Er is geen twijfel over mogelijk dat het kind dood is. Net als vele anderen trouwens. Hiermee wordt het begin gezet naar een toon die erg duister en onheilspellend is. De makers beloven dat dit spel een stuk duisterder wordt dan wat we in eerdere Tomb Raider games zagen.

Een kind dood zien gaan

Tijdens een vier uur durende speelsessie hebben we de nodige hartverscheurende momenten meegemaakt. Het overlijden van een kind is er één, maar ook hebben we een hele stad dood zien gaan omdat Lara een grote fout begaat die grote schuldgevoelens bij haar op moet wekken. Al vroeg in het spel neemt ze een dolk mee uit één van de tombes, maar dit blijkt helemaal geen slimme zet te zijn. Doordat de dolk onrechtmatig in haar bezit is gekomen, is de tsunami maar één van de vele natuurrampen die iedereen te wachten staat.

Aan Lara Croft is het nu de taak om alles weer recht te gaan zetten. Hierdoor gaat ze diep onder de grond en kruipt ze door de meest vieze plekken. Ze krijgt het nog zwaar, want als ze niet op tijd is met het stoppen van alle natuurrampen, dan wacht iedereen een nog vreselijker lot. De mensen die uiteindelijk drie natuurrampen hebben overleefd, krijgen anders een alles vernietigende stroming van gloeiend hete lava over zich heen.