De Total War franchise kenmerkt zich door de unieke combinatie tussen turn-based strategy en realtime gevechten. In deze gids wordt er nadrukkelijk op die tweede factor ingespeeld om alvast wat belangrijke basisprincipes mee te geven voordat je met de game aan de slag gaat. Eén enkele misstap kan namelijk al het einde van je leger betekenen.

Kunst van het oorlogvoeren: Het voorbereiden van de aanval

Aangezien Total War Three Kingdoms op 23 mei uitkomt zijn nog niet alle features, formaties, en eenheden bekend. Daarom zullen wij ons beperken tot algemene strategieën die goed hebben gepresteerd tijdens de vorige titels. Alhoewel groteske monster als die van de Warhammer-aftakking niet voor komen, kan je wel de andere bekende klassen verwachten. Geheel in een eigen oud Chinese stijl.

De eerste stap waar je rekening mee moet houden, is dus de opbouw van jouw legers. Een krijgsmacht die uit één en dezelfde soort eenheden bestaat, heeft maar een zeer kleine kans van slagen omdat het zich niet aan de tactieken van de vijand aan kan passen. Het trucje achter de voorbereiding van de realtime battle is dan ook het in de gaten houden van de samenstelling van je eigen troepen, als die van de tegenstander in acht nemen.

Binnen de Total War serie bestaan er omtrent counters een aantal regels die in het meeste van de gevallen zijn toe te passen. Zo zijn zwaardvechters normaal gesproken effectief tegen speervechters. Op diens beurt zijn speervechters juist weer handig tegen een onverwachte cavalerie aanval. Misschien raad je het al, maar de vechtersbazen ter paard zijn dodelijk voor de langzamere zwaardvechters.

Aan dit rijtje ontbreken onder andere nog types als boogschutters, artillerie en aanvoerders. Deze eerste twee soorten zijn een geval apart, omdat ze door bijna iedere vorm van tegenstand gepareerd worden. Dat betekent niet dat ze nutteloos zijn, want als je ze op afstand van enige dreiging houdt, blijken het zeer gevaarlijke troepen tegen elk van de verschillende klassen. Aanvoerders en generaals hebben daarentegen meestal de kracht om hele legers van dichtbij kort en klein te slaan.

Binnen dit spectrum van eenheden is er een groot grijs gebied dat ervoor zorgt dat dit steen-papier-schaar spelletje niet altijd opgaat. Zo spelen de sterktes en het level van de individuele eenheden een enorme rol. Een hoge rang zwaardvechter wint het één op één namelijk van een standaard cavalerie soort, tenzij je een stap verder kijkt dan de statistieken en richt op tactieken. Daarbij komen we aan bij ons volgende punt van de Total War Three Kingdoms guide voor realtime battles.