Voor de open en gesloten bèta was het nog onduidelijk met wat voor game we te maken hebben. Het was duidelijk dat The Division werkt met een grote open map, character customization, een loot-systeem vergelijkbaar met die van Destiny en wat andere RPG-elementen. Hoe meer informatie Ubisoft los liet over de game, hoe vaker de game werd vergeleken met Destiny.

Black Friday

The Division speelt zich af in de nabije toekomst in hartje New York waarbij er een virus is uitgebroken dat zich via bankbiljetten heeft verspreid tijdens de koopgekte van Black Friday. Nadat de ellende uitbreekt wordt er een aantal sleeper agents geactiveerd om orde te krijgen in de chaos. Jij bent een van deze agenten die al tijden tussen de normale mensen leefde.

De grote open wereld speelt zich, zoals eerder genoemd, af in downtown Manhattan. De verwachting is dat daar later Brooklyn bij komt. Ubisoft liet dit gebied wel al zien, maar gaf ook aan dat dit gebied niet speelbaar is op launch. Dat is dus wederom voorgefabriceerde downloadbare content.

Character customization

The Division wil zich op meerdere manieren onderscheiden van de reguliere shooters. De RPG-elementen zijn hier een belangrijke factor in. Je krijgt de kans om je karakter te personaliseren met onder andere je fysieke uitstraling.

Dit is geen character creation die we kennen van Fallout 4, maar eentje die vergelijkbaar is met Destiny. Je hebt hier de keuze uit een aantal standaard gezichten, een aantal kapsels en wat gezichtsbeschilderingen.

Dit zijn uiteraard lang niet alle RPG-elementen. Twee andere belangrijke zijn je cosmetische outfit en de loadout die je stats bepalen. Die eerste zijn stukken kleding die je geen extra schade of armor geven, maar puur cosmetisch zijn.

De rest en minder dominant aanwezige kleding zijn dingen als je kniebeschermers, gasmasker en body armor. Je uiterlijk wordt dus grotendeels bepaald door de cosmetische kleding.