Vijf veranderingen in The Witcher 3

Article
zaterdag, 30 augustus 2014 om 15:00
xgn google image
Toen The Witcher 2 in 2011 uitkwam waren de veranderingen ten opzichte van het eerste deel enorm. Het gevechtssysteem was compleet veranderd, je kon je niet meer voortbewegen met de muis en de grafische upgrade was immens. Maar hoe is The Witcher 3 veranderd ten opzichte van het tweede deel?
We hebben sinds de aankondiging begin 2013 al een aantal beelden mogen aanschouwen van het derde deel uit The Witcher-saga en vooral de beelden die we mochten zien op de Gamescom hebben ons veel verteld. Wij zetten de vijf belangrijkste veranderingen op een rijtje.

5. Potions zullen sterker zijn dan voorheen

Eén van de meest iconische eigenschappen van een Witcher is dat hij of zij de mogelijkheid heeft om potions te drinken. Dat is meer indrukwekkend dan je zou denken, want een simpele ziel zou binnen enkele minuten overlijden aan vergiftiging. Dat is tevens de reden waarom veel rekruten het proces tot Witcher niet overleven.
In de eerdere Witcher-games hadden potions verschillende voor- en -nadelen en moesten ze altijd gedronken worden voor een gevecht. Zo was Swallow van levensbelang, aangezien je daarmee levenspunten genereerde tijdens een gevecht. CD Projekt merkte echter dat niet veel spelers gebruik maakten van het systeem en dus zijn er meer interessante potions in de mix gegooid, wij zijn benieuwd of spelers nu wel van de verschillende drankjes gebruik gaan maken.
20955

4. Twee verschillende Sign-standen

Een ander aspect dat een Witcher symboliseert is het gebruik van Signs. Je kunt deze vaardigheden het beste vergelijken met de krachten van een Jedi en de spreuken van een magiër. Vergis je echter niet, een Witcher is geen echte magiër en de Signs zijn ook geen volwaardige spreuken. Alleen magiërs die geboren zijn met de kracht kunnen echte magie gebruiken, maar dat tast tevens de balans van de natuur aan.
Net zoals de eerdere delen kan Geralt ook in The Witcher 3 gebruikmaken van vijf verschillende Signs, maar elke Sign heeft nu twee verschillende standen. Zo kan bijvoorbeeld Igni, een Sign die draait om vuur, nu niet alleen als een soort explosie gebruikt worden, maar ook als straal. Dit zorgt voor een stuk meer opties voor spelers die houden van Signs, niet alleen in een gevecht, maar ook erbuiten.
20956

3. Keuzes hebben nog meer impact

The Witcher-saga staat al vanaf het begin bekend om de vele keuzes die er in de game te maken zijn en die hebben ook invloed op het verloop van het verhaal. Zo had het eerste deel drie verschillende eindes en het tweede deel zelfs zestien verschillende eindes! Tevens had een keuze in het eerste hoofdstuk ook een enorme impact, waarbij je moest kiezen of je met Iorveth of Roche meeging. De game werd daar eigenlijk in twee verschillende delen gesplitst.
Volgens CD Projekt zullen keuzes in het derde deel nog meer impact hebben om het verhaal en in sommige gevallen ook gelijk duidelijk zijn. Een goed voorbeeld daarvan is getoond in de demo op de Gamescom, waarbij Geralt een geest kon laten leven of doden, waarbij de geest beweerde dat hij de kinderen van het plaatselijke weeshuis kon redden. Geralt besloot in de demo om de geest te doden en ineens waren alle kinderen bij het weeshuis verdwenen. Goed nadenken dus als je voor een belangrijke keuze staat.
20957

2. Gevechtssysteem op de schop gegaan

De demo op de Gamescom toonde ook goed aan hoe het gevechtssysteem is veranderd in The Witcher 3. Het blijft vergelijkbaar met het systeem in het tweede deel en we gaan niet terug naar het combo-systeem uit het eerste deel. Geralt gaat nu een stuk voorzichtiger te werk, hij zal dus niet meer als Usain Bolt over het slagveld rennen en rollen, maar meer defensief zijn ingesteld.
Dat neemt niet weg dat Geralt nog even dodelijk is als voorheen en nu zelfs een stuk efficiënter. Verwacht meer dan eens om iemand met een gerichte slag te onthoofden of verticaal doormidden te hakken. Signs kunnen nu ook op de omgeving gebruikt worden, zodat houten constructies op vijanden kunnen vallen, vaatjes tot ontploffing gebracht kunnen worden en meer. En om vijanden nu op een langere afstand aan te kunnen vallen heeft Geralt de beschikking tot een kleine kruisboog.
Wees alleen niet verbaasd als je voor de vijfde keer achter elkaar het loodje legt, want de ontwikkelaar gaf aan dat de moeilijkheidsgraad nog steeds even hoog zal liggen. Bereid je dus maar alvast voor op vele Game Over-schermen.
20958

1. Een grote open wereld

We horen je nu al denken: ‘Huh, maar de eerdere Witcher-games hadden toch ook al een open wereld?’ Ja en nee; de games waren opgedeeld in meerdere hoofdstukken, waarin de wereld in een hoofdstuk open was. Dus in het geval van The Witcher 2 waren er drie kleine open werelden, met de proloog niet meegeteld. In The Witcher 3 zal de wereld vanaf het eerste moment helemaal open voor je liggen, zoals in Skyrim.
Dat betekent niet dat je zonder zorgen overal heen kan rijden op je trouwe paard, want in het begin zal het geen verstandige keuze zijn om gelijk een kasteel vol met vijanden binnen te stormen. Om een beetje een beeld van de grootte van de wereld te krijgen, de map in het derde deel zal 35 keer zo groot zijn als in The Witcher 2.
Het zal ook betekenen dat er een stuk meer side-quests zullen zijn dan in de eerdere titels, maar je moet wel oppassen welke je voltooit en in welke volgorde. Het kan namelijk het geval zijn dat de ene quest ervoor zorgt dat een andere niet meer verkrijgbaar is, als je bijvoorbeeld de opdrachtgever moet vermoorden in een andere quest. Wij kunnen in ieder geval niet wachten op het moment dat we de grote weide wereld van The Witcher 3 mogen verkennen.