Dit gebeurde er allemaal tijdens de GP van Miami 2024

Article
maandag, 06 mei 2024 om 15:00
max verstappen lando norris charles leclerc gp miami 2024
De GP van Miami was een lang raceweekend, waarin er heel veel gebeurde. Wij hebben de 5 hoogtepunten in F1 van de afgelopen dagen voor je op een rijtje gezet.

Eerste overwinning van Norris

De grootste gebeurtenis van afgelopen weekend was natuurlijk de overwinning van Lando Norris. De Britse coureur had voor zondag al een record in handen die je als F1-coureur het liefste nooit in handen wil hebben, namelijk de meeste podia zonder overwinning. De teller van Norris stond al op 15, voordat hij na de GP van Miami eindelijk op de hoogste trede plaats mocht nemen.
De blijdschap bij Norris en McLaren was dan ook enorm. De kersverse winnaar werd door zo’n beetje al zijn collega’s gefeliciteerd, waaronder Max Verstappen. De regerend wereldkampioen leek nog blijer te zijn voor zijn goede vriend, dan hoe hij normaal reageert op een overwinning van zichzelf.
De overwinning van Norris was bovendien on merit. Vrijwel elke ronde was de Brit namelijk de snelste van het veld, hij had zelfs meer tempo dan Verstappen. Natuurlijk had hij een mazzeltje met de safety car, maar dat komt bijna elk raceweekend wel een keer voor.

Ricciardo van de nul af

Norris was niet de enige die reden had voor een feestje in Miami. Daniel Ricciardo kon namelijk al een dag eerder de champagne opentrekken. Tijdens de sprintrace lukte het de Australiër om vierde te worden en daarmee vijf punten op zijn conto te schrijven. Daarmee is hij eindelijk van de nul af na zes Grands Prix.
Ricciardo had in de eerste aantal races niet bepaald een sterke indruk gemaakt, maar elke keer zei hij dat het chassis niet goed aanvoelde. In China, het raceweekend voor Miami, heeft hij uiteindelijk een nieuw chassis gekregen en meteen ging het een stuk beter voor de coureur van VCARB. Het hielp alleen niet mee dat hij vervolgens in de race getorpedeerd werd door Lance Stroll.
Hoewel Ricciardo tijdens de sprintrace de grote uitblinker was, was dat later op de dag alleen niet meer het geval. Tijdens de kwalificatie kwam hij niet verder dan P18 en in de race eindigde hij uiteindelijk als vijftiende. Teamgenoot Yuki Tsunoda deed zondag dan ook veel betere zaken, door als zevende over de streep te komen.

Divebombs in bocht één

Voor elke Grand Prix is de aanloop naar bocht één een spannende. Twintig coureurs willen allemaal als snelste door de bocht komen en vaak zijn er meerdere lijnen mogelijk om er doorheen te komen. Soms zijn coureurs flink creatief in bocht één, maar het kan ook voorkomen dat ze behoorlijk roekeloos zijn.
Dat laatste gebeurde niet één, maar twee keer in Miami. Tijdens de sprintrace besloot Lewis Hamilton om bocht één op hoge snelheid te benaderen en laat te remmen. Het had potentieel kunnen lukken, ware het niet dat Fernando Alonso, Lance Stroll én Lando Norris links van hem zaten. Door de botsing moesten Stroll en Norris al vroegtijdig de race verlaten.
De actie van Hamilton leek vrij onbesuisd en meerdere fans waren woest dat er geen straf kwam voor de zevenvoudig wereldkampioen, maar dat het nog veel erger kan liet Sergio Perez zien. De Mexicaan vloog als een raket de eerste bocht in, kon met geen mogelijkheid de apex halen en miste op een haartje na de achterkant van Verstappen. De teamgenoot van Perez had pas in de cooldown room door hoe weinig het scheelde en reageerde dan ook met ongeloof.

Penalty-magneet Magnussen

Zoals gezegd kreeg Hamilton geen penalty voor de crash in bocht één tijdens de sprintrace, maar later werd de coureur van Mercedes wel bestraft voor te snel rijden in de pitstraat. Hij viel daardoor uit de punten, terwijl hij juist zoveel moeite had gedaan om voorbij Kevin Magnussen te kunnen komen.
De Deen deed er in Miami alles aan om ervoor te zorgen dat zijn team punten kon scoren en daarmee bedoelen we ook alles. Magnussen gooide het regelboekje uit zijn auto, sneed de chicane zonder blikken of blozen af, reed Hamilton van de baan en minderde bewust vaart. Alles om teamgenoot Nico Hülkenberg aan punten te helpen.
Het resultaat was een berg aan straffen van de wedstrijdleiding en dat hield zondag niet op. Ook voor de crash met Logan Sergeant kreeg hij een penalty aan zijn broek, evenals het niet goed uitvoeren van de tijdstraf. Daardoor staat hij nu op tien strafpunten en bij twaalf krijgt hij een race ban aan zijn broek. Het is dus oppassen geblazen voor Magnussen de komende tijd.

DRS zonder effect

De laatste jaren heeft de Formule 1 de nodige kritiek gekregen. Zo zouden coureurs elkaar alleen maar kunnen inhalen met behulp van DRS, het Drag Reduction System. Wanneer coureurs binnen een seconde van elkaar rijden, kunnen ze op bepaalde rechte stukken de achterklep open gooien voor minder downforce en een hogere topsnelheid.
Met drie DRS-zones en twee heel lange stukken, leek het een fluitje van een cent te worden om in te halen op het Miami International Autodrome. Niets was alleen minder waar. Inhalen bleek een vrijwel onmogelijke opgave te zijn, zelfs als een auto een heel stuk sneller was op de rechte stukken. Vaak kon de auto die werd ingehaald simpelweg later en remmen en de inhalende partij alsnog voor blijven.

Populair Nieuws