Tegenwoordig zijn Lara Croft en Nathan Drake onder gamers even herkenbare namen en dat is best bijzonder. De Uncharted-games zijn duidelijk geïnspireerd door de oude Tomb Raider games en jaren later met de reboot van Tomb Raider is te zien dat de reboot inspiratie heeft opgedaan van de Uncharted games. Het zijn alleen geen kopieën van elkaar ondanks de overeenkomsten. Er zijn bijvoorbeeld in de Shadow of the Tomb Raider gameplay genoeg verschillen te ontdekken.

Ontdekken vs. volgen

Laten we beginnen met het kijken naar waarin je speelt, namelijk de wereld. Als we naar de Shadow of the Tomb Raider gameplay kijken, zie je al snel dat deze erg verschilt van de Uncharted-games. In Shadow of the Tomb Raider heb je namelijk grote gebieden waarbij je de vrijheid krijgt om deze op je eigen tempo te ontdekken. Elk gebied zit namelijk vol met geheimen, tombes en handige voorwerpen om te gebruiken.

Dit is wel anders bij Uncharted, want daar volg je in de meeste gevallen gewoon de verhaallijn. Die domineert namelijk waar je heen gaat, waarbij er alleen af en toe een verzamelobject te vinden is. Vanaf Uncharted 4: A Thief’s End zijn er wel stappen gemaakt om meer vrijheid te creëren, maar dit is nog lang niet op het niveau van de recente Tomb Raider-games.

Als we namelijk weer kijken naar de Shadow of the Tomb Raider gameplay, kunnen we telkens weer de kaart bekijken. Hierop is te zien hoeveel procent van een gebied afgerond is en de indicatie van die kaart laat zien dat de wereld van Shadow of the Tomb Raider vol zit met geheimen om te ontdekken. In vergelijking bood alleen het Madagaskar-gebied van Uncharted 4: A Thief’s End een vergelijkbaar gebied om te ontdekken.