Tiny Troopers Joint Ops Review - Een lekker tussendoortje

zondag, 06 maart 2016 om 14:05
Overal over de wereld vechten Nederlandse troepen tegen allerhande drugsbazen, terroristen en ander gespuis. Klein als mens, maar groot als je ze met zijn drieën het opnemen tegen de vijand. In deze Tiny Troopers Joint Ops review lees je waarom Tiny Troopers Joint Ops een lekker tussendoortje is!
Zoals de naam al doet vermoeden bestuur je in Tiny Troopers Joint Ops tot maximaal drie miniatuur soldaatjes, die het opnemen tegen al even kleine tegenstanders en speelgoed-achtige tanks en andere gebouwen. Je hebt twee 'storylines' in de game, Soldier en Spec-Ops en eigenlijk onnodig om te zeggen, maar die storylines - die worden verteld door middel van een boze generaal met slechte voice-acting - zijn er om je wat soepeler door de meer dan 60 levels heen te helpen en dient verder niet echt een doel. Het gaat namelijk op één ding, en dat is natuurlijk de gameplay.
Tiny Troopers Joint Ops review

Korte maar repetitieve missies

Beide storylines bestaan uit drie of vier verschillende delen, met elk zo'n zeven tot tien missies die je kunt spelen. Aangezien Tiny Troopers Joint Ops een port is van een iOS en Android game, duren de missies niet langer dan zeven minuten en ben je dus al vrij snel klaar met een missie. Ideaal om dus even een paar levels te spelen als je bijvoorbeeld moet wachten op een download of op iets anders. Op iOS en op Android waren de graphis subliem, maar helaas is dat in de Xbox One versie niet het geval, maar daar over later meer.
Helaas zijn de missies die je speelt wel nogal repetitief. Pas in de tweede campaign komt er wat variëteit in het spel, maar tot dan zit er niet veel verschil tussen de missies. Je loopt rond in woestijnen, sneeuwige toendra's of in een bosachtig gebied, en daar moet je dan alle tegenstanders uitroeien, je van A naar B verplaatsen en onderweg allerhande tegenstanders doden, het vernietigen van gebouwen van de tegenstander of het escorteren van journalisten.
Je bestuurt maximaal drie soldaatjes, die na elk level meer hitpoints krijgen, omdat ze door ervaring beter worden. En dat je voorzichtig moet zijn met die drie soldaatjes, is een gegeven want zodra er eentje doodgaat in het veld, is 'ie voorgoed weg. Tenzij je natuurlijk medals hebt, en dat zijn collectibles die je oppikt door verder te kijken dan je neus lang is tijdens de missies. Helaas zijn die vrij zeldzaam, dus wees voorzichtig met het gebruik ervan. En met de soldaat, verlies je ook al zijn hitpoints en ervaring, en die worden steeds waardevoller naarmate je verder komt in de game.
Gelukkig wordt er in de tweede campaign een nieuwe soort missie ingevoerd: de missies waarin jij als gunner op de top van een voertuig zit. Je moet het voertuig beschermen, en dat doe je door tegenstanders af te knallen en voertuigen van de tegenstander op tijd kapot te schieten. Als je toch wordt geraakt, dan moet je maar hopen dat er ergens in de buurt een repair-kit ligt, want anders ga je een wisse dood tegemoet.
Tiny Troopers Joint Ops review

Grafisch niet al te best

Helaas laat Tiny Troopers Joint Ops grafisch gezien nogal wat steken vallen. De game ziet er bij vlagen gewoonweg niet zo mooi uit, ronduit lelijk zelfs. Afgeraffelde randjes, lelijke explosies en gritty uitziende miniatuur soldaatjes. Ook liepen wij tegen een aantal glitches aan en het is jammer dat dit onderdeel matig is uitgevoerd door Epiphany Games.
Eén glitch waar wij tegenaan liepen was wel erg dubieus, en wij vonden die dan ook het delen waard. Op een gegeven wilden wij even op onderzoek uitgaan en liepen wij naar de randen van het level, of daar misschien nog wat collectibles lagen. Toen wij eenmaal aangekomen waren, konden we niet meer weg. De game op pauze zetten, en zelfs de game afsluiten had geen nut en het enige wat uiteindelijk hielp was het handmatig uit het stopcontact trekken van de Xbox One stekker, zodat de hele console weer opnieuw moest opstarten.

Zombies!

Zombies zijn niet meer weg te denken uit de hedendaagse multimedia. Of het nou is op tv (The Walking Dead), in games (bijvoorbeeld Black Ops III) of op blu-ray (World War Z): je ontkomt er niet simpelweg niet meer aan. Tiny Troopers Joint Ops kon niet in deze trend ontbreken, en je kunt dus weer lekker je agressie botvieren op de hordes ondoden die op je afkomen.
De zombie-modus is vrij simpel opgezet, maar is wel vrij pittig naarmate je vordert. Je wordt met je soldaatjes in bezet gebied gedropt, en wordt vervolgens gedurende 25 waves voor de leeuwen gegooid. De waves worden, logischerwijs, steeds moeilijker naarmate je verder komt, en het bleek nog behoorlijk de modus uit te spelen. Je moet het opnemen tegen onder andere groene kippen, pompeuze mini-bosses en op jouw soldaatjes spugende ondoden.
Maar pas op, want ook al geven de verschillende maps jou de mogelijkheid om nieuwe soldaatjes te trainen, ze kunnen ook doodgaan en dan ben je ze even hard kwijt als in de twee de campaigns. Zelfs al loop je synchroon met je andere soldaatjes, dan weten de zombies gek genoeg jouw beste soldaatjes keer op keer te raken, dus wees gewaarschuwd.
Tiny Troopers Joint Ops review

Tiny Troopers Joint Ops review

Al met al is Tiny Troopers een lekkere snaaigame, die je af en toe kunt spelen als je je even verveelt. Voor de schamele prijs van 10 euro heb je al twee campaigns en een zombie modus. Dus voor de mensen die een game zoeken waarin je even een kort potje kunt knallen, is Tiny Troopers Joint Ops een prima keuze, ondanks de matige graphics.