RuneScape mobile release interview met producer John Colgrave!
Het opzwiepende deuntje, de twee kandelaren die de verschillende soorten ‘runes’ tonen en het ouderwetse inlogscherm. RuneScape leeft nog steeds en is zelfs bezig aan een opmars. Met de RuneScape mobile release die er aan komt, kan je binnenkort overal vissen, vuurtjes maken en wezens verslaan. Wij spraken de gameproducer, John Colgrave over de lange weg naar de release.
Eigenlijk had de mobiele versie van old school RuneScape al eind vorig jaar beschikbaar moeten zijn voor mobiele telefoons. Tijdens RuneFest 2017 werd die aankondiging gedaan en ook was er toen al een beta te spelen. Toch werd de RuneScape mobile release uitgesteld, vanwege een simpele reden:
“Ik denk dat we te ambitieus waren wat betreft de planning. Wat we konden laten zien op RuneFest 2017 was een heel rauwe versie van het spel war nog veel aan moest worden veranderd. Met een klein team is daar veel meer tijd in gaan zitten dan vooraf gedacht.”
Ook halverwege 2018 is er nog geen keiharde releasedatum voor de oude versie van RuneScape voor de mobiele telefoons los te peuteren. Maar dat het niet lang meer gaat duren, dat ligt er wel dik bovenop.
“Het spel is nu voor alle betalende leden beschikbaar in de app store en kan gewoon gespeeld worden buiten een bepaalde periode om. De mobiele versie van RuneScape 3 zit momenteel ineen gesloten-beta fase.”
Een flinke uitdaging, dat is een understatement volgens Colgrave als hij wordt gevraagd of het lastig was om een spel waar door de jaren heen veel aan is toegevoegd, naar een handheld als een telefoon te brengen.
“Maar het is gelukt. Spelers kunnen nu gewoon over schakelen naar hun telefoon als ze ergens naartoe moeten en zo verdergaan waar ze waren gebleven. Het is precies dezelfde wereld met precies dezelfde spelers als op een desktop. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen spelers die op een telefoon, of op een computer spelen.”
Maar dat brengt ook problemen met zicht mee. Zelfs een klein laptopscherm is nog altijd groter dan het gemiddelde scherm van een mobiele telefoon. Hoe zorg je ervoor dat spelers op allebei een volwaardige ervaring krijgen?
“Er moest een hoop geprobeerd worden voordat we daar tevreden over waren. Elke minigame, hoe klein ook, moet speelbaar zijn op een telefoon. Sommige van die minigames gebruiken ontzettend veel verschillende menu’s die je op een normaal scherm zonder problemen naast elkaar open kan hebben. Op de mobiel bleek dat een stuk lastiger, maar hebben we ons best gedaan dat te verfijnen. Nu is alles simpel rond te schuiven en kan je menu’s makkelijker opbergen.”
Old school RuneScape, de ouderwetse versie van RuneScape uit het jaar 2007, is razend populair dankzij gamemodi als Deadman. Een soort Fortnite, maar in dit geval krijgen spelers iets meer de tijd om hun personage te bewapenen en niveaus te behalen. Vanwege hoe oud het spel is, draait het zonder problemen op de meest waardeloze computers, maar hoe zit dat met de RuneScape mobile release?
“Het spel is niet veeleisend voor mobiele telefoons, maar hoe nieuwe de generatie van de telefoon, hoe beter het spel draait. We zijn nog bezig om de precieze aangeraden specificaties uit te werken, maar met een Samsung S5 kan je al aardig meedoen en met een S6 heb je overal 60FPS en hoef je je nergens druk om te maken.”
In de beta die speelbaar was op RuneFest 2017, ondervonden wij dat de telefoons (en tablets) waar het spel op gespeeld kon worden, best wel warm leek te worden naarmate een sessie langer duurde. Na een halfuurtje moest het apparaat zelfs even neer worden gelegd omdat het té warm was. Hoe is die situatie nu?
“Wij hebben dat flink verbeterd, net als het dataverbruik en hoe snel de batterij leeg wordt getrokken. Per uur speeltijd zit je op een paar megabyte dataverbruik en zo’n 15% van de gemiddelde batterij in een mobiele telefoon. Je hoeft je dus ook geen zorgen te maken als er geen Wifi in de buurt is.”