Mathew Kemp, Senior Product Manager bij Jagex, staat bovenaan de piramide van ontwikkelaars als het gaat om Old School RuneScape. Wij spraken hem over de game tijdens RuneFest Old School.

De versie ontstond ruim vijf jaar geleden toen er een oude versie van het spel (uit het jaar 2007) afgestoft en aangeslingerd werd. Old School, ook wel 07Scape, was geboren en is inmiddels uitgegroeid tot een game van hetzelfde niveau dan de moderne variant van RuneScape, al dan niet groter. Het geheim is volgens Kemp?

“Wij stellen de spelers voorop in het proces. Elke content die wij in het spel willen hebben, wordt aan de spelers voorgelegd zodat we hun feedback kunnen krijgen. Is de meerderheid niet blij met het idee, dan gaan wij terug naar de tekentafel.”

Het klinkt simpel, maar zelfs als er een update voldoende steun krijgt, dan zal er altijd een groep spelers zijn die tegen hebben gestemd en niet wordt gehoord.

“Dat klopt, maar dat is in ons geval slechts een hele kleine groep. En vaker wel dan niet is dat het soort speler dat ongeacht het idee ‘nee’ stemt. Daarnaast staan we altijd open voor feedback om eventuele ruwe randjes glad te strijken.”