Ontwikkelaar Crystal Dynamics zorgde voor een reboot van Tomb Raider in 2013 en leek de focus vooral te leggen op actie. Voor een game genaamd Tomb Raider was je voornamelijk bezig met het neerknallen van vijanden in plaats van oude ruïnes verkennen. Nu Eidos Montreal het stokje overgenomen heeft van Crystal Dynamics lijkt de game ook meteen een andere richting op te gaan, eigenlijk alleen maar op een positieve manier. Dit zijn de manieren waarop de Shadow of the Tomb Raider gameplay ons verraste op gamescom 2018!

Minder actie, meer stealth

In de vorige twee Tomb Raider games was stealth een optie, maar nooit echt vereist. Vijanden uitschakelen zonder dat je gezien wordt was gewoon mogelijk en een goede strategie, alleen kregen wij nooit het gevoel dat dit ook echt zo bedoeld was door de ontwikkelaars. Het kwam er op neer dat je altijd toch eindigde met een explosief vuurgevecht waar je achter kratten moet schuilen om niet geraakt te worden. Op zich is hier natuurlijk niets mis mee, hoewel het op sommige momenten ook formule-gebaseerd aan kan voelen.

Voor fans van actie: geen zorgen, dit is nog steeds mogelijk net als in de eerder twee games. Veel van de wapens uit die games zijn terug, maar gelukkig krijgen we dit keer meer om de game op een andere manier te spelen. Volgens Daniel Bisson, game director van Shadow of the Tomb Raider, zijn er veel meer elementen toegevoegd om dit te realiseren:

“We hebben een groter arsenaal om ervoor te zorgen dat je met stealth wil spelen. We willen dat je de jungle wordt. Er zijn meer mechanics, tools en wapens om hiervoor te zorgen. Vijanden kunnen je nu kwijt raken en je misschien helemaal niet meer zien.

Je kan ze nu neerhalen en ze ophangen aan een boom, waarna hun vrienden ze zien en denken ‘what the hell gebeurt hier?’”

Het feit dat de game zich nu in de jungle afspeelt geeft je meer dan ooit opties om stiller te zijn, bijvoorbeeld door je in bladeren te verstoppen. Volgens de ontwikkelaars zijn de actiescènes in de game een stuk minder geworden, bijna een derde van de hoeveelheid in de vorige games. Een goede ontwikkeling voor de Shadow of the Tomb Raider gameplay en we zijn benieuwd wat de volledige game ons brengt.