Reversal Edge

Verreweg de meest interessante nieuwe toevoeging aan de SoulCalibur 6 gameplay is wel de Reversal Edge. Het is een aanval die even duurt om op te laden, dus je kan het niet altijd doen. Wanneer het wel lukt, gaat de gameplay in slow motion en verandert het heel kort in een soort steen, papier, schaar principe. Omdat dit SoulCalibur is moet je daarom kiezen tussen een horizontale, verticale of melee aanval.

In dit geval verslaat verticaal horizontaal, horziontaal wint het van melee en melee is de baas over een verticale aanval. Volgens de ontwikkelaar is dit in de game verwerkt, omdat het ervoor zorgt dat het speelveld gelijker wordt gemaakt tussen ervaren spelers en beginners. Het draait hier niet zozeer om je skills, maar meer om gedachtes lezen. Bepaalde personages hebben ook geen voordelen; het is voor iedereen hetzelfde.

Dit is meer dan alleen een aanval. Het geeft je ook meer Meter, waardoor je meer van de andere aanvallen uit deze special kan doen. Bijvoorbeeld de Critical Edge.

Critical Edge

Wanneer je aan het einde van je latijn bent en op het punt staat om te verliezen, dan is het een goed moment om de Critical Edge te gebruiken. De Critical Edge zagen we voor het eerste in de allereeste SoulCalibur game, Soul Edge (of Soul Blade op de PlayStation). Deze mechanic is ook terug sinds Soul Calibur V, waar het weer een hele andere functie had.

Critical Edge is een comeback move, een hele sterke aanval waar je helemaal terug mee komt. Het doet veel schade, maar je moet wel één volledig balkje gebruiken om deze aanval te kunnen doen. Wanneer het lukt, is het wel spectaculair en het is een goede manier om terug te komen. Wij gebruiken het tijdens onze SoulCalibur 6 gameplay en het voelde heel erg goed.

Soul Charge

De volgende mechanic is één die we steeds vaker terugzien in vechtgames en in het geval van SoulCalibur terugkeert uit het derde deel. Soul Charge zorgt ervoor dat jouw personage zich in een Super Saiyan-achtige vorm verandert. en daardoor een stuk machtiger is. Dit maakt je aanvallen sterker, maar het zorgt er ook voor dat je toegang krijgt tot compleet nieuwe moves.

Ook het uiterlijk zal veranderen. Zo verandert Kilik na zijn Soul Charge in een brute duivel. Aanvallen zoals de Critical Edge zullen met een Soul Charge overigens ook sterker worden of zelfs heel anders zijn, dus wanneer je ziet dat iemand transformeert kan je maar beter oppassen!

Lethal Hit

Wanneer je iemand met een Lethal Hit raakt, zal die persoon kort even in een stunned raken. Jij beweegt dan iets sneller, waarna je makkelijk met een volgende aanval of combo kan komen. Dit is niet zozeer een specifieke move die kan kan doen met een bepaalde knoppencombinatie. Het lijkt erop dat de Lethal Hit een goedgeplaatste aanval is met speciale effecten.

Naast het eerder genoemde voordeel van een makkelijke opvolgcombo, of een andere actie, heeft de Lethal Hit een visueel effect. Personages verliezen na een Lethal Hit namelijk een deel van hun kleding. Grøh bijvoorbeeld begint een gevecht met armor aan, maar na een paar Lethal Hits loopt hij rond op zijn blote voeten en zonder bepantsering.

Om je brandende vraag te beantwoorden: op de beruchte Ivy lijkt het weinig effect te hebben. We merkten al snel dat sommige personages kleding verliezen, terwijl anderen juist veel meer kleerscheuren en beschadigingen krijgen. Het is een klein element dat de SoulCalibur 6 gameplay net wat interessanter maakt.

SoulCalibur 6 gameplay – SoulCalibur is helemaal terug!

Tijdens het spelen realiseerden we ons meteen al waarom we SoulCalibur zo gemist hadden. De unieke gameplay waarbij de focus ligt op wapens en driedimensionale arena’s is in alle jaren sinds SoulCalibur V er niet slechter op geworden. In tegendeel! De Reversal Edge zorgt ervoor dat zelfs dit zesde deel weer heerlijk fris aanvoelt.

Wij kunnen in ieder geval niet wachten tot we Soul Calibur VI weer kunnen spelen. Als Bandai Namco dan ook nog besluit de beroemde character creator toe te voegen, is er een grote kans dat dit één van de toppers van het jaar wordt.

SoulCalibur VI komt op 19 oktober naar PlayStation 4, Xbox One en PC.