The Last of Us Part 2 Preview - Groter, mooier en dodelijker dan ooit

Preview
maandag, 01 juni 2020 om 15:01
the last of us part 2 screenshot 4f1597214836
Het is bijna zover! Na meer dan zeven jaar is het vervolg op Naughty Dog’s The Last of Us binnen handbereik. Wij gingen alvast met The Last of Us Part 2 aan de slag met een sectie uit de game die naar nog veel meer smaakt. In onze The Last of Us Part 2 preview lees je er alles over!
Het vervolg op de extreem succesvolle third-person adventure-horror game van Naughty Dog belooft groter, enger en mooier dan ooit te worden. In het tweede deel nemen we een sprong in de tijd en is de ooit jonge en onschuldige Ellie opgegroeid tot bekwame overlever die uit is op wraak. Omdat we niets van het verhaal willen verklappen, zullen we spoilers vermijden en gaan we het in deze preview alleen hebben over gameplay.

Recht van de sterkste

In The Last of Us Part 2 speel je dit keer niet als Joel, maar als Ellie. De inmiddels opgegroeide jonge vrouw speelt heel anders gezien ze wat jonger en sportiever is dan Joel. Dit levert een aantal gloednieuwe mogelijkheden op wanneer je de wereld verkent of het opneemt tegen vijanden.
Ellie kan bijvoorbeeld met gemak een aanval van de Infected, Clickers en vijandige facties ontwijken. Niet alleen voorkom je hierdoor schade, maar het geeft je tevens de mogelijkheid om vijanden te verrassen en zelf een dodelijke klap uit te delen. Afwachten is dan ook een tactiek die je goed kunt gebruiken wanneer vijanden je ontdekt hebben.
Wie afwacht en de tegenaanval inzet na het ontwijken van een vijand kan bijvoorbeeld Ellies zakmes gebruiken. Hiermee heb je een aantal rake slagen nodig om een vijand te overmeesteren, maar het zorgt er wel voor dat je waardevolle munitie bespaard. Tevens kun je grote voorwerpen als honkbalknuppels en loden pijpen gebruiken om vijanden tegen de vlakte te werken.
the last of us part 2 screenshot 5f1591010366
the last of us part 2 screenshot 6f1591010332
the last of us part 2 screenshot 7f1591010809

Sla toe vanuit de schaduw

Mocht je wel goed zijn in het rondlopen en jezelf verborgen houden, hebben we goed nieuws voor je. In The Last of Us Part 2 zijn de opties wederom uitgebreid en heb je nog veel meer mogelijkheden om ongezien vijanden uit te schakelen. Natuurlijk is het gehoor hierin wel het belangrijkst, een functie die Ellie goed van Joel heeft overgenomen.
Door middel van Ellie’s luisterende oor kan ze de positie van vijanden zien, waardoor je op stel en sprong een plan kunt trekken om Ellie veilig door de omgeving te krijgen. Gooi bijvoorbeeld een baksteen door een ruit om vijanden naar een specifiek punt te lokken en gooi er vervolgens een Molotov-cocktail achteraan om brand te stichten en vijanden een pijnlijke dood te bezorgen.
Opvallend zijn de kleine details in het animatiewerk wanneer Ellie zich verborgen houdt. Met slechts haar vingertoppen houdt ze bijvoorbeeld een tafel vast waarachter ze stilletje wegkruipt om vijanden niet te alarmeren. Hetzelfde geldt voor grotere, open ruimtes, want wanneer Ellie bijvoorbeeld in het hoge gras ligt om zich voor vijanden te verstoppen, ligt ze op haar rug om nog op vijanden te kunnen richten.
the last of us part 2 screenshot 1f1591010937
the last of us part 2 screenshot 2f1591010888
the last of us part 2 screenshot 3f1591010855

Slimmere vijanden

Je kunt achter vijanden aan sluipen om ze vervolgens de keel door te snijden en ze langzaam een beetje uit het zicht van andere vijanden te slepen. Natuurlijk kun je vijanden ook juist laten liggen in open zicht, zodat het lijk ontdekt wordt. Wie deze tactiek effectief toepast, zal merken dat de AI in The Last of Us Part 2 er flink op vooruit is gegaan.
Vijanden die niet geïnfecteerd zijn door het cordyceps-virus merken dat hun kompanen ineens niet meer ademen en reageren hierop. Waar eerst een vaste patrouille-route werd aangehouden, besluiten personages om op onderzoek uit te gaan en de verstopplekken rondom het lijk te bespeuren om de dader te vinden. Het zorgt ervoor dat je twee stappen verder moet nadenken voordat je actie onderneemt of moet improviseren wanneer iets in de soep loopt.

Uitkammen

Gelukkig biedt Naughty Dog je dan ook de ruimte om te improviseren en om hier en daar wat kogels te lossen. Hoewel je natuurlijk niet zoals in Uncharted-titels hele magazijnen kunt lossen, kun je in The Last of Us Part 2 wel wat vaker kogels lijden dan in het origineel. Dit heeft te maken met de grote, open vlaktes die je kunt uitkammen.
Iedere plek heeft wel voorwerpen die je weer om kunt zetten tot handige moordwapens voor Ellie. Het crafting-systeem uit het origineel keert dan ook terug en werkt nog net zoals je je het herinnert van het origineel. Verzamel de juiste voorwerpen om Molotovs te maken en je kunt weer even vooruit.
Heerlijk is dan ook dat die open vlaktes er dankzij de grafische kracht van de PS4 onwijs mooi uitzien. Het realisme spat van het scherm in zowel grote als kleine momenten, waarbij de meest persoonlijke en intieme momenten pas echt laten stralen hoe goed Naughty Dog is in het creëren van werelden. In het hoge gras kan het geringste briesje wind het verschil maken tussen leven en dood, omdat je net tussen de grassprieten door kunt kijken en een vijand vol kunt pompen met lood.

The Last of Us Part 2 Preview - De laatste loodjes

Het zijn deze kleine details die The Last of Us Part 2 alleen maar naar meer doet smaken. Wij gaan dan ook snel weer verder met de game, ter voorbereiding van onze The Last of Us Part 2 Review. Deze kun je op XGN.nl verwachten op vrijdag 12 juni om 09.01 uur.
Heb je het origineel, The Last of Us, nog niet gespeeld? Haal deze dan snel via de link hierboven en speel die eerst uit voordat je met The Last of Us Part 2 aan de slag gaat! De game is namelijk dankzij een remaster op de PlayStation 4 te spelen.