Foto: Microsoft

Het ontstaan

In mei van dit jaar kondigde Microsoft de nieuwste controller aan, waarmee mensen die een beperking hebben ook kunnen gamen. Het softwarebedrijf uit Redmond deelde tijdens de E3 mee dat de controller voortkwam uit een Hackathon project bij de organisatie zelf, waar iemand liet zien hoe lastig is het voor teruggekeerde veteranen om te gamen.

Matt Height is zo'n veteraan en hij toonde hoe lastig het is voor mensen met een beperking, zoals minder zicht, slechter gehoor of een missend lichaamsdeel, om te gamen. Diverse games ondersteunen deze groep niet goed genoeg, maar misschien wel het belangrijkste aspect ontbrak of was bijzonder prijzig: een aangepaste controller.

Microsoft kwam achter de goede intenties van Height en ging nauw samenwerken met hem, meerdere non-profit organisaties, goede doelen en een grote groep mindervalide gamers om een apparaat te creëren voor die laatstgenoemde groep gamers. Het probleem bij een controller voor zo’n groep is de breedte: sommigen hebben minder zicht of een slechter gehoor, terwijl er ook gamers zijn die hun linker- of rechterhand missen.

Een allesomvattende controller maken die meerdere mensen uit de mindervalide gamersgroep helpt, wordt dan ook beschouwd als prijzig en vooral erg lastig. Maar het softwarebedrijf heeft tóch een poging gedaan en dat past bij de filosofie van frontman Phil Spencer: “gamen hoort voor iedereen te zijn”.