WWE 2K15 Review - Valt plat(ter) op zijn buik
Ingeoliede lijven, manachtige kreunen en diverse standjes die rechtstreeks uit de Kamasutra lijken te komen. In het oude Griekenland was worstelen de normaalste zaak van de wereld. Worstelen kan er voor mensen die er niks mee hebben raar uitzien. WWE 2K15 kwam een tijdje geleden al uit op de vorige generatie, nu zijn de huidige consoles aan de beurt.
De sport is in de Verenigde Staten immens populair, maar in Europa hebben we er niet zo bijster veel mee. De meest bekende namen die wij kennen zijn The Rock, Hulk Hogan en misschien zelfs nog Stone Cold Steve Austin, maar daar blijft het bij. Worstelaars als Sheamus, Jack Swagger en Rusev lijken eerder namen voor een slechte film.
Fantastisch zweet
Ontwikkelaars Visual Concepts en Yuke’s werken zij aan zij in de laatste worsteltitel van uitgever 2K Sports, en ze doen dit met verve. Wat je als eerste mag verwachten van WWE 2K15 op de PlayStation 4 zijn natuurlijk mooiere graphics dan diens gelijke op de vorige generatie consoles. Dat klopt en dat is vooral terug te zien in de tussenfilmpjes en zodra de worstelaars opkomen, klaar om te vechten in de ring.
Want alle worstelaars zien er gewoon top-notch uit, van de bovenste klasse. Als jij met The Rock een partijtje gaat worstelen tegenover een spierwitte Ier genaamd Sheamus, dan voel jij je ook echt als The Rock. Het zweet loot langs de lichamen heen en glinstert mooi in het volle decorlicht wat over de arena heen glijdt.
Daarnaast is er ook nieuw commentaar toegevoegd van Jerry Lawler en Michael Cole. Denk hierbij aan meer nuttige feitjes over de diverse worstelaars en alle prijzen die op hun schoorsteenmantel pronken. Wees gewaarschuwd: alle clichématige teksten uit WWE 2K15 voor de Xbox 360 en PlayStation 3 staat er ook weer op, dus een overdosis aan ‘he’s putting his educated foot to good use’ kan voorkomen.
Bijstander zijn
Een veelgehoorde klacht bij WWE 2K15 op de Xbox 360 en PlayStation 3 was dat de game té snel was. De gevechten waren een soort mix van buttonmashen en de zogeheten chain-wrestlings events. Voor de onwetenden: bij chain-wrestling in WWE 2K15 zit je in een houdgreep en moet je linke analoge stick een rood punt vinden in een rondje. Dat doe je door vlug rondjes te maken met de eerdergenoemde stick.
Beide ontwikkelaars hebben geluisterd en dat is aangepast in de nieuwere versie. Slaan en schoppen voelen namelijk trager aan, maar ook een stuk harder. Wat misschien wel belangrijker is, door de tragere gevechten kun je eerder een aanval blokken.
Iets wat niet zo goed werkt in WWE 2K15 is het stamina-systeem. Het realistische systeem is leuk bedacht, maar je voelt het tempo aan het einde van de wedstrijd echt dalen tot een dieptepunt. Verzwakte tegenstanders zullen langzaam omhoog komen als jij ze een flinke smak hebt gegeven, door de arena dwalen en in de touwen kruipen. Die laatste momenten van een bruut gevechten kunnen dan heel tergend zijn.
Het zal je dan ook weleens overkomen dat je voor het einde van het gevecht eerder een bijstander bent dan een deelnemer.
WWE 2K15 exclusiviteit
Een functie die de vorige generatie WWE 2K15 niet heeft is de MyCareer modus. Deze zit exclusief in de current-gen en daar kun je dan ook vele uren in kwijt. Je begint namelijk helemaal vanaf het begin. Creëer je eigen vechtersbaas met unieke naam, omroepnaam en zelfs social media-account. Het uiteindelijke doel is dan natuurlijk om goud te winnen in jouw gewichtsklasse.
Het is dan ook jammer dat de potentie er wel is, maar het niet erg goed is uitgevoerd. Natuurlijk, je zult plezier hebben om van de allereerste try-outs door te gaan naar de echt grote wedstrijden, maar daartussen gebeurt niet zoveel. Je kunt meedoen met enkele facties, er zal weleens een typische, Amerikaanse feud ontstaan met een andere worstelaar en ook enkele tests zullen voorbijkomen.
Maar het grootste gedeelte van de MyCareer modus is domweg vechten. Natuurlijk is dat logisch in een vechtgame, maar er zijn zelfs geen momenten dat je jouw kwaliteiten als worstelaar kunt verbeteren of iets met de eerdergenoemde social media-account kunt doen. En dat is zonde.
Showcase-time!
Als er één element wat de worstelaar fans uit de voorgaande WWE game lief hadden, dan is het wel de ’30 Years of WrestleMania’ modus. Hierin kon je historische gevechten naspelen. In WWE 2K15 is deze modus veranderd in de Showcase modus. Hierin kun je de historische knokpartijen zelf doen, maar kijkt ook naar alles om het gevecht heen; de aanloop naar de alles beslissende partij, de feud tussen twee personages. Denk aan een soort mini-documentaire van die worsteling.
Beetje zonde dan dat er vooral wordt gefocust op de twee grootste feuds van de afgelopen jaren: die tussen Triple H en Shawn Michaels en de feud tussen CM Punk en John Cena. Waar is het epische gevecht tussen Hulk Hogan en Randy Savege? Het is jammer dat Visual Concepts zich bijna volledig op twee langlopende feuds concentreert en de rest een beetje overboord gooit. Dan was de Attitude Era uit WWE 2K13 toch een stuk beter van opzet en uitvoering.
WWE 2K15 valt plat op zijn buik
Het is jammer dat Visual Concepts en Yuke’s niet de constante lijn van goede WWE games kunnen voortzetten. WWE 2K13 en 2K14 waren van hoogstaande kwaliteit, maar dit deel valt toch enigszins buiten de boot. De worstelaars zien er wel geweldig uit en de gevechten voelen een tikkeltje beter aan dan op de vorige versies, maar het is helaas niet genoeg. Alles wat goed was aan de andere delen ontbreekt en daardoor wordt WWE 2K15 al redelijk snel naar de grond gewerkt.