RuneFest 2019 announcements - Flinke verandering op komst na jaartje sparen!

Article
maandag, 07 oktober 2019 om 15:00
archeologyf1570444971
Duizenden mensen die afreizen naar een locatie om daar hun passie te bespreken: RuneFest. Elk jaar weer verbouwt studio Jagex een venue om spelers van de game RuneScape de kans te geven hun ervaring in het echt mee te maken. Ook in 2019 vond de conferentie weer plaats, dit keer net als vorig jaar in Farnborough. Na een jaartje sparen, werd er afgelopen weekend eindelijk groots uitbetaald en de grootste van de RuneFest 2019 announcements vind je hier terug!

Vaardigheden op de schop

RuneScape draait, net als menig ander MMORPG, om het vergaren van ervaringspunten en de nieuwe niveaus die je naarmate de tijd vordert verkrijgt. Je begint op niveau één en zal uiteindelijk op niveau 99 een cape kunnen kopen die laat zien dat jij uren in de vaardigheid hebt gepropt! Maar vanaf eind 2019, zullen twee vaardigheden nóg even wat langer getraind kunnen worden.
Eerder konden spelers hun slayer al naar 120 trainen, vanaf november zullen ook farming en herblore zich bij die vaardigheid voegen. Het planten van plantjes (bomen, kruiden, bloemen en dergelijke), net als met verwerken van die materialen, zal nóg wat langer getraind kunnen worden. Het alleen omhoog schroeven van het maximale niveau heeft vrij weinig zin en dus zal je tussen niveau 99 en 120 de nodige dingen vrijspelen.
Een boom planten waaraan letterlijk geld groeit? Check! Meer vruchten van andere planten om krachtige drankjes van te brouwen? Komt er ook! Alles om er voor te zorgen dat spelers weer wat hebben om naar toe te werken, zo meent Dave Osborne, lead designer van RuneScape. Tegelijkertijd benadrukt de Brit ook dat het altijd lastig blijft om niet té ver door te slaan:
os darkmeyer city

Nieuwe skill: Laat je Indiana Jones los!

Oudere vaardigheden oppoetsen is één ding, een nieuwe toevoegen aan een bestaand spel is een totaal andere. Jagex doet het na een periode van een aantal jaar (de vorige kreeg de naam invention en liet spelers technische voorwerpen maken) weer, dit keer met archeology. Een voorproefje bestond al met de minigame pyramid plunder, maar in de vaardigheid wordt dat flink uitgebreid. Stof voorwerpen af, voltooi puzzels met de volledige in elkaar gezette sleutel en word bloedrijk als je de eerste bent!
Deze vaardigheid zal direct tot aan niveau 120 gaan en dus is er vanaf januari 2020 voldoende nieuwe content om in te duiken! Eerst vijf niveaus om fr fijne kneepjes te leren en daarna mag je beginnen aan het echte werk: de afgravingen! Vijf stuks zullen er beschikbaar komen, met drie van de vijf vanaf dag één. In de woestijn van Al Kharid, het vampiergebied van Morytania en in de gevaarlijke wilderness zal je jouw innerlijke Indiana Jones los kunnen later.
Het draait in archeology voornamelijk om het afstoffen van voorwerpen, die combineren en vervolgens gebruiken. Of je verkoopt de volledige delen voor een flinke smak geld (en andere beloningen), of je gebruikt ze om een berg aan ervaringspunten te verkrijgen. Uiteraard zal je, om de voorwerpen te repareren, ook kunnen handelen met andere spelers die al een flinke hoeveelheid benodigde materialen hebben afgestoft: Indiana Jones hoefde het immers ook niet altijd alleen te doen!

Uitbreiding

Een flinke smak geld kunnen verdienen, of voorwerpen vrijspelen die écht nuttig zijn: dat was de uitdaging die pakweg twintig maanden geleden werd aangegaan. Het resultaat is dus archeology geworden. Zogenaamde relics zullen opgegraven, gerepareerd en gebruikt worden om spelers uitermate nuttige functies te geven. Teleporteren zonder runes nodig te hebben? Geen probleem. Tien procent extra ervaringspunten verkrijgen in bepaalde vaardigheden? Check!
Allemaal leuk en aardig, maar dat zijn uiteraard dingen die je als speler pas veel later zal vrijspelen. De gemiddelde RuneScaper zal daar niet vanaf dag één gebruik van kunnen maken en dus was het noodzakelijk om hier en daar wat te sleutelen.
Zodoende zullen spelers met een gratis account de nieuwe vaardigheid tot niveau twintig kunnen spelen: inclusief de eerste afgraving dus! Voorheen was het maximale niveau in een memberskill vijf, maar dat was volgens Osborne "bij lange na niet genoeg om een goed voorproefje te geven". Uitproberen zonder er direct aan vast te zitten, is dus ook een mogelijkheid geworden.
os new group boss the nightmare

Geen XP-waste met mobile

De laatste grootste aankondiging (die concreet was tenminste), is die van RuneScape Mobile. Een aantal aanpassingen zijn doorgevoerd om de gebruikerservaring makkelijker te maken (de UI is kleiner en dus beter te gebruiken, wat in onze preview één van de voornaamste aangekaarte issues was) en een aantal functies is opgeruimd.
Aangezien de feedback over mobile van slechts een select aantal spelers kwam (dat deel uitmaakte van de closed beta), gaat het roer daar ook om: Vanaf nu zal RuneScape mobile ‘Early Access’ meekrijgen, waardoor iedereen met een actief lidmaatschap zal zich kunnen wagen aan de mobiele versie van RuneScape. Aangezien de progressie tussen de versies gewoon wordt overgezet, hoeven de uurtjes in de trein niet meer besteed te worden met uit het raam turen!
Voor de rest van 2020 staat er nog het een en ander op het programma, maar zullen die naarmate ze concreter worden, worden bekendgemaakt. Maar een gebrek aan grote updates, dat hoef je het komende jaar niet te verwachten!
ed2 boss rs mobile