Als student Japanse taal en cultuur bracht Stefanie Joosten in 2009 een jaar in Kyoto door. Het beviel haar zo goed in het land van de rijzende zon, dat ze na haar studie besloot om in Tokio te gaan wonen. Sinds 2011 woont en werkt ze daar als model.

Door haar werk kreeg ze ook de kans om mee te werken aan Metal Gear Solid V, waarvoor ze de stem, motion en facial capture van Quiet voor haar rekening nam. Via Skype vertelde Joosten ons, rechtstreeks vanuit de Japanse hoofdstad, hoe ze dat heeft ervaren.

Je bent al langer fan van Metal Gear Solid, maar tijdens je auditie voor de rol van Quiet wist je nog niet dat het om een personage in een Metal Gear Solid-game ging. Hoe verrast was je toen je dat uiteindelijk hoorde?

‘Nou, tijdens de auditie zelf had ik al een vermoeden. Nu weet ik dat het Hideo Kojima was, maar bij de auditie zag ik hem achter een tafel zitten, samen met andere mensen die mijn auditie beoordeelden. Hij kwam me toen al bekend voor, maar op dat moment realiseerde ik het me nog niet echt.'

'Achteraf ben ik gaan googelen en daardoor zag ik dat ik het om de man achter Metal Gear Solid ging. Ik had dus al een idee, maar het was natuurlijk heel vet om officieel te horen dat het om Metal Gear Solid V ging. Voor mij was dat een enorme eer, ik stond te springen van enthousiasme. Ik kon het echt niet geloven!’

Niet slecht voor iemand die oorspronkelijk als student naar Japan ging!

‘Ik heb heel veel geluk gehad, ook qua timing. Zulke castings voor games op deze schaal worden maar eens in de zoveel jaar georganiseerd. Het is ook echt een enorm project. Ik bofte gewoon dat ik het net tegenkwam.’

Wat vond je het leukste aan het spelen van Quiet?

‘Ik vond de motion capture het leukste, omdat daar de meeste tijd in ging zitten. Dat is ook de activiteit waar je zelf het meest in opgaat, waarbij je echt acteert in een groep waarbinnen iedereen een eigen rol heeft. Je beleeft het allemaal, alsof je echt in die wereld zit.'

'Het grappige is dat je dan nog niet weet hoe alles eruit gaat zien. Tijdens de motion capture draag je een pak met witte bolletjes, zijn er allemaal green screens en misschien wat houten setonderdelen, maar de rest moet je je allemaal zelf inbeelden.'

'We kregen wel heel veel ideeschetsen te zien over wat precies wat moest voorstellen, maar als je uiteindelijk het beeldmateriaal in de game zelf ziet, is dat toch heel bijzonder. Je ziet dan ook je eigen bewegingen terug in het personage.’

Hoe reageerde je toen je je personage voor het eerst zag?

‘Voor de motion capture kreeg ik een schets van Quiet te zien, dus ik wist van tevoren hoe ze eruit zag. Toen was ik wel verrast. Verder is het uiterlijk van een personage in het spel toch weer anders, omdat alles daarin zo realistisch wordt weergegeven.’

Was er nog veel veranderd aan het ontwerp van Quiet?

‘Het belangrijkste was dat haar uiteindelijke gezicht echt op het mijne gebaseerd was. Het was wel heel bijzonder om dat terug te zien, omdat ik van tevoren niet wist hoeveel Quiet op mij zou gaan lijken.’

En, ben je tevreden met het eindresultaat?

‘Absoluut! Er zijn ook mensen die klagen over Quiets uiterlijk, maar daar zit ik niet mee. Ik ken de Metal Gear Solid-serie, dus ik wist wat ik kon verwachten. Sommige aspecten van The Phantom Pain zijn heel erg over the top, maar dat hoort bij Metal Gear Solid.’

Quiet praat niet heel veel, maar je was wel verantwoordelijk voor haar stemeffecten. Was het moeilijk om met alleen lichaamstaal de emoties van je personage uit te drukken?

‘Dat was wel moeilijk, ja. Maar omdat er voor het eerst in een Metal Gear Solid-game facial capture werd gebruikt, zijn gezichtsuitdrukkingen heel duidelijk in de game te zien. Dat helpt wel, denk ik.’

Zou je vaker een rol in een game willen spelen?

‘Jazeker! Ik denk dat games steeds realistischer zullen worden. Het leuke is dat je heel veel met games kunt doen. Meer dan wat je met een film zou kunnen, vanwege het interactieve element.'

'Een speler maakt immers keuzes en als gevolg daarvan gebeurt er iets in een game, dus vergeleken met films zijn games veel diepgaander en uitgebreider. Dus ik sta er zeker voor open om opnieuw in een game te spelen!’

Wellicht een spin-off met Quiet in de hoofdrol, vergelijkbaar met Metal Gear Rising: Revengeance?

‘Ik denk dat zoiets zeker interessant zou zijn. Zelf ben ik wel benieuwd naar de achtergrond van Quiet. Misschien is dat iets voor een DLC?’

Wie weet, jij bént immers Quiet. Je hebt zelfs haar muzikale thema gezongen.

‘Klopt, de ontwikkelaars wilden alles wat met Quiet te maken had door mij laten doen. Er werd me gevraagd hoe mijn zang was en dat hebben we een paar keer uitgeprobeerd, wat de ontwikkelaars beviel.

'Ik ben geen professioneel zangeres, maar ik heb het thema meer als actrice gezongen. Daardoor kon ik meer nadruk op de emotie in het liedje leggen.’

Naast model en actrice ben je zelf ook gamer, eentje die vloeiend Japans spreekt. Speel je veel games in die taal?

‘Ja! De afgelopen jaren heb ik bijna alleen maar games in het Japans gespeeld. Daar ben ik wel aan gewend.’

Wat vind jij het belangrijkste aan een goede game?

‘Wat voor mij het interessantst is, is een game met een diepgaand verhaal waarin je echt kunt opgaan. Anders is het ook maar een spelletje. Maar als het daadwerkelijk om een verhaal met een boodschap gaat, kan een game mensen raken, wat de ervaring ten goede komt.’

Tot slot: heb je een favoriete game?

‘Op dit moment is dat absoluut The Phantom Pain! Verder ben ik altijd wel een fan van de Final Fantasy-games geweest, dus ik kijk heel erg uit naar Final Fantasy XV.’