Shadow of the Tomb Raider pakt het verhaal op daar waar deel twee, Rise of the Tomb Raider, eindigde. Lara was daar inmiddels een ervaren avonturier, terwijl dat in het eerste deel genaamd 'Tomb Raider' totaal niet zo was. Het toen jonge meisje liep een halfuur lang te miepen nadat ze de schedel van de eerste vijand in had geslagen. In het tweede deel was het uitmoorden van kampen met vijanden al vaste kost en in dit derde deel zo mogelijk nog meer.

Van rookie tot veteraan

Want wederom is het Lara tegen de illustere organisatie Trinity. Deze keer is de groep op zoek naar een dolk van een oude Maya-stam. Met dit mes kan de wereld zoals wij die kennen worden hervormd, iets dat Lara koste wat het kost wil voorkomen. Daarbij worden aardig wat blikken Trinity slechteriken opengetrokken, waardoor je in Shadow of the Tomb Raider transformeert in een vrouwelijke Arnie uit Predator. Iets dat absoluut niet negatief is.

Alles dat je in de eerdere delen hebt geleerd, staat vanaf het begin van de game tot je beschikking. Waar je in deel twee tot halverwege de game moest wachten totdat je leerde touw aan pijlen te bevestigen bijvoorbeeld, is dat nu al direct beschikbaar. Zo heb je het gevoel dat je niet wéér aan het handje wordt genomen en de meest basale dingen voor de zoveelste keer moet vrijspelen.

Shadow of the Tomb Raider preview afbeelding 1

Progressie

Dat betekent niet dat wij tijdens de Shadow of the Tomb Raider alles al vanaf het begin tot onze beschikking hadden. Vaardigheden geleerd in de eerste delen hadden we nog steeds, maar er zijn weer nieuwe voorwerpen te verkrijgen waarmee je geheime plekken in locaties kan openen. Zo kwamen we in een tombe al snel een gebarricadeerde deur tegen waarvoor we een special verstevigde bijl voor nodig hadden.

Zulke voorwerpen vind je later in het spel, net als in de eerste twee delen. Ook zijn er weer bessen, blaadjes, stukken stof en stukken schroot te vinden waarmee jij zelf spulletjes kan maken of jouw arsenaal kan opwaarderen. Wie de eerste twee games heeft gespeeld, zal zich dus direct thuis voelen in Shadow of the Tomb Raider.

Shadow of the Tomb Raider preview afbeelding 2

Winnende formule

Het moge duidelijk zijn dat er goed is gekeken naar wat werkte en wat niet werkte in Tomb Raider en Rise of the Tomb Raider. Shadow of the Tomb Raider voelt alsof je hetzelfde spel speelt in een compleet andere setting. In dit geval is dat uitermate positief, aangezien de eerste twee delen zeer vermakelijk waren!

In tegenstelling tot in de eerdere delen, is het parkouren tijdens een evenement - een tempel stort in en je moet, terwijl alles om je heen valt, zo snel mogelijk de uitgang bereiken - verbeterd. Niet langer kan je van een smalle strook afvallen als je net iets te ver naar links of rechts loopt: een onzichtbare muur stopt je automatisch, waardoor je veel minder vaak doodgaat.

Shadow of the Tomb Raider preview afbeelding 3

Claustrofobie

Instortende tempels zullen iets zijn waar je in Shadow of the Tomb Raider vaak mee te maken krijgt. In het eerste deel waren de plekken schaars, in de tweede meer aanwezig en in dit derde deel zullen ze talrijk aanwezig zijn. Aangezien je in de titel bezig bent met de wereld te redden van de ondergang, zullen de tempels ook een stuk dodelijker zijn doordat de schatkamers de plek zijn waar verboden kennis opgeslagen ligt. Wat de intenties van Lara ook zijn, de makers van de tempels willen niet dat iemand met die geheimen aan de haal gaat.

Niet alleen ga je sneller dood, je zal ook te maken krijgen met meer (en moeilijkere) puzzels, onderwater-levels (de besturing onderwater met een controller werkt soepel) en donkere en claustrofobische ruimtes. En als dat nog niet genoeg is, kent elke tombe flink wat schrikeffecten, goed weggestopte vallen en tal van vijanden. Absoluut smullen dus!

Shadow of the Tomb Raider preview afbeelding 4

Herhalende combat

Afgezien van alle pret van glinsterende voorwerpen verzamelen, draait Shadow of the Tomb Raider ook om het overleven terwijl dozijnen vijanden je willen vermoorden. Lara heeft ondertussen aardig wat ervaring met dergelijke tegenstanders ombrengen, dus het begint wat dat betreft wel een beetje in herhaling te vallen.

Staan er meerdere vijanden bij elkaar, dan kan je verscholen in de bosjes de slechteriken één voor één uitschakelen (denk aan Assassin’s Creed) of frontaal de aanval openen. Zelfs als je het stilletjes doet, zijn er alsnog bepaalde triggers waardoor je op momenten tegenover hordes vijanden komt te staan. Niet heel logisch, aangezien niemand je in een bepaald level heeft zien lopen.

Niet alleen loont stealth dus niet echt, ook het schieten laat nog wat te wensen over. De beweging van Lara verliep tijdens de Shadow of the Tomb Raider preview op sommige moment stroef, waardoor je meer mis dan raak schoot. Maar zelfs dan weten vijanden niet echt veel schade toe te brengen. Goed, de game stond op de makkelijkste moeilijkheidsgraad, maar hier had wel wat meer uitdaging in mogen zitten.

Shadow of the Tomb Raider preview afbeelding 5

Klim je rot

De vijanden mogen dan wel niet al teveel problemen opleveren, het klimmen en klauteren in Shadow of the Tomb Raider is weer als vanouds frustrerend en goed. Je zal weliswaar niet zo snel meer van een smalle balk aflopen zoals hierboven beschreven, maar het timen van een sprong en een korte tijd om op een bepaalde knop te drukken om je vast te haken, is dat wederom wel.

Net als in de voorgaande delen is elke wand, raamkozijn of muur vastgelijmd met flut plakband en breekt alles af zodra je besluit er aan te gaan hangen. Zodoende moet je in een splitseconde op de juiste knop drukken, maar donder je keihard naar beneden als je op de knop drukt als dat niet wordt gevraagd.

Daarnaast lijkt het alsof de vrije camera gedurende een sprong het lastig maakt om de goede kant op te springen, terwijl je in de vorige delen daar wel wat hulp bij kreeg. Spring je net een centimeter te ver naar rechts of links, dan ga je een langzame dood tegemoet. Zodoende is klimmen een erg leuke uitdaging geworden en leer je vanzelf voorzichtig aan doen.

Shadow of the Tomb Raider preview afbeelding 6

Shadow of the Tomb Raider preview – Terminator Lara doet waar ze goed in is

Veel herkenning hoeft geen probleem te zijn als eerdere delen fundamenteel goed waren. Dat is dan ook precies wat Shadow of the Tomb Raider laat zien. Zoals je mag verwachten kan je weer los met voorwerpen verzamelen, is de jungle-setting fris en fruitig en kan je je hersenen laten kraken om puzzels op te lossen. De enige vraagtekens staan vooralsnog bij de combat, maar wie weet wordt dat uitdagender zodra je de moeilijkheidsgraad opkrikt!