Super Mario Maker stijlen - Welke games zijn vertegenwoordigd?

Article
woensdag, 26 augustus 2015 om 17:58
xgn google image
Binnenkort komt Nintendo met de game waar iedereen al jaren op zit te wachten: Super Mario Maker. In de game kun je zelf Mario-levels maken met elementen uit diverse Super Mario-games. Wij nemen de Super Mario Maker stijlen met je door in deze special!
Op 11 september is het moment waarop Mario-fans zo lang gewacht hebben eindelijk daar: dan ligt Super Mario Maker in de schappen. In deze bouwgame kunnen spelers zelf tweedimensionale Mario-levels maken en krijgen daarvoor talloze mogelijkheden, die we eerder al voor je uitgelicht hebben.
Spelers krijgen de beschikking over allerlei vijanden en voorwerpen uit verschillende Super Mario-games, waarmee een compleet level gemaakt, gespeeld en gedeeld kan worden. Maar in welke stijlen kunnen spelers nou eigenlijk een level bouwen?
Daar gaan we in deze Super Mario Maker special op in en kijken meteen naar de aanpassingen binnen die stijlen. Alle stijlen houden namelijk hun eigen gameplay, op enkele kleine wijzigingen na.

Super Mario Bros. - De gouwe ouwe!

De eerste stijl die in Super Mario Maker zit, mocht natuurlijk absoluut niet ontbreken: de klassieke 8-bitstijl uit Super Mario Bros. Deze stijl komt uit de oudste Super Mario-game, het spel kwam namelijk al in 1985 uit voor het Nintendo Entertainment System (NES).
Aan deze redelijk eenvoudige stijl zijn wel enkele (kleine) wijzigingen aangebracht voor Super Mario Maker. Zo kon je in Super Mario Bros. niet teruglopen in een level, maar voor optimale vrijheid en compatibiliteit met de andere stijlen kan dat in Super Mario Maker wel.
Natuurlijk mag het de Super Mario Bros. stijl ook niet ontbreken aan een vlag aan het einde van een level en het baasgevecht waarbij je Bowser van de brug af gooit. Deze methode wordt in Super Mario Maker standaard in alle stijlen gebruikt om Bowser te verslaan.
In de Super Mario Bros. stijl kun je alleen niet met schilden slepen of double jumps uitvoeren. Wat dat betreft is de stijl trouw gebleven aan de oude gameplay uit 1985.
77485

Super Mario Bros. 3 - De legendarische tanooki!

Dan slaan we een game over, namelijk Super Mario Bros. 2, en gaan we direct door naar de volgende stijl: de Super Mario Bros. 3 stijl. In deze titel uit 1988 had Mario een heleboel nieuwe vaardigheden, die uniek waren voor deze game.
Super Mario Bros. 3 hoort dan ook zeker thuis in Super Mario Maker. En ook deze stijl heeft de nodige aanpassingen gekregen, maar ook weer een aantal elementen behouden uit de originele game. Zo is het tanookipak aanwezig, maar het kikkerpak niet.
Het einde van een level is, geheel in Super Mario Bros. 3 stijl, een zwart vlak zoals we dit uit het oorspronkelijke spel kennen. Hier kan de speler een power-up als kwartetkaart verzamelen. Heb je drie keer dezelfde kaart, dan krijg je een bonus in de vorm van een aantal levens!
De wijzigingen in deze stijl betreffen vooral visuele aspecten, bijvoorbeeld de kleur van de vuurbloem (die nu rood en groen is, in plaats van blauw en wit) en het ontbreken van de score onderin het scherm. Verder kun je ook niet met P-schakelaars rondlopen in de Super Mario Bros. 3 stijl.
77486

Super Mario World - Yoshi!

