4. Allesbehalve originele gamemodus

Alleen al de naam 'Bounty Hunt' hebben we vele malen vaker voorbij zien komen in first-person shooters met een multiplayer-stand. Meestal heet dat speltype dan 'Bounty Hunter' om de exacte bewoording te gebruiken. Onder meer in het recente Battlefield Hardline komt een gelijknamig speltype voor.

Dat is helemaal niet erg, want alle grote personen en ideeën staan slechts op de schouders van reuzen, toch? Dat klopt, maar zelfs het originele Titanfall is een duidelijke blauwdruk geweest voor ontwikkelaar Respawn Entertainment om de gamemodus Bounty Hunt in het tweede deel te stoppen.

Net zoals in het speltype Attrition in het origineel uit 2014, werkt Bounty Hunt in Titanfall 2 met waves van vijanden. Terwijl het blauwe en het oranje team elkaar verspreid over de maps bestoken met vuurwapens, melee-aanvallen en granaten, spawnen ondertussen ook de zogeheten Grunts van de derde factie Remnant Fleet.

Titanfall 2 Bounty Hunt features

Weinig inspiratie achter Bounty Hunt

Deze AI-gestuurde tegenstanders zijn beduidend zwakker dan de spelers van vlees en bloed - ergens natuurlijk wel logisch. Maar tijdens het spelen van een hectische, goed geoliede multiplayer zoals in de tweede Titanfall, geeft het afschieten van halfbakken, kansloze bots een misplaatst gevoel van superioriteit.

Het hele idee achter een multiplayer is dat gamers worden uitgedaagd door andere, echte spelers die aan elkaar gewaagd zijn. Doordat de Grunts qua uiterlijk goeddeels op de daadwerkelijke spelers lijken en bovendien dwars door elkaar heen lopen, duiken en springen, ontstaat er een vreemde assymmetrie tijdens het gamen.

De ene keer bekruipt je een gevoel van skills als je een vijand afschiet, even later heb je het gevoel dat het allemaal veel te makkelijk verloopt. Hopelijk scherpt Respawn Entertainment de kwaliteiten van de Grunts nog wat aan voordat de shooter op 28 oktober in de winkels ligt.