Anno 1800 Reveal - Wat moet je weten [Gezien op gamescom 2017]

Preview
woensdag, 30 augustus 2017 om 10:11
xgn google image
Anno is al jaren een van dé series op het gebied van het bouwen van een eigen 'perfecte' wereld. Ontwikkelaar Blue Byte komt nu met een nieuw deel. De Anno 1800 reveal was op gamescom 2017 en hier lees je de eerste informatie over de gloednieuwe titel van Ubisoft.

Terug naar de kern

Hoewel niet iedere gamer het genre kan waarderen, blijft Anno een van de grote series van uitgever Ubisoft. De PC-franchise laat je als speler controle nemen over een stad in een bepaald tijdperk, waar je vervolgens moet zorgen dat de bevolking tevreden is en de stad welvarend is. Dat klinkt niet al te ingewikkeld, maar een goede stad bouwen is makkelijker gezegd dan gedaan.
Ontwikkelaar Blue Bytes werkt al jaren aan de Anno games en fans van het eerste uur zijn verslaafd geraakt door de tripjes terug in de tijd. Met tijdperken als 1404, 1503 en 1602 heeft de ontwikkelaar een trouwe garde fans bij elkaar gesprokkeld die bij elkaar zorgt voor duizenden uren aan speeltijd. Met een gemixt ontvangen sprong naar de toekomst met Anno 2070 en Anno 2205 grijpt ontwikkelaar Blue Byte weer terug naar de kern van de oudere games uit de serie.
Anno 1800 moet volgens de ontwikkelaar dan ook de ultieme Anno game worden. Niet alleen door de onderdelen die terug te vinden zullen zijn in de game, maar ook dankzij het tijdperk waarin het geheel zich afspeelt. De negentiende eeuw zit vol met technologische vooruitgang, kolonisatie en natuurlijk het leven in verschillende bevolkingsgroepen en standen.

Bekende en nieuwe elementen

Maar naast een nieuwe setting brengt zo'n nieuw deel natuurlijk een aantal veranderingen en verbeteringen met zich mee. Diep van binnen is Anno 1800 nog steeds de citybuilder waarin je jouw stad moet opbouwen en positief zien te managen. Maar om die kern heen zijn er een aantal dingen anders en dat begint al met de wereld zelf.
Zo speel je ditmaal op losse eilanden, waarbij je zelf een eiland hebt en de rest van de eilanden worden opgevuld door andere computergestuurde leiders. Dit is een functie die al in sommige oudere delen zat en Anno 1800 verwelkomt de AI-tegenstanders dus terug. Het is tijdens het spelen mogelijk om met hen samen te werken, maar ze kunnen je ook enorm in de weg zitten.
Mocht je ten strijde willen trekken dan vechten jouw manschappen hun strijd ditmaal weer gewoon op de kaart uit, in plaats van in een aparte modus. Hier pakt Anno 1800 het dus weer iets anders aan dan in de vorige delen. Naast een campagne biedt de game tevens een sandbox modus en multiplayer aan, zodat de game op elke gewenste manier gespeeld kan worden.

Hou de bevolking tevreden

Er zijn dus genoeg manieren om de game op te pakken. Gelukkig voor fans van de serie zal Anno 1800 ondanks alle nieuwe elementen gewoon weer vertrouwd aanvoelen. Je kunt nog altijd de stad van jouw dromen bouwen, zolang je maar let op alle wensen en eisen. Een grote rol binnen die gameplay is weggelegd voor de eerdergenoemde industriële revolutie.
De opkomst van grote fabrieken en de steden die eromheen gebouwd werden zijn van groot belang in deze tijd en ook tijdens Anno 1800 zal je veel te maken hebben met de gebeurtenissen uit die tijd. Hierbij hebben jouw keuzes invloed op de bevolking en hoe zij naar jou kijkt. Wanneer je de productie zomaar omhoog gooit, kunnen jouw arbeiders namelijk ontevreden worden.
Kom je ze niet tegemoet, dan beginnen ze vroeg of laat met staken. Dit begint vaak kleinschalig in een deel van een arbeiderswijk, maar indien er niet adequaat gereageerd wordt kan de boel snel escaleren. Dan keert de halve stad zich plots tegen je en ben je het haasje. Vooral het oog voor detail hierin was tijdens de presentatie goed te zien.
Op straat liepen protestmarsen, pleintjes werden gevuld met betogers en huizen werden versierd met spandoeken. Anno 1800 is daarmee wederom een interactief Madurodam waar te allen tijde wel wat interessants gebeurt.

Let op de details

Gelukkig kunnen jouw keuzes ook positief uitpakken. In de presentatie tijdens gamescom 2017 werd als voorbeeld de bouw van een dierentuin getoond, een nieuw bouwwerk dat in Anno 1800 zijn debuut binnen de serie maakt. Dit zogenoemde modulaire bouwwerk is een ideale manier om de bevolking een leuk uitje te geven binnen hun eigen stad. Het modulaire aspect hieraan is dat de dierentuin vrijuit kan worden ingericht met beschikbare dieren.
Het grappige is dat de dieren die je in de dierentuin hebt staan invloed hebben op de populariteit van de attractie. Aan het begin zijn op het eiland alleen varkens en schapen te vinden, wat ervoor zorgt dat je alleen deze dieren in zo'n verblijf kunt gooien. Bezoekers blijven hierdoor uit. Maar door exotischere dieren vanuit andere eilanden naar jouw land te halen, kun je die bezoekersaantallen flink verhogen.
Wederom zijn het de visuele details waar je op moet letten, want bezoekers zullen na de komst van de nieuwe dieren alle 'saaie' varkens links laten liggen en niet bezoeken. Zodoende kun je dus zelf zien of een maatregel in jouw stad effect heeft en op welke manier, zonder dat je daarvoor een tekstballonnetje of andere indicator nodig hebt die je het antwoord geeft.
Anno 1800 komt pas eind 2018 uit, maar de game is opzettelijk zo vroeg aangekondigd om de hulp in te schakelen van fans. Want via het nieuw opgerichte Anno Union wil ontwikkelaar Blue Bytes zoveel mogelijk input verzamelen om de ontwikkeling te focussen op dat wat belangrijk is. Het is dus nog een lange weg, maar Anno 1800 lijkt nu al een waardige nieuw hoofdstuk binnen de Anno-serie te worden.

Populair Nieuws