Foto: Bethesda Softworks

Eerlijk is eerlijk. RAGE stond bij mij laag op de hypemeter. Maar ach, ik had een beetje geld, geen verantwoordelijkheden. Games kopen als een malle dus. En een shootertje kan altijd. PS3 gaat aan, schijfje erin, spelen maar.

Eerste oordeel: best fijn.

Paar uurtjes later: eigenlijk best heel fijn.

Weer een paar uurtjes later: waarom speelt dit zo ongelofelijk fijn? Is het de verrassend goede AI? Komt het door het stijltje dat me een beetje aan 18+ versie van de tv-serie Firefly doet denken (toegegeven, in die tijd deed bijna alles me aan Firefly denken)? Ik kom er maar niet achter. RAGE voelt bijzonder, maar waarom?

Rage column
Het antwoord komt als een klap in mijn gezicht als ik een paar dagen later switch naar willekeurige fps X. ‘Wat is er mis met deze game?!’, is mijn eerste gedachte. Waarom zijn de controls zo stug? De verklaring vind ik online. Willekeurige fps X draait op 30 frames per seconde, net als bijna elke PS3/Xbox 360-spel. Nooit bij stilgestaan. Nooit iets van gemerkt. Tot ontwikkelaar id Software, bekend van Wolfenstein en Doom, mij de magie van 60 frames per seconde op console toont.

Sindsdien denk ik bij vrijwel elke shooter van de vorige generatie: speelt lang niet zo lekker als RAGE. id Software wordt natuurlijk niet voor niets gezien als de vader van de first person shooter; technisch gezien staat de club op eenzame hoogte. Laat het maar aan die ontwikkelaar over om alle andere games in het genre voor mij te verpesten.

Bedankt, id Software…

Rage wallpaper

Kort samengevat: RAGE is de beste consoleshooter van zijn generatie. Ik zeg natuurlijk niet dat het een perfecte game is. Het spel eindigt raar, het post-apocalyptische wereldje komt net niet helemaal uit de verf en de campaign is aan de korte kant. Maar toch: het is met afstand de fijnste, smoothste, en best speelbare shooter van de vorige generatie consoles.

Niet zo gek dat ik jarenlang hoopte op een vervolg. Veel kans was er niet, want de game was geen echte hit. Tot vorig jaar, geheel tegen mijn verwachting in, RAGE 2 werd aangekondigd. Met nieuw jasje en een co-ontwikkelaar. Maar ook met de technische genieën van id Software. Yes! Deeltje twee draait het Mad Max-gehalte op tot standje 11 en belooft meer wapens en speciale krachten. Én 60 frames per seconde. Althans, op de PlayStation 4 Pro en
Xbox One X.

Rage gameplay screenshot

Oké, tegenwoordig zijn die 60 frames op console niet zo bijzonder meer. Maar een nieuwe id Software game wel. Want niemand, níémand, maakt technisch zulke goede shooters als de ontwikkelaar uit Dallas. En dus gaat RAGE 2, ondanks het geld dat ik tegenwoordig niet en de verantwoordlijkheden die ik wél heb, mijn console zo snel mogelijk in.

Bedankt, id Software.