Roku heeft een opvallend
patent ingediend. De streamingdienst en televisiefabrikant wil namelijk
advertenties gaan tonen op consoles als een game gepauzeerd is.
Veel televisies hebben tegenwoordig een screensaver. Met name bij
OLED-televisies is het een handige feature, omdat op die manier burn-in kan worden voorkomen. Op televisies van Roku, dat eerst alleen begon als streamingdienst, wordt die screensaver gebruikt om advertenties te tonen. Daarmee verdient het bedrijf weer extra geld.
Die functie kan alleen niet worden gebruikt als de televisie wordt gebruikt door een apparaat dat erop is aangesloten op een HDMI-port, zoals een console. Dan draait de
TV namelijk niet meer op de software van Roku, maar op de software van het aangesloten apparaat. De PlayStation 5 zal bijvoorbeeld automatisch de helderheid verlagen, in plaats van over te gaan op een screensaver.
Roku wil daar alleen verandering in brengen, zo blijkt uit een nieuw patent dat gespot is door
Lowpass. De nieuwe technologie moet ervoor zorgen dat de TV het inkomende signaal van het aangesloten apparaat bestudeert, om te kijken of het beeld en geluid al lange tijd hetzelfde zijn. Bijvoorbeeld wanneer een game is gepauzeerd.
De Roku-televisie onderschept vervolgens het HDMI-signaal en vervangt die met de software van de TV, waardoor de gebruikelijke screensaver getoond kan worden - en dus een advertentie. Wanneer er weer activiteit wordt gesignaleerd, dan zal de televisie het HDMI-signaal opnieuw ontvangen.
Gerichte advertenties voor je games
Het patent beschrijft daarnaast ook de mogelijkheid om te herkennen wat er op het apparaat wordt afgespeeld, om daarop in te spelen. Als iemand bijvoorbeeld
EA Sports FC 24 speelt, dan kan een voetbalgerelateerde advertentie getoond worden.
Roku heeft nog geen goedkeuring gekregen voor het patent. Ook is het geen garantie dat de techniek daadwerkelijk geïmplementeerd wordt als het patent er doorheen komt. Er worden geregeld pantent ingediend die vervolgens nergens toe leiden.