Beste gamelevels ooit gemaakt - Phendrana Drifts uit Metroid Prime

Article
zondag, 08 september 2019 om 15:00
xgn google image
Ronddwalen door een gigantische open wereld is leuk, maar een doel of objectief hebben is wat je als gamer vooruitduwt; een legendarische schat of een wapen dat essentieel is. Levels en missies zijn belangrijk en daarom duiken wij in de geschiedenis van de beste gamelevels ooit. Deze keer een level uit Metroid Prime.

Beste gamelevels ooit – Wat is het?

Er zijn weinig games wiens titel een overkoepelende factor wordt voor een nieuw genre van titels. De bedenksels van Gunpei Yokoi behoren daar wel toe, want de Japanner bedacht met zijn team een titel die draaide om verkenning en de zoektocht naar power-ups. De eerste output van die ideeën kwam in 1986 op de markt als Metroid, waarin de vrouwelijke premiejager Samus Aran op de planeet Zebes de parasieten genaamd Metroids moet vinden.
Sinds de eerste Metroid, en de daaropvolgende titels, staat verkenning en ontdekking van de wereld centraal en het leverde zelfs een compleet eigen genre op. In combinatie met Castlevania ontstond de naam metroidvania, waarin jij als gamer de omgeving compleet moet uitkammen, kernlocaties moet onthouden en veelal terug moet dwalen door de wereld om uiteindelijk verder te komen.
Eén van de eerste Metroid-games die dat deed is fan-favoriet Super Metroid uit 1994. In de titel dwaal je wederom over de planeet Zebes die is onderverdeeld in diverse gebieden. Zo sprint en spring je met Samus Aran door het compleet ondergelopen Maridia en moet je rekening houden met de bloedhete temperaturen in Norfair.
Dit stramien van diverse levels in een grote, complexe overlappende wereld wordt ook gretig overgenomen door een jonge, ambitieuze Amerikaanse studio. Die studio is op dat moment bezig aan een actie-avonturentitel die simpelweg Action-Adventure heet, maar uitgever Nintendo is niet blij met de richting die het bedrijf wil opgaan.
Nintendo-legende Shigeru Miyamato krijgt een ingeving en geeft de Metroid-licentie aan ontwikkelaar Retro Studios om een nieuwe Metroid-titel te creëren. Dat gebeurt en binnen enkele jaren brengt Retro Studios Metroid Prime uit voor de Nintendo Gamecube. En één van die levels, die voor velen memorabel zal zijn, is het level Phendrana Drifts.

Beste gamelevels ooit – Wat is het level?

Sinds jij met je ruimteschap landt op Talon IV, de planeet waar Metroid Prime zich afspeelt, zie je de weelderige natuur die vaak vrij spel heeft gehad. In Tallon Overworld, het eerste level wat je vrij kan verkennen, is dit nog niet echt te zien, maar op het moment dat je door de Chozo Ruins dwaalt valt je op hoe vorstelijk de wereld kan zijn. Vervallen ruïnes die compleet zijn overwoekerd door de natuur.
Hoe verschillend is dat in de Magmoor Caverns, waar je vaak door nauwe gangetjes loopt en meer een wetenschapsbasisgevoel ervaart. En dan gaat de lift omhoog en stap je ineens in een wit gebied, met tal van ijspegels voor je neus. Je schiet er een paar weg, loopt naar het open gebied en dan is er een stilte, voordat de muziek komt binnenvallen. Retro Studios verwelkomt je in het ijsgebied van Metroid Prime: Phendrana Drifts.

Beste gamelevels ooit – Waarom is het zo goed?

Eén van de belangrijkste kenmerken van de Metroid-serie is het creëren van atmosfeer. Jij bent als premiejager alleen op een wereld waar wilde dieren vrij rond dwalen en jij niet precies weet hoe hoog jij staat op de voedselladder. Voor de één zal je een smakelijk hapje zijn, voor de ander een vervelende plaag die zo snel mogelijk weg moet.
In Phendrana Drifts weet Retro Studios dé perfecte atmosfeer neer te zetten. De ijzige vlaktes zijn er voor jou om te ontdekken en verbergen misschien wel meer voor jou dan jij met je eerste blik kan zien. Je wordt constant uitgedaagd om elk hoekje van elk sneeuwvlakje te betreden en te kijken of er iets van waarde zit verstopt. Iets wat jou verder kan helpen met jouw zoektocht.
Daarnaast is er een goede balans tussen hoe jij moet manoeuvreren door de wereld van Phendrana Drifts. Bevroren kloven zijn ideaal om met de morph ball te ontdekken en snelheid op te bouwen, waardoor je bij hoger gelegen gebieden kunt komen, terwijl ijzige rivieren misschien wel duistere geheimen verhullen van de laatste bewoners.
Phendrana Drifts laat ook de kracht van de Nintendo Gamecube zien en zelfs tegenwoordig ziet het level er nog steeds adembenemend uit. De koude en gure wind die door het landschap blaast, zal bijna voor rillingen bij jou zorgen. Naast die pracht en praal in de sneeuw verandert het level ook ineens als je de krochten van Phendrana Drifts ontdekt, want binnen de kortste keren stuit je op een wetenschapsbasis van jouw aartsvijanden: de space pirates.
Als je al uren door de onderzoeksfaciliteit van de space pirates dwaalt, kom je ineens oog in oog te staan met het gelijknamige monster waar de games naar zijn vernoemd: een Metroid. De vliegende wezens kunnen zich aan je hoofd vastzetten, wat voor vele schrikmomenten zal hebben gezorgd de eerste keer dat jou dit overkomt.
Kortom, de vele avonturen die Samus Aran beleeft op de wereld van Tallon IV komen samen in Phendrana Drifts. De atmosfeer steelt de show en Retro Studios introduceert daarnaast ook de zwevende monsters die voor nachtmerries kunnen zorgen. En mede daardoor behoort Phendrana Drifts uit Metroid Prime tot één van de beste gamelevels ooit gemaakt.
De laatste titel uit de Metroid-serie is Metroid: Samus Returns, die in 2017 voor de Nintendo 3DS uitkwam. Nintendo liet vorig jaar weten dat er wordt gewerkt aan Metroid Prime 4 en dat Retro Studios niet aan het roer zou staan. In januari van dit jaar werd duidelijk dat Retro Studios de ontwikkeling overneemt en bezig is met de nieuwste Metroid-titel.

Populair Nieuws