The Walking Dead Michonne Episode 2 Review - Give No Shelter

Het mysterieuze verleden van Michonne, één van de meest intrigerende personages uit het Walking Dead universum, is voer voor een meelevend verhaal. Maar dat moet nog wel bereid worden door een sterrenchef, Telltale in dit geval. Aflevering één bood een halve maaltijd. En episode 2? Je leest het in onze The Walking Dead Michonne Episode 2 Review.

In In Too Deep, de eerste aflevering, zien we Michonne in een zware periode in haar leven. Alles wat er gebeurt, speelt zich af voordat ze de groep van Rick wederom treft, dus die personages zal je niet voorbij zien komen. Onze Rox vond het eerste verhaal clichématig, maar Telltale verbetert zich daar een beetje mee. Al is het maar een heel klein beetje.

The Walking Dead Michonne Episode 2 Review

Van de regen in…

De laatste keer dat we Michonne en co zagen was in een sloot van schepen, wat wordt beheersd door Norma en haar broer Randall. Na de dood van een personage waar wij totaal geen sympathie mee hadden, is het jouw taak om te ontsnappen. En dat kan op een diplomatische manier, of de Michonne manier. Wijzelf verkozen die laatste optie.

Maar je vijanden zijn nooit ver weg en zo beland je van de regen in de drup. Vrij zijn van Randall betekent een horde aan zombies op je pad, en als die voor geen gevaar zorgen dan speelt je brein wel een spelletje met jou in de vorm van flashbacks. Enerverend is het in ieder geval wel op zijn zachts gezegd en dat bouwt allemaal op naar een goede climax, die ons, hopelijk, de volgende aflevering pleziert.

Snel voorbij

Het eerste wat opvalt is de relatief korte duur van de aflevering. Na zo’n 70 minuten rollen de credits over je scherm en mag jij jezelf gaan opmaken voor het finalestuk, de derde aflevering. Wanneer die verschijnt, is nog de vraag, maar Telltale brengt het drieluik rondom de katana-zwaaiende Michonne relatief snel achter elkaar uit.

Die korte duur hoeft geen slecht aspect te zijn, maar bij Give No Shelter is dat wel zo. Het voelt allemaal dan wel erg afgeraffeld aan, ondanks enkele toffe momenten en bijzonder lastige keuzes. Zo zit er een gruwelijk stukje in met een bepaalde wond. En meer verklappen we niet. Zo ook de eerder beschreven ontsnapping: diplomatisch is het pratende op te lossen, terwijl je op de Michonne-achtige wijze onschuldige mensen de dood injaagt. En dat kan een impact hebben op jouw kompanen.

Inwisselbaar

Enkele toffe momenten maakt nog geen goede game en bij The Walking Dead Michonne gaat dat principe zeker op. Het verhaal is, net zoals in aflevering één, nog wel erg clichématig. Ontsnapt, gevlucht en weer wordt er een veilige plek gevonden. Maar we weten allemaal dat geen enkele plek in het universum van The Walking Dead veilig is voor langere tijd. En ook hier is dat het geval.

Toch komt het echte grote minpunt neer op de personages. Sam, Pete, John en nog wat meer willekeurige personages die met immens verdriet leven door de penibele omstandigheden in de verklote wereld van The Walking Dead doen ons weinig. Er is totaal geen band met de personages en je zou ze eigenlijk gewoon kunnen inwisselen.

Alleen Michonne is iemand die je niet kunt inwisselen en gaandeweg komen we steeds meer te weten over wat er allemaal is gebeurd in haar verleden. De flashbacks daarnaar zijn imponerend en kunnen al snel voor een brok in je keel zorgen.

Bugs

Telltale heeft al vanaf de allereerste Walking Dead game, en diens andere titels, problemen met het soepel laten verlopen van haar games. En ook hier geldt dat. Het overkwam ons iets te vaak dat de game haperde of zelfs compleet vastliep. Voeg daar ook nog enkele zwevende objecten aan toe en monden die bewegen zonder enige vorm van tekst en je hebt iets wat afdoet aan de game-ervaring.

Dit gebeurde niet alleen tijdens de dialoogstukken, maar ook tijdens de QTE’s. En als je dan drie keer achter elkaar doodgaat door een haperende game, dan komt de frustratie wel even naar boven. Een groot verbeterpunt voor Telltale.

The Walking Dead Michonne Episode 2 Review – Stelt teleur

De hoop was gevestigd op een iets minder clichématig verhaal, maar Telltale weet daar niet te imponeren. Wat de studio wel goed doet, is het mysterieuze verleden van Michonne onder de loep te nemen. Ondanks dat is er nog steeds geen band met de personages en zorgen de bugs ervoor dat je geen soepele game-ervaring hebt in Give No Shelter. Wij krabben ons nog even over ons hoofd of wij wel onderdak moeten verlenen aan deel drie straks.

6.5

De plus- en minpunten

