schuiven door X te spammen, rince and repeat.
The order 1886 preview

Bijna on-rails

De veelgehoorde kritiek is dat The Order te lineair zou worden en één en al scripted. Dit klopt, helemaal! Maar dit hoeft geen nadeel te zijn. Het level dat wij konden spelen bestond uit het oversteken van een brug, en je diende onderweg allerlei obstakels uit de weg te ruimen. Lineairder dan dat krijg je het niet!
Je kon maar één kant op, en er was geen ruimte voor alternatieve routes of creatieve oplossingen voor bepaalde situaties. Er waren veel kisten om achter te schuilen, en het lijkt ook op basis van de andere ingame beelden die we te zien kregen dat dat een groot onderdeel van de gameplay gaat worden.
Het zal niet voor iedereen weggelegd zijn. Ben je Skyrim, GTA 5 of andere open wereld games gewend dan moet je weten waar je aan begint. De gameplay staat in dienst van het verhaal, en niet andersom. Je zult genoeg kunnen knallen, en hoe!
The order 1886 preview

Goddelijke wapens

Toch was het moeilijker dan verwacht om de brug over te steken, en alle aanwezigen bij het event gingen meerdere keren dood. Vooral een zogeheten Shotgun Specialist wist ons steeds het leven zuur te maken, ook omdat hij meerdere keren geraakt moest worden om hem te neutraliseren.
Gelukkig ben je zelf ook voorzien van flink indrukwekkend geschut. De Thermite shotgun die de Shotgun Specialists gebruiken is al in eerdere previews teruggekomen, en is gewoon fucking bruut. Je kunt dit wapen net als andere wapens gewoon oppakken van de grond. Je kunt slechts twee wapens dragen en twee verschillende granaten. Volgens Pessino zitten er in de uiteindelijke game wel iets van een dozijn verschillende wapens.
Een door Nikola Tesla bedacht wapen was echter ook vrij badass. Je kunt hiermee een bliksemschicht afvuren die een hoofd of ledemaat doet verdampen. Je moet even R2 ingedrukt houden om 'm op te laden, maar dan heb je ook wat. Een goed gemikt schot en waar eerst een hoofd zat vliegen nu nog slechts een paar bloeddruppels rond terwijl het lichaam naar de grond zak. Je voelt je net Zeus himself!
The order 1886 preview

Cinemelee

Pessino begrijpt dat alleen maar op bad guys schieten een beetje saai kan worden op den duur. Daarom zal af en toe geprobeerd worden wat andersoortige actie in te brengen voor wat broodnodige afwisseling. We kregen tijdens de presentatie een gevecht te zien met een Elder Lycan, een soort opperweerwolf. Hierbij had hoofdpersoon Galahad twee flinke messen, maar kon je niet echt vrij bewegen.
Het gevecht leek op de vertrouwde QTE die we al in zoveel andere games voorbij hebben zien komen en inmiddels eigenlijk passé zijn. Pessino verzekerde ons echter dat dit meer was dan simpel op het juiste moment op het juiste knopje rammen. Je moest ontwijken, je kan kiezen tussen een lichte en een zware aanval, en het was bovendien best pittig!
Dit concept werd door Pessino als 'cinemelee' omschreven, maar kwam op ons over als QTE XXL. Wat er verder voor activiteiten zijn om de sleur van bad guys vanuit cover neerschieten, is nog niet helemaal duidelijk. Er zijn in ieder geval veel collectibles. Zo is elke krant die te vinden is in de game ook echt helemaal leesbaar, en kun je op verschillende plekken phonographs vinden waarin je iemands persoonlijke verhaal meekrijgt.
The order 1886 preview

Een keer spelen

Na het event kregen we enorm veel zin om de volledige game te spelen. De fenomenale graphics, de leuke shoot-outs en het intrigerende verhaal zijn al genoeg redenen om deze game in huis te halen. Dat je dan niet veel vrijheid krijgt, is niet echt een nadeel. Waarschijnlijk ben je echter in een dag of twee wel klaar, en dan is de replay waarde in onze ogen niet zo hoog. Het is nog even afwachten hoe lang de interactieve filmgame in totaal zal duren en of het al die tijd leuk blijft, en of dat je zuurverdiende graai in de buidel waard is.

Populair Nieuws