Mario + Rabbids Kingdom Battle gameplay besproken [Gespeeld op E3 2017]

Preview
donderdag, 15 juni 2017 om 10:09
xgn google image
Combineer knotsgekke konijnen met een Italiaanse loodgieter en diens kornuiten en het resultaat heet Mario + Rabbids. Dit is de Mario + Rabbids Kingdom Battle gameplay besproken: gestoordheid ten top.
Mario + Rabbids Kingdom Battle is een turn-based role-playing game die vanaf eind augustus exclusief voor de Switch verkrijgbaar zal zijn. Eindelijk is daar een echte nieuwe Mario game. Natuurlijk hadden we al Mario Kart 8, maar die kenden we min of meer al van de Wii U. Al is het niet een typische Mario game. Want Ubisofts gestoorde konijnen, de Rabbids, hebben Mario's wereld verziekt. En dus hebben we te maken met een cross-over!

Terroriserende konijnen

Mario en zijn vrienden moeten het dus opnemen tegen deze witte terroriserende beesten en dat mondt uit in gameplay die draait om exploreren en vechten. Tenminste, dat was wat er gebeurde tijdens onze E3 hands-on. We konden eerst een stukje vrij rondlopen, in een vrolijk gekleurde wereld. Precies zoals we het min of meer kennen van de Mario games.
Gezegd moet worden dat de game er bloedmooi uitziet. Op slag verliefd? Ja, zeker. Deze game is prachtig en precies wat de Switch nodig heeft op dit moment, naast Zelda dan. Veel tijd om van de omgeving te genieten heb je niet, want er moet uiteraard wat gebeuren!
Gelukkig biedt de game al snel een tutorial om je kennis te laten maken met het vechtsysteem. Zo begin je met een simpel gevecht. Jij bent samen met wat vrienden klaar om de strijd aan te gaan tegen drie gestoorde konijnen die in een veld voor je staan. Eén regel is dat je niet uit je eigen blauwe zone mag als je zetten moet maken. Wat moet je dan doen zodra je aan zet bent?

Strategisch handelen

Je moet strategisch nadenken. De konijnen voor je zitten in een veld verstopt achter objecten van diverse hoogten. De ene zit achter een laag plateau en de andere achter een hoge. Zodra je aan zet bent, kies je welk personage je gebruikt en waar je heen gaat. Je kunt bijvoorbeeld een stukje vooruit gaan, dekking zoeken en dan schieten op het plateautje waar de vijand achter schuilt. Een konijn achter een hoog muurtje krijg je uiteraard minder snel dood dan achter een laag muurtje.
Wat vooral tof is, en wat je eigenlijk meteen al merkt in de tutorial, is dat het vechtsysteem dieper gaat dan dit. Je kunt bijvoorbeeld de vijand tackelen door er langs te 'gliden' om snel daarna dekking te zoeken. Het voordeel is dat je dan al één keer schade hebt toegebracht en dan nog een keer mag schieten,
Wat ook cool is, is dat je omgeving je meer mogelijkheden geeft om te gebruiken in de strijd dan je denkt. Zo kun je als je aan zet bent op de kop van een ander karakter springen om op een hoger geleden gebied te komen. En ook zijn er soms buizen aanwezig waar je doorheen kunt om op andere plekken te komen.

Turn-based aan de slag

Dus misschien denk je 'turn-based bah'. Maar geloof ons: it's gonna be fun! En er lijkt genoeg uitdaging en afwisseling in de game te zitten. Zo vochten we in de E3 demo niet alleen tegen normale kleine vijanden, maar ook tegen een grotere vijand. Dit was een plant met veel gezondheid. De game zal dit soort grotere vijanden bevatten, alsook eindbazen. En dat betekent dat je strategisch aanvallend te werk moet gaan.
Bij de grote plant die wij te lijf gingen, was het de bedoeling om meteen op dat ding te focussen en niet de kleine konijnen er omheen. Dat doe je door allerlei wapens te gebruiken. Het mooie is dat je gaandeweg allerlei wapens extra vrijspeelt. Denk aan wapens voor meer damage of wapens met andere handige extra's. Zo hanteerde ondergetekende een wapen dat honing als lijm afschoot waardoor vijanden beperkt werden in hun mogelijkheden. Want honing plakt!
Wat verder tof is, is dat elk personage zijn eigen unieke vaardigheid heeft. Zo kan Mario als optie iedereen neerschieten die in zijn gebied rondloopt en hebben andere personages zoiets als iedereen healen of het inzetten van een schild. Het strategische element zit erin dat jij bepaalt wanneer je zo'n move inzet, want het is uiteraard niet ongelimiteerd.

Bwaaaaaaaaah!

Je merkt het: wij zijn enthousiast! Het exploreren en vechten lijkt een goede zet te zijn. De game oog prachtig en de geluidjes zijn een feest van herkenning. Bwaaaaaaaaaaaah! Zet 29 augustus maar alvast in je agenda, want dit belooft een leuke cross-over te worden!

Populair Nieuws