Sekiro Shadows Die Twice Impressie - From Software toont haar klasse!
De Video Game Awards van 2017 zijn memorabel voor velen door de aankondiging van een nieuwe From Software game. Op de Microsoft E3 2018 persconferentie werd die game officieel uit de doeken gedaan: Sekiro Shadows Die Twice. Wij zagen de game al van dichtbij. Lees het in onze Sekiro Shadows Die Twice impressie.
Dat From Software bekendstaat om zijn brute en genadeloze games als het op moeilijkheid aankomt, is absoluut geen geheim. En de masochisten onder de gamers kunnen gelukkig ademhalen, want ook de singleplayer titel Sekiro Shadows Die Twice zal ontzettend pittig worden.
Samoerai en heren
Sekiro Shadows Die Twice speelt zich af rond 1500 in Japan. Verwacht geen realistische taferelen direct gekopieerd uit de Japanse cultuur, From Software heeft de gehele wereld zelf gecreëerd en zich laten inspireren door Japanse architectuur en plantgroei. Zo zagen we een gigantisch kasteel in de verte boven alles uittorenen, maar zulke enorme gebouwen hadden ze toentertijd niet. De ontwikkelaar wil hiermee dan ook de ‘ancient, natural beauty’ van de tijd tonen.
Het verhaal van de game gaat over een zogenaamde young lord die uiterst belangrijk is en een speciale kracht heeft. Op die kracht wilde From Software niet ingaan, maar de young lord is constant in gevaar. Een rivaliserende clan genaamd Oshina heeft het namelijk op hem gemunt. Gelukkig wordt hij door zijn vele bodyguards beschermt, genaamd de Shinobi.
Jij speelt als één van die Shinobi en jouw hoofddoel is dan ook om de young lord te beschermen, ten koste van alles. Helaas lukt dit niet en ontvoert een samoerai de jonge heer en laat hij jou flink beschadigd achter. Niet alleen heb je gefaald in je taak om de heer te beschermen, ook jouw linkerarm wordt gescheiden van je lichaam.
Protheses als wapen
Dit betekent echter niet dat je linkerarm helemaal onbruikbaar is. Op die plek zit nu namelijk een prothese, genaamd de Shinobi prosthetic. Deze was al zichtbaar in de Video Game Awards trailer, maar nu we meer van de game gezien hebben, is er ook een stuk meer duidelijker geworden. En die prothetische arm is er niet alleen voor de sier.
From Software besteedde er dan ook veel aandacht in de gameplaytrailer die wij voorbij zagen komen, aangezien de arm een grappling hook heeft. Zo kun je springen en met de arm ineens bovenop een boom terechtkomen of andere grote afstanden overbruggen. Dit levert weer diverse uitgangsposities op waarbij jij de tegenstander kan verrassen. Met die grappling hook legt From Software ook meer de nadruk op het ontdekken van de wereld.
Stijlvol vechten
Behalve de grappling hook is de arm ook te gebruiken voor andere doeleinden. Zo is het mogelijk om je vijanden ermee te verblinden, waardoor ze stunned zijn en jij eens goed op ze kan inhakken. En vertrouw ons, dat hakken ga je veel doen. In onze Sekiro Shadows Die Twice impressie zagen we meerdere vijanden gevechtsklaar tegenover ons staan, evenals enkele grotere lui met zwaarden.
Hidetaka Miyazaki, de game director van Sekiro Shadows Die Twice noemt die gevechten de ‘clashing of swords’ en hij wil vooral het intensieve gevoel tijdens de gevechten overbrengen. En als je tegenover zo’n gigant met een katana staat, dan zal dat intensieve gevoel zeker aanwezig zijn.
Sekiro leent natuurlijk veel van diens voorgangers als Dark Souls en Bloodborne en aspecten als stamina, in Sekiro posture genoemd, parry’s en brute executies zijn dan ook van de partij. Jij en je vijanden hebben ook posture, die omlaag gaat als je aanvallen blokkeert.
Als de posture van je tegenstander op is, dan kan je een genadeloze executieaanval uitvoeren, genaamd de Shinobi Deathblow. Verder is de grappling hook ook een middel tijdens gevechten, om zo snel naar een vijand te springen die hogerop staat en hem zo een kopje kleiner te maken.
Sluipgraag
Ondanks het vechten zitten er ook andere elementen in Sekiro Shadows Die Twice. Zo zijn er enkele sluipmomenten, waarbij de stealth mechanics duidelijk naar voren komen. Het eerste wat we voorbij zagen komen was de Shinobi die stil langs de wand sluipt om de situatie even in te schatten en een plan van aanpak te bedenken. Hierbij viel ook op dat je nu aan randen kan hangen om een tegenstander naar je toe te roepen en hem ineens te verrassen en te vermoorden.
Maar er was ook een stukje in de gameplaytrailer waarbij sluipen essentieel is. We kwamen bij het kasteel aan, maar een ravijn scheidde onze weg nog. Een alternatieve route was zo gevonden, maar daar zagen we ineens een reusachtige slang tevoorschijn komen. Hier waren enkele momenten dat we in het hoge gras onszelf moesten verstoppen om niet gezien te worden en verder te komen. Deze kat-en-muisspelletjes gaan we vaker zien in de definitieve game.
Dood?
Maar misschien het meest bijzondere aan Sekiro Shadows Die Twice het doodgaan. Dat je doodgaat in een From Software game is best wel logisch. Maar nadat onze Shinobi was gevallen en de tegenstanders voldaan wegliepen, stond onze held weer op om de strijd te vervolgen. Doodgaan is slechts tijdelijk op het eerste gezicht.
From Software gaf dan ook aan dat reviven een mogelijkheid is en een nieuwe feature in de game. Denk hierbij niet gelijk dat de game vele malen makkelijker is geworden en je eindeloos opnieuw tot leven kunt komen. De nieuwe feature is niet altijd te gebruiken, maar specifieke details wilde From Software nog niet vrijgeven.
Dark Souls
From Software wilde nog wel iets kwijt over de wereld waarin Sekiro zich afspeelt. Net zoals in de eerste Dark Souls zal de wereld van Sekiro interconnected zijn; de verschillende gebieden in de wereld van Sekiro zullen met elkaar verbonden zijn. Of je ook kan reizen over die map via savepoints, zoals je met bonfires kunt doen in Dark Souls 3, is nog niet bekend.
Ook is Sekiro Shadows Die Twice een echte RPG met meerdere NPC’s die ronddwalen in de wereld en jou eventueel kunnen helpen. Het lijkt er echter wel op dat je slechts de keuze krijgt uit één klasse en From Software jou vooral in de schoenen plaatst van een samoerai. Helaas wilde From Software daar nog niet teveel op ingaan.
Sekiro Shadows Die Twice Impressie - Indrukwekkend
Wat we zagen van Sekiro Shadows Die Twice was desalniettemin indrukwekkend. De graphics zijn scherp en schitterend, het vechtsysteem ziet er veelbelovend uit en belooft vernieuwend te zijn met die prothetische arm. Als er meer van deze soort kat-en-muisspelletjes in de game zitten, dan zijn wij erg enthousiast.
Sekiro Shadows Die Twice komt aan het begin van 2019 uit voor de PC, PlayStation 4 en Xbox One.