Sea of Thieves release 'is pas het begin van de reis' [Interview]
De Sea of Thieves release komt steeds een stapje dichterbij. De nieuwe piratengame van ontwikkelaar Rare bevindt zich op dit moment in de alpha fase, waar fans de game alvast kunnen uitproberen. Tijdens gamescom spraken wij met de ontwikkelaar over de ontwikkeling van de game, de recent onthulde crossplay feature en meer!
De kans is groot dat je wel eens van Sea of Thieves gehoord hebt. Deze game wordt voor Xbox One en PC ontwikkeld door Rare, de studio achter klassiekers als Banjo-Kazooie, Donkey Kong Country en GoldenEye 007. In Sea of Thieves trek je er met een crew van drie andere spelers op uit om de piraat uit te hangen. Schatzoeken, kaartlezen en natuurlijk de wateren onveilig maken voor andere piraten!
Je eigen (speel)stijl
Wij spraken op gamescom met Joe Neate, executive producer, en Shelley Preston, senior designer bij Rare. Aangezien de game zich op dit moment in de alpha fase bevindt, krijgen we steeds meer over de game te weten. Zo heeft Sea of Thieves tot nu toe nog geen mogelijkheid voor character customization. Volgens Neate is dit een feature waar op dit moment hard aan gewerkt wordt:
"Een belangrijk doel voor ons is dat spelers zich naar wens kunnen uitdossen in de game. Daarom werken we op dit moment aan dat systeem. Het werkt op het gebied van functionaliteit en we zijn nu bezig met het front-end gedeelte, zodat je daadwerkelijk dingen kan selecteren. Het komt er op neer dat spelers er precies kunnen uitzien als ze willen."
Volgens Neate worden spelers beloond voor het spelen van de game op de manier waarop zij dat willen, aangezien iedere speler met andere doelen en verwachtingen in de game stapt:
"Sommige spelers willen gewoon andere piratenschepen laten zinken, anderen willen verkennen en weer anderen willen quests doorlopen. Dus hoe je ook wil spelen, ons progressiesysteem zal je belonen met onder andere dingen waarmee je het uiterlijk van je personage kan veranderen. Als je de meest bloeddorstige piraat bent en je bent steeds bezig met het zinken van andere schepen en het stelen van schatkisten, dan zullen de beloningen die je krijgt daarbij passen."
Samenwerking tussen verschillende platformen
Vorige week kwam Rare met de aankondiging naar buiten dat Sea of Thieves crossplay tussen PC en Xbox One zal ondersteunen. Dit is een zeer belangrijke feature voor het team; volgens Neate zet het team zich hier voor de volle honderd procent op in.
De alpha van Sea of Thieves biedt de ontwikkelaars een hoop nieuwe informatie. Zo werd de crossplay feature hier vorige week voor het eerst officieel getest en dus kregen spelers de mogelijkheid om zowel met hun vrienden op Xbox One als op PC te spelen. Neate geeft aan dat de feature eerder al eens is stiekem getest, voorafgaand aan de test van vorige week:
"Het past perfect bij deze game. We hebben het de afgelopen paar maanden al stiekem getest: onze spelers speelden op Xbox en wij hebben meegedaan vanaf onze PC, op kantoor of thuis, zonder het ze te vertellen. Ze hadden het niet door, wat een geweldig teken is. Het is naadloos."
Crossplay is dus zeer belangrijk voor de ontwikkelaars van Sea of Thieves, maar de mening van de community telt nog het zwaarst:
"Op dit moment is het ons doel om honderd procent crossplay te bewerkstelligen. Maar we zullen samenwerken met de community om te zien of ze dit ook willen. Wij zijn sterk overtuigd dat hoe meer diverse spelers je hebt in Sea of Thieves, hoe interessanter de game wordt. Wanneer je al deze verschillende soorten spelers met verschillende motivaties van over de hele wereld hebt, zijn niet alleen de avonturen van jou en je crew enorm interessant, maar ook de ontmoetingen die je hebt met andere crews in de wereld."
Communiceren met je crew
De crossplay feature laat spelers van verschillende platformen dus met elkaar samenwerken, zonder limitaties. Ten minste, als we kijken naar platformgebonden limitaties. Niet iedere speler beschikt namelijk over communicatie apparatuur zoals een headset of een microfoon, maar volgens Neate heeft de studio hier al wat op bedacht:
"We zijn zeker bezig met een systeem waarbij je kan communiceren via tekst in de game, want we proberen alle barrières neer te halen die staan tussen het leggen van sociale banden. We proberen zoveel mogelijk mensen bij elkaar te krijgen en alle barrières weg te halen, zodat ze samen een band kunnen opbouwen en een geweldige ervaring kunnen hebben."
Hoewel Rare het liefste ziet dat spelers met elkaar praten, begrijpen de ontwikkelaars ook dat niet iedereen hier toe in staat is of er überhaupt zin in heeft. Zodoende wordt er aan een systeem gewerkt waarmee spelers non-verbale communicatie in de game kunnen gebruiken.
"We zijn ervan overtuigd dat verbale communicatie een geweldig middel is en ik ben van mening dat we een ervaring kunnen creëren waarbij mensen het op de juiste manier gebruiken. Maar ik weet dat sommige spelers misschien beperkingen hebben op het gebied van spraak of gehoor, of ze willen zich simpelweg niet identificeren. Dus het hebben van zo'n communicatiemogelijkheid is super belangrijk."
In je eentje op zee
Zoals Neate al aangeeft wil Rare een ervaring creëren waarbij mensen op de juiste manier met elkaar kunnen communiceren. Met andere woorden: geen trash talk. Sea of Thieves moet een fijne, positieve speelomgeving bieden. Daarom zal er wel een mogelijkheid zijn om negatieve spelers uit het spel te zetten, maar er wordt vooral gekeken naar preventieve methoden:
"Samen met onze community werken we aan een soort piratencode. We hebben onze spelers gevraagd naar hun mening over giftigheid in online games en hoe je een positieve omgeving neerzet. Nu nemen we al die feedback en maken we er een verzameling van doelen en richtlijnen van, die we in de game willen stoppen, bijvoorbeeld door herinneringen op het laadscherm."
Spelers van Sea of Thieves zullen zich hier dus naar moeten gedragen, wat een geruststelling kan zijn voor spelers die niet drie vrienden hebben en dus aangewezen zijn op matchmaking. Neate merkt hierbij op dat Rare het vaak ziet gebeuren dat spelers elkaar via matchmaking ontmoeten, een band opbouwen en zelfs vrienden worden.
Er zullen natuurlijk ook genoeg spelers zijn die alsnog liever in hun eentje, of met één andere speler de azuurblauwe zeeën op trekken. Speciaal voor deze spelers zijn er de kleinere schepen, die bedoeld zijn voor één persoon. Een toffe toevoeging, maar wij vragen ons natuurlijk meteen af of deze spelers niet in het nadeel zijn tegenover de veel grotere schepen:
"Ja en nee. Het kleine schip is ontworpen om bemand te worden door één persoon, dus het is efficiënt en je kan alles zelf doen. Je bent kleiner, je houdt een low profile, dus je kan weg komen zonder gezien te worden en je bent sneller dan een groot schip. Maar wanneer je schade oploopt, moet je dit in je eentje repareren. Dus je bent meer kwetsbaar, maar je hebt ook voordelen; het gaat erom hoe jij hier mee omgaat."
Jarenlange ambities
Rare lijkt dus met Sea of Thieves allerlei verschillende soorten spelers tegemoet te willen komen. Of je nu het liefst met je vrienden speelt of je er liever in je eentje op uit trekt: de mogelijkheden zijn er. Ook op het gebied van communicatie is goed nagedacht over de verschillende opties. Volgens Neate zal Sea of Thieves haar spelers dan ook jarenlang blijven boeien:
"Wanneer het 2018 is en de game voor een groter publiek uitkomt, is dat pas het begin van de reis voor ons. We zullen nieuwe features blijven toevoegen en we geven spelers altijd redenen om terug te keren, de game te spelen en nieuwe dingen te behalen. We zullen geen progressiesysteem hebben waarbij je zomaar op een einde komt. We hebben goed nagedacht over hoe we dit een game gaan maken die spelers jarenlang zoet zal houden."
Sea of Thieves verschijnt in 2018 voor Xbox One en PC.