In Super Mario Maker kun je ook de stijl van Super Mario World gebruiken. In deze game uit 1990 had Bowser voor het eerst een voertuig, namelijk de Koopa Clown Copter. En die zit ook in Super Mario Maker! Bowser zelf heeft wel een makeover gehad.
In deze stijl zijn er ook nog wat andere afwijkingen, zoals het gebruik van Yoshi (die overigens in de andere stijlen in een Goomba-laars verandert). Als Yoshi een rode Koopa eet, kan hij namelijk geen vuur meer spuwen, maar hij kan dit wel als hij lava eet. Bovendien kan Yoshi Hammer Bros. eten in Super Mario Maker.
Ook de manier waarop Mario een level afsluit, is een klein beetje gewijzigd. Normaal gesproken spring je in Super Mario World door een football goal heen, met de balk zo hoog mogelijk, waarna Mario vanzelf doorloopt. Nu stopt hij en kijkt hij even naar de goal voordat hij verdergaat.
Natuurlijk zijn er ook veel kenmerkende elementen uit Super Mario World overgekomen. Zo is dit de enige stijl waarin je Koopaschilden recht omhoog kunt schoppen én waarin de veer in Super Mario Maker beschikbaar is, waardoor je een cape krijgt!
77487

New Super Mario Bros. U - 2,5D-levels maken!

Last but not least is de stijl van New Super Mario Bros. U aan Super Mario Maker toegevoegd. Jazeker, je kunt dus ook met een driedimensionale Mario spelen! De gameplay blijft natuurlijk wel tweedimensionaal, zoals ook in de andere stijlen het geval is.
Deze stijl heeft vooral effect gehad op de andere stijlen in de game, omdat dit de meest gedetailleerde stijl is. Details uit New Super Mario Bros. U, zoals achtergronden in bepaalde levels, zijn dus overgenomen door de andere stijlen in Super Mario Maker.
Toch zijn er ook in deze stijl de nodige dingen veranderd. Zo kan Mario, net als in de Super Mario Bros. 3 stijl, geen P-blokken slepen, maar ook trampolines kunnen niet meer worden gedragen. Yoshi eet ook in deze stijl Hammer Bros., maar spuwt geen vuur.
Ook het einde van een level en sommige personages zijn aan veranderingen onderhevig geweest. Mario had eerst een animatie aan het einde, maar die is weggehaald. In plaats daarvan rent hij snel het kasteel in. Ook vliegt het hoofd van Dry Bones er niet meer af, maar zakt hij gewoon ineen.
77488 1

Levelstijlen - Alles is vertegenwoordigd!

Natuurlijk heeft Super Mario Maker naast stijlen uit de diverse games ook verschillende stijlen wat betreft levels. Super Mario-games zijn tenslotte behoorlijk gevarieerd geweest in de loop der jaren. En die variatie is door Nintendo ook in Super Mario Maker verwerkt.
Je kunt levels in Super Mario Maker namelijk bovengronds, ondergronds, onderwater, in een spookhuis, in een luchtschip of in een kasteel plaatsen. Een kasteellevel zal zoals vermeld altijd eindigen met een Super Mario Bros. baasgevecht, waarbij Bowser in de lava dondert als je de brug molt.
Maar ook qua levelstijlen is het nodige veranderd en dan vooral wat betreft Yoshi. Onze kleine groene vriend ging eerder namelijk nooit een spookhuis of kasteel in, maar hij is klaarblijkelijk een stuk moediger geworden: hij is nu speelbaar in de spookhuizen!
In Super Mario Bros. en Super Mario Bros. 3 waren de spookhuizen bovendien nog helemaal niet aanwezig, dus Nintendo heeft hier speciaal een nieuwe stijl voor gemaakt, compleet met soundtrack. Ook het luchtschip uit Super Mario Bros. 3 is voor de andere stijlen apart ontwikkeld.
Super Mario Maker komt op 11 september uit voor de Wii U. Natuurlijk kun je de game pre-orderen, maar ook een bundel met de console aanschaffen als je de Wii U nog niet hebt. Als je Super Mario Maker koopt, krijg je standaard honderd levels en een artbook en als je de consolebundel koopt, krijg je ook een door de game ondersteunde Amiibo cadeau.