Een enorme toren doemt in de verte boven alles uit en bliksemschichten zorgen tegelijkertijd voor licht en angst in jouw directe omgeving. Als klein kind moet jij een weg banen naar die toren, terwijl de duisternis je langzaam probeert te grijpen. Het is het begin van Vane en dat is, net zoals het verdere verloop van de game, bijzonder vaag.

Zweven en vliegen

Zo begint het verhaal van Vane, al is dat relaas ook een groot mysterie. De duisternis weet jou te pakken en voor je het doorhebt zit jij als een vogel op een tak in een desolate woestijn. Wat doe je dan? Het antwoord is vliegen over de vele zandkorrels en zoeken naar iets wat enige vorm van betekenis heeft en duidelijkheid zou kunnen scheppen.

Al snel kom je een zwerm soortgelijke vogels tegen bij een soort lantaarn. Die lantaarn kan je gebruiken om jouw kompanen bij je te roepen, waarna ze weer wegvliegen. En dat zal één van jouw eerste gebeurtenissen in Vane zijn.

Je zou de vogels kunnen volgen naar een enorme toren in de verte, waarin een gouden bal verstopt zit, maar daar ervaar je het eerste probleem: er zijn te weinig vogels om de bal te bevrijden. Dan begint je zoektocht naar meerdere gevleugelde kompanen.

Vane Review

Dramatische camera

Tijdens die zoektocht vallen al direct wat aspecten op. Zo probeert Friend & Foe jou te laten meegenieten door de camera dicht achter de vogel te plaatsen als je soms vliegt. Dit is helaas enorm irritant, want daardoor zie je de directe omgeving bijna niet meer en heb je soms geen idee waar je heen vliegt. Er is geen enkele manier om dit te veranderen en daardoor verandert de enerverende zoektocht in een geteisterd avontuur.

Er zijn ook momenten in Vane dat de camera op een vaste plek hangt, zoals in de eerste Resident Evil-games, en jij naar een bepaalde plek moet lopen. Maar met het veranderen van de camerapositie, verandert ook de controller lay-out. Dit zijn kleine elementen die voor veel frustratie kunnen zorgen en dat is zonde, want Vane heeft een paar bijzondere aspecten.

Een klein kind

Eén voorbeeld van die aspecten is een berg goud. Zo’n enorme berg aan rijkdom klinkt altijd goed, maar als jij als vogel de eerste keer bij het glimmende spul in de buurt komt, gebeurt er iets exceptioneels: je verandert in een klein kind. Het waarom wordt niet duidelijk gemaakt, maar als kind moet jij puzzels en platformstukjes oplossen die als vogel schier onmogelijk zijn.

Zo moet jij als kind een stukje platformen om een deur te openen en vogels vrij te laten die dan weer een essentieel onderdeel zijn van de volgende puzzel. Het grootste probleem van Vane komt daar ook om de hoek kijken, want als kind loop je vaak tegen bugs en framedrops aan.

Dat laatste is nog wel te overleven, maar als je constant door een trap of muur valt en weer opnieuw mag beginnen, is het heel snel vervelend. Het overkwam ons zelfs eens dat wij de game opnieuw moesten opstarten om een puzzel opnieuw te beginnen, maar Vane slaat tussentijds niks op. Het was dus weer helemaal vanaf die eerste tak in de woestijn beginnen.

Vane Review

Puzzelen

Die bugs vallen ook de rest van de game lastig. Als je soms vanaf een ietwat hogere plek valt, of springt, verander je weer in een vogel. Dan moet jij weer op zoek gaan naar die berg goud om terug te veranderen. Het komt dan alleen wel vaker voor dat jij door een trap of muur valt en wederom een vogel bent, zonder zo’n transformatiebergje in je vizier. En ook dan mag je wederom opnieuw beginnen.

Dit is vooral vervelend bij de vele puzzels die Vane voorschotelt. Als kind ben jij vaak aan het uitvogelen hoe jij de gigantische ruïnes moet overbruggen, hoe jij een vogel bevrijdt die jou kan helpen of welke richting die enorme gouden bal op moet. Vane is op die momenten té obscuur en enige vorm van uitleg zou op dat moment gewenst zijn, zodat je niet ellenlang aan het dwalen bent.

Vane Review

Steengoede synthesizers

Is het dan alleen maar ellende bij Vane? Nee, dat ook weer niet. De relatief korte game (hij is binnen twee uur te voltooien als jij weet wat je moet doen) oogt schitterend. Als de camera soms een goede minuut heeft, is prima.

Bovendien bevat Vane, als je een puzzeltje hebt gedaan of een zwerm vogels hebt verzameld, een steengoede synthesizersoundtrack die jouw beeldscherm kan laten trillen. De serene momenten van rust die jij ervaart tijdens jouw zoektocht naar de volgende bestemming worden goed afgewisseld met de dreunende synthesizerbeats.

Vane Review - Mist richting en duidelijkheid

Helaas zorgen een magnifieke soundtrack en een schitterende wereld niet voor een uitstekende game. Vane gaat gebukt onder bugs en onduidelijkheden en een camera die permanent weigert om maar enigszins behulpzaam te zijn. Friend & Foe heeft zichzelf op de kaart gezet met Vane, maar niet op de manier hoe zij het wilde.