Wat vind jij van Call of Duty WW2? - XGN Doe Mee
Met al het nieuws rondom de loot boxes van de afgelopen weken, zou je bijna vergeten dat er ook nog games deze maand zijn uitgekomen. We gaan even terug naar begin november en vragen: wat vinden jullie van Call of Duty WW2? Welkom bij de XGN Doe Mee!
Een weekje geleden ging onze vraagstelling over jullie mening over loot boxes. Die waren al een tijdje geleden al in het nieuws, maar waren afgelopen week niet uit het nieuws weg te slaan; de micro-transactions bij Star Wars Battlefront 2 werden zelfs even stilgelegd en in België wordt er zelfs een onderzoek gestart of loot boxes verboden kunnen worden. Het leverde veel reacties van jullie op, waar de Doe Mee altijd blij mee is. Deze keer heeft Chris Boers het laatste woord:
Chris Boers – Level 8
Hoewel ik begrijp dat ontwikkelaars zoeken naar methoden om meer geld te verdienen (is hun goed recht), en ik geen enkele aandrang voel om ooit dergelijke lootboxes te kopen (behalve de fysieke Lootcrates met prullaria en t-shirts dan!), hoop ik toch dat deze ingame boxes een stille dood gaan sterven.
En niet zozeer omdat ze er zijn, er zijn immers altijd al 'speed passes', 'time unlockers' en dergelijke geweest, maar omdat ze inmiddels de gameplay in de weg beginnen te zitten.
Developers krijgen van de publishers te horen dat die lootcrates gepromoot moeten worden, dus zie je die crates in het hoofdmenu (Battlefront II) , wordt er constant subtiel (of minder subtiel) verwezen naar een winkel (AC Origins), of komen ze plompverloren uit de lucht vallen, zodat iedereen het vooral kan zien (CoD WWII).
Nu is het niet zo dat het ALLEEN de lootboxes zijn, The Crew is bijvoorbeeld inmiddels vrijwel onspeelbaar als je niet de uitbreidingspakketten gekocht hebt, aangezien het hele spel inclusief menus inmiddels gerepaint is met Calling All Units, en ook de map vol staat met DLC -gerelateerde icoontjes. Idem bij Steep, waar je niet om de DLC event-icoontjes heen kan, en je er constant op gewezen wordt dat je die niet kan spelen tenzij je de DLC kootp (en HIER is de winkel!).
Het probleem is dus veel breder dan de Lootboxes, maar behelst alle methodieken die gebruikt worden om 'added sales' waaronder de Season Passes en DLC te promoten.
Daar zouden reviews (en ik review zelf ook vaak games) wat mij betreft best vaker rekening mee mogen houden. Het vervelende is, dat die DLC aanpak meestal nog niet bekend is op dag-1.
En daar spreekt Chris Boers over meerdere aspecten waar gamers al snel met een schuin oog naar kijken en wat jullie ook veelal zeggen: voor kleding of accessoires vinden we het niet zo erg, maar als je daardoor ontzettend sterke wapens krijgt of eerder een game kunt uitspelen, dan neemt het al snel het plezier weg uit een game.
De Doe Mee blijft de zaak loot boxes zeker volgen, helemaal met alles wat er dus in België gebeurt, maar we gaan even naar iets anders. Drie weken geleden kwam Call of Duty WW2 uit en de game verkocht de eerste week ontzettend goed, aldus uitgever Activision. Onze vraag dan ook:
Wat vind jij van Call of Duty WW2?
Na Infinite Warfare was er al veel gemor over welke richting Call of Duty opging en, waarschijnlijk ook door het succes van Battlefield 1, zagen we weer een Tweede Wereldoorlog shooter. Maar wat vind jij ervan? Is het een terugkeer naar vorm voor Call of Duty, of is het iets wat je al veel te vaak hebt gezien?
Laat het ons weten in de reacties hieronder en vertel er ook even bij WAAROM jij dat van Call of Duty WW2 vindt. Zien we jullie volgende week terug bij een nieuwe XGN Doe Mee. Een fijn weekend gewenst!