Tijdens een persconferentie onlangs werd al duidelijk dat er in het geval van RuneScape 3 is gekozen voor wat terughoudendheid. Liever minder updates aankondigen, maar die wel op tijd weten te maken, dan beloftes maken die niet worden gehaald.

Community nog steeds het belangrijkste

Tijdens een poll eerder dit jaar, vroeg Jagex aan alle RuneScapers waar hun voorkeur naar uitging. Hebben ze liever updates verdeeld over een aantal kleinere uitgaves, of duurt het langer en komt alles in één keer? De overgrote meerderheid ging voor het laatste.

Matt Casey, senior project manager:

"De spelers hebben altijd het laatste woord. Vrijwel alle content die we maken is eerst voorgelegd aan de spelers door middel van een poll of door te vragen naar feedback via bijvoorbeeld Reddit. Zo weten we zeker dat wat we maken ook daadwerkelijk door RuneScapers zal worden gespeeld."

Zijn collega Jamie Brooks vult aan:

"We zouden gek zijn om zelf maar wat te maken zonder enig contact met de spelers. RuneScapers zijn van een ander kaliber dan de meeste games. Het is een ontzettend gepassioneerde groep die de game vaak al jaren elke dag speelt. Om ervoor te zorgen dat zij dit ook met plezier blijven doen, is contact met hen zeker nodig."

Een andere aankondiging op RuneFest 2017 is de overstap naar een vijfjarenplan. In plaats van de aankomende updates en een aantal grote plannen direct voor te leggen aan spelers, is overgegaan op het kijken naar de langere termijn.

Volgens Matt Casey komt dat vooral doordat er op kantoor anders te vaak zou worden gezegd dat iets niet mogelijk was vanwege een gebrek aan tijd. Tijd die er wel is als je niet op de korte termijn werkt maar dingen doorschuift naar een volgend kalenderjaar. Zo krijg je geen scheve gezichten als iets vertraging oploopt, aangezien het nog niet is aangekondigd!

De aankomende twaalf maanden van OSRS en mobile

Het team van old-school RuneScape houdt wel vast aan een vooruitblik voor de komende twaalf maanden. Vanaf nu tot RuneFest 2018 is een groot deel van de aankomende updates al bekend. Zo kunnen spelers onder meer Raids 2 verwachten en een grote uitbreiding van de farming vaardigheid.

John Colgrave, associate producer in het old-school team:

"Een nieuwe raid was na het succes van de eerste begin dit jaar onvermijdelijk. Er zijn gamers die niets anders doen dan dag in dag uit enkel de raid doorlopen in de hoop een goed wapen te krijgen als beloning. Zoiets moet volgens ons ook worden beloond. Daarom zal Raids 2 zo mogelijk nog makkelijker zijn om aan te beginnen en zullen spelers voorwerpen vrijspelen die tijdens raids ontzettend goed van pas komen."

Old-school RuneScape begon een paar jaar geleden als afsplitsing van het bestaande RuneScape 3. Het gaf de spelers een mogelijkheid de game te spelen alsof het 2007 was. Toch is het lastig om zo’n titel levend te houden, aangezien je redelijk wordt beperkt in mogelijke updates. Toch?

"Dat valt eigenlijk wel mee. Net als in RuneScape 3 werken we met polls. Pas als meer dan 75% van de spelers het ergens mee eens is, gaan we ermee aan de slag. Het is onmogelijk om old-school RuneScape altijd zo te laten als in 2007, er moet gewoon nieuwe content komen om het levendig te houden. Maar dat betekent niet dat we naar RuneScape 3 kijken voor inspiratie. Wij hebben onze eigen game met een bepaald soort speler. Onze updates zijn eigenlijk altijd compleet anders dan bij RuneScape 3."

Colgrave geeft ook aan dat de komst van RuneScape Mobile een hoop deuren opent. Spelers die de game ooit speelden maar nu dagelijske verantwoordelijkheden hebben, kunnen tijdens hun reistijd een kijkje nemen. En bestaande Scapers hoeven nooit meer bang te zijn voor xp-waste.

Samenwerking voor de ultieme ervaring

Hoewel de teams van old-school RuneScape en RuneScape 3 beide druk zijn met hun eigen ontwikkelingen, wordt er toch nauw samengewerkt voor het perfectioneren van RuneScape mobile. Maar hoe werkt dat precies in de praktijk?

John Colgrave:

"Voor RuneScape 3 is het vooral belangrijk om de interface er een beetje fatsoenlijk uit te laten zien. Spelers kunnen weliswaar zelf een menu maken naar hun eigen voorkeur, toch is het hebben van een goede standaard interface wel het uiteindelijke doel. Wij hebben dat al wel binnen de old-school versie. Uiteraard hebben wij een stuk minder menu’s die de speler op kan roepen, maar het idee zou hetzelfde kunnen zijn voor RuneScape 3. En eventuele problemen waar wij tegenaanlopen kunnen ook door hun worden opgelost."

Met het aanboren van de mobiele markt, komen er ook nieuwe mogelijkheden voor spelers om hun kwaliteiten te bewijzen. Het spelen op een telefoon is natuurlijk een stukje lastiger dan met ene muis en toetsenbord. Maar waar kijken de ontwikkelaars zelf het meeste naar uit?

Matt Casey en Jamie Brooks:

"Spelers zullen altijd voor bizarre uitdagingen gaan. Het zal mij niets verbazen als we YouTube video’s gaan zien waarin spelers tijdens bungeejumpen een eindbaas verslaan. Het levert misschien niets op qua in-game voorwerpen, maar hoe bizarder de uitdaging, hoe beter het scoort."

Volgens Casey zou het ook goed kunnen dat RuneScape op een gegeven moment naar een andere console komt. De basis is immers gelegd. Wel benadrukt hij het belang van een goed werkende interface. Iets wat met een MMORPG eigenlijk alleen goed te doen is met een touchscreen. Dus wie weet zien we RuneScape in de komende jaren wel terug op de Nintendo Switch!

Vooralsnog ligt de prioriteit van de teams bij het optimaliseren van de mobiele versie. Alle vrijheid en mogelijkheden die de spelers hebben, moeten wel op de best mogelijke manier beschikbaar zijn. Als die hindernis is overwonnen, kijken de mannen naar de volgende uitdaging!