Xbox Series X Review – Proost op een mooie toekomst!

dinsdag, 10 november 2020 om 10:30
xbox series x studio 13f1603966713
Wat nou als je de virtuele wereld bijna niet kunt onderscheiden van de realiteit omdat alles zo écht lijkt? Kleuren dansen als een confetti-feest rond je ogen en de diepte die je ziet, is zoals je lijnen in werkelijkheid waarneemt via je pupillen. Welkom bij de Xbox Series X review. Microsoft doet een duit in het zakje om games nóg mooier en beter te maken.
De ‘console war’ is begonnen. 2020 mag voor menig persoon hét jaar van de coronacrisis zijn. Voor gamers, ontwikkelaars en publishers is het vooral het jaar waarin vrolijk afgesloten wordt met de lancering van de nieuwe generatie spelcomputers. Microsoft viert het eerste feestje en mag op 10 november een glas champagne heffen. Dan komen de Xbox Series X (499 euro) en de Xbox Series S (299 euro) uit.
Eerstgenoemde hebben wij met een grijns van oor tot oor al eventjes flink mogen testen. Er werd geadverteerd dat het de krachtigste console ooit (beter dus dan de PlayStation 5) zou worden. Daar is niets van gelogen.

Enorme krachtpatser

Onder de motorkap heeft de Xbox Series X namelijk een team aan technische equivalenten van topsporters verstopt zitten, die op alle fronten de Xbox One X doen verbleken. De AMD Custom Zen 2 CPU levert met zijn 8 cores prestaties uit waar je U tegen zegt. 4K gaming wordt 8K HDR door de 12 Teraflops GPU en het 16GB GDDR6 geheugen die zonder moeite de meest mooie beelden op je scherp toveren. Die beelden komen zo vloeiend als het seizoen van Lewis Hamilton voorbij met maximaal 120 frames per seconde, al zullen de eerste titels nog niet meteen op deze framerate draaien.
Direct X ray tracing moet ervoor zorgen dat games er straks nóg beter uit gaan zien. Zie het als een eerste ontmoeting met een persoon: hoe flitsender, hoe beter. Ook niet onbelangrijk is dat het apparaat niet meer opstijgt zoals de Xbox 360 ooit deed. Deze console is muisstil!
Al deze technische hoogstandjes zitten verpakt in een opvallend ontwerp. Waar Microsoft al sinds de allereerste Xbox elke generatie komt met echt een soort ‘box’, een doos, is het design dit keer compleet op de schop gedaan. Grapjes als koelkast en geluidsboxen passeerden vrolijk de revue op het internet en niet iedereen was even enthousiast over de nieuwe look. Eerlijk is eerlijk, ook ondergetekende moest eventjes wennen.
Zeker toen ook nog eens bleek dat de de Xbox bizar zwaar is: 4,45 KG. Zeg maar dag tegen de reisjes waarin je de Xbox nog meenam als handbagage. Geen vliegtuigmaatschappij zit te wachten op zo’n beest aan boord.
De Xbox Series X is dus een spelcomputer om vooral thuis te laten staan (gelukkig hebben we de Switch!).
Ach, een echte koelkast installeer je meestal ook om die daarna niet meer aan te raken. Vervolgens geniet je waarschijnlijk een paar jaar van de inhoud, mits je daar de juiste ingrediënten in stopt.
xbox series x studio 3f1603966046

Eén console voor alle games

Precies. Zo werkt het ook met de Xbox Series X. Je moet gewoon genieten van alles wat je erin stopt én wat je er dan uit kunt halen. Het belangrijkste zijn daarbij natuurlijk de games. Microsoft heeft een mooi konijn in de hoed zitten, want alle games uit je digitale bibliotheek zijn meteen speelbaar op je nieuwe Xbox! Mits je ze even installeert uiteraard.
Het betekent letterlijk dat je de hand schudt van élke Xbox generatie: 1,2 én 3! Ja ja, geen 1,5 meter in deze digitale wereld. Microsoft laat je vertrouwd voelen met heel wat jaartjes ervaring en omarmt de band die je opgebouwd hebt. Heb jij ooit de eerste Fable gekocht? Dan kun je op de Xbox series X opnieuw los in de wereld van Albion. Stapte jij pas in ten tijde van de Xbox 360 generatie en kreeg je geen genoeg van Master Chief in Halo 3? Dan kun je opnieuw toegeven aan die nostalgie.
En hetzelfde voor al die prachtige Xbox One (X) games die je gespeeld én gekocht hebt: Red Dead Redemption 2, The Witcher 3 en ga zo maar door. Microsoft laat zien hoe backwards compatiblity ten voeten uit werkt op de nieuwe Xbox en maakt wat ons betreft daarmee een doelpunt van onschatbare waarde.
xbox series x studio 9f1603966814

Xbox Game Pass interessanter dan ooit

Verder is het zo dat het meer dan ooit loont om een Xbox Game Pass te nemen, oftewel de virtuele Netflix voor gamers. Voor een vast bedrag per maand kun je dan meer dan honderd games spelen, die niet van jou zijn, maar die je wel onbeperkt kunt gebruiken zolang ze in de Store staan. Net zoals met streamingdiensten geldt dat eens in de zoveel tijd een paar titels verdwijnen en weer plaats maken voor nieuwe titels.
Zo blijft het aanbod continu vers, een fijne gedachte als we dan toch in een coronacrisis zitten en waarschijnlijk meer dan ooit uurtjes binnen de vier muren thuis zitten. Omdat je ook betaalt voor de online diensten, is de ultieme tip eigenlijk om een abonnement te nemen op Ultimate. Dat kost 12,99 euro per maand en dan kun je alle games spelen uit de Game Pass én heb je Gold. In het abonnement is het net zoals met films: je vindt er triple A-titels en flink wat indies. Bovendien krijg je de EA Play games er ook nog eens bij. Voor ieder wat wils dus.
xbox series x studio 8f1603966853

Vaarwel laadtijden

Als je eenmaal wat toffe games geïnstalleerd hebt (wij zijn gegaan voor onder andere Gears 5, Yakuza Like A Dragon, Forza 4, Tell me Why, The Touryst) valt op dat Microsoft alle beloftes inlost. Hoewel de Xbox One X eigenlijk prima zijn werk deed in combinatie met een 4K-TV, kon je af en toe bijna een kopje thee zetten omdat het zó lang duurde met laadtijden.
De Xbox Series X stuurt die laadtijden dankzij de technische vooruitgang met een enkeltje richting het hiernamaals. Bedankt, en fijn leven verder. Alles werkt bizar snel. Misschien is straks een deel van de gamers klaar voor een psycholoog omdat niemand straks meer weet wat geduld is. Alle gekheid op een stokje, zó snel gaat het.
Bij Yakuza is het bijvoorbeeld zo dat er tijdens de laadschermen tips gegeven worden over de gameplay. Maar een beginnende speler heeft daar niets aan, want de Xbox is té snel. Niemand heeft kans om die tips uit te lezen. Het is een verademing. Nadeel is dat je nooit meer terug wil naar je oude Xbox.
thumbnail series x topf1604569210

Altijd het beste beschikbaar

Een ander groot voordeel is de grafische pracht van de Xbox Series X. De Xbox One X was misschien Picasso in zijn experimentele fase. Bij de Xbox Series X is de meester aan het werk en worden kleuren en details met zo’n finesse neergezet dat je alleen maar met je kaken kan klappen. Wauw!
Het lijkt op een fout reclamepraatje, maar zoals influencers geregeld op social tikken: #nospon. Exact. Dit is onze ervaring. Toen we Gears 5 opstartten en naast de Xbox One X-versie legden, was het verschil toch zeker goed waarneembaar. En eerlijk is eerlijk: 499 euro in tijdens van crisis is niet mals. Dan wil je er wel zeker van zijn dat je ook écht op je wenken bediend wordt.
Dit gebeurt dus en gelukkig op meerdere vlakken. Naast de positieve punten die net besproken zijn, verdient Smart Delivery ook een lintje. Het houdt in dat je slechts één keer een game hoeft te kopen en daarna krijg je de beste versie van die game.
Stel dat je Assassin’s Creed Valhalla gekocht hebt op de Xbox One X en nu geen nieuwe Xbox hebt kunnen bemachtigen, omdat de Series X overal al is uitverkocht, kun je, als je in 2021 wél beet hebt, een verbeterde Assassin’s Creed spelen. Hoewel niet alle games dit systeem ondersteunen, zijn er veel games die dit wel hebben.
xbox series x studio 10f1603966298

Waar zijn die launchgames?

Toch is dat natuurlijk niet een reden om een spelcomputer te kopen. De meesten willen lekker kunnen gamen, genieten van mooie titels. En daar is toch wel het grootste nadeel te ontdekken. Halo Infinite is uitgesteld. Hallo Microsoft, waar zijn de games?!
Normaal gesproken koop je een console en krijg je er meteen toffe exclusieve titels bij waarmee je aan de slag wilt. The Falconeer mag van Nederlandse bodem zijn maar is niet die killer-titel zoals Horizon Zero Dawn op de PlayStation 4-generatie dat was. Dáár koop je geen console voor. Het gebrek aan goede exclusives is toch echt een hele belangrijke reden om niet meteen vijf honderd euro tevoorschijn te toveren.
Maar wie moet dat dan wel doen (niet dat dit meteen kan, want de Series X is al uitverkocht)?
Simpel. De gamer in hart en nieren, zij die vooraan staan bij nieuwe technieken. Mensen die capturen en streamen en eigenlijk niet zonder Xbox kunnen zoals de gemiddelde mens niet zonder koffie kan.
Bovendien valt het qua extra kosten ook nog wel mee, want de oude accessoires werken gewoon. Dus heb je nog een Elite controller liggen? Aansluiten en spelen maar! Een voordeel dat je dan niet direct extra geld kwijt bent voor een tweede controller. Overigens is die nieuwe controller die meegeleverd wordt beter dan de vorige generatie, er zit meer grip op de achterkant en er is een betere vierpuntstoets. Daardoor oogt het allemaal net even wat chiquer én ligt het lekker in de hand.
xbox series x studio 12f1603966735

Even snel gamen

Tot slot mag nog een medaille uitgereikt worden aan Quick Resume. Sneller dan ooit kun je switchen tussen games en bijna direct veder gaan met waar je gebleven was. Op zich had de Xbox One X ook een soort optie, maar nu kun je dit tussen meer games doen (4 tot 6 afhankelijk van de grootte). Wil je even tussendoor een andere game spelen? Dat kan!
Vergelijk het maar met de apps die je op je mobiele telefoon op de achtergrond hebt draaien. Terwijl je een game aan het spelen bent, start gewoon een andere game op. De titel die je daarvoor speelde blijft vervolgens als een soort app op de achtergrond actief. Als je vervolgens weer terugschakelt, ga je razendsnel verder waar je daarvoor stond.
Dat wat je niet speelt, bevriest vervolgens alsof je de game op pauze zet. Het is dus niet zo dat je een game aan het spelen bent en op de achtergrond in een andere game in elkaar gemept wordt door een eindbaas. Alles is bedoeld om je leven makkelijker te maken. Mensen zonder geduld worden duidelijk op hun wenken bediend.

Xbox Series X review – Een pittige upgrade

Samengevat is de Xbox Series X een mooie console geworden. Niet per se een apparaat met veel vernieuwingen, maar wel één waar je heel wat uurtjes plezier uit kunt halen. Als je een bibliotheek aan games hebt, heb je genoeg te doen in deze (gedeeltelijke) lockdown. De spelcomputer is een krachtig beest geworden dat je met trots in je huiskamer neerzet én presenteert aan andere mensen.
Wel is de uitgave van 499 euro een pittige en misschien niet voor iedereen te verantwoorden. Dat is een keuze die ieder voor zich moet maken. De console zelf heeft naast een beroerde (nieuwe) line-up in ieder geval genoeg technische snufjes in huis waar je veel plezier aan zult beleven in de toekomst. En tekenen voor een mooie toekomst is nooit verkeerd, nietwaar?