Interview over Wandersong - Het einde van de wereld, maar je blijft zingen
In Wandersong ben je een volkszanger en daardoor ben je één lopend instrument! Je kunt rennen en springen en zingen wanneer je maar wilt. Verschillende dingen reageren op diverse manieren op je muziek. Wij spraken de ontwikkelaars van een muzikale game voor Steam en Switch.
De Wandersong release brengt een interessante Indie game waarbij de creativiteit eraf spat. Met je zang laat je planten groeien om ze als platforms te gebruiken of jaag je spoken weg die met hun gehuil mensen bang maken. Alhoewel je bent geboren als een volkszanger, ontplooi jij je al snel als volksheld. De Canadese ontwikkelaar Greg Labanov vertelt over Wandersong wat de indiegame biedt.
Wees de volkszanger in Wandersong
Wandersong klinkt als een gekke game en eigenlijk is dit het ook. Wij hebben een demo van het spel gespeeld waarbij we drie verschillende secties konden spelen. Wanneer je wil zingen kan dat door één grote kleurencirkel om je heen te openen. Met je muis selecteer je vervolgens één van de kleuren en die kleur laat je zanger een oooh of een aaaah zingen. Handig, want al dat gezang helpt je door de verschillende levels.
Het complete concept van het spel staat op het feit dat je gezang invloed heeft op je omgeving. Zo zul je vaak liedjes na moeten zingen doordat je een bepaalde volgorde van kleuren krijgt ingefluisterd. Die kleuren corresponderen vervolgens met de kleuren van die zangcirkel om je heen en zodoende wordt je steeds beter in het zingen. Voor elke gelegenheid is er wel muziek en zelfs als je hoort dat het einde van de wereld nabij is, loop je zingend verder het spel door om naar een muzikale oplossing voor alle problemen te zoeken.
Een bizar en creatief spel. En blijkbaar zijn er een hoop mensen die het willen spelen.
Een grote muzikale rit
Dit blijkt al omdat het begon als een Kickstarter, die met succes gefinancierd werd voor een release op PC en Switch. Tijdens het maken van de game kreeg Greg hulp van twee andere creatieve personen. Em Halberstadt deed de geluiden en Gordon McGladdery was verantwoordelijk voor de muziek Ze komen allebei uit verschillende plaatsen. Uiteindelijk is met drie man aan de game gewerkt.
Greg Lobanov: "Bij deze game draait het om een ââavontuur, personages ontmoeten en de kracht van muziek gebruiken om ze allemaal samen te brengen! Muziek is zo krachtig en leuk om mee te spelen! Ik was nieuwsgierig om te ontdekken hoe een game eruit zou kunnen zien als dat je primaire speelmodus was. Ook ben ik dol op bards. Ik vind het geweldig dat hun rol en vaardigheden dom zijn."
De Wandersong release laat zien hoe krachtig muziek kan zijn. De muziek beïnvloedt alles.
De nodige ervaring
Lobanov maakt al games en strips sinds hij een klein kind was en heeft de afgelopen jaren een paar indie games uitgebracht voor Steam en mobiel. McGladdery heeft het geluid en muziek voor veel spellen gemaakt, waaronder Rogue Legacy en Full Metal Furies. Wandersong was het eerste gameproject van Em, maar sinds ze ermee begon, is ze ook aan andere indie-games zoals Night in the Woods, Untitled Goose Game en Ikenfell gaan werken.
"Ik hou van de positieve, grillige energie in dat soort liedjes. Het paste precies in de sfeer die ik voor Wandersong in gedachten had. Maar naarmate we verder gingen met het spel, groeiden onze inspiraties in allerlei richtingen. De laatste game en OST ervaren wij als een achtbaanrit van emotie en genre", vertelt Lobanov.
Na de Wandersong release zal al snel opvallen waar de makers hun inspiratie voor de muziek vonden. In het bijzonder zijn de makers geïnspireerd door stukken muziek uit de Ierse cultuur, Amelie en soundtracks voor games zoals die van The Legend of Zelda: Wind Waker.
Een succesvolle Kickstarter
Niet alleen zorgt de OST bij Lobanov voor een achtbaan van emoties. Dat doet heel dit project. Wandersong begon als een Kickstarter project en dit was voor Lobanov dan ook een spannende periode. Als de Kickstarter niet succesvol zijn doel behaalde, dan zou er nooit een Wandersong release zijn geweest. Maar uiteindelijk viel het allemaal reuze mee en behaalde de campagne ruimschoots het beoogde geldbedrag 18 duizend dollar.
Lobanov: "Ik startte de kickstarter, zodat ik me kwaliteitswerk kon veroorloven! Eerlijk gezegd was de hele campagne één nagelbijt-scenario en ik wist nooit zeker of we het zouden halen. Toen we dat deden, was het een enorme opluchting. Het was uiteindelijk een geweldige ervaring; zoveel mensen waren zo enthousiast over het idee. Ik heb nog nooit dergelijke community-energie gevoeld!
Op het moment dat Lobanov zijn Kickstarter-campagne startte in januari 2016, begon het een grote gemeenschap te creëren. Terwijl Greg Lobanov alleen om een ââtoegezegd doel van 18.000 dollar vroeg, behaalde hij een overwinning. Sinds de kickstarter heeft het driekoppige team hard gewerkt aan de release van de game. De Wandersong is verschenen voor de PC via Steam en ook naar de Nintendo Switch gebracht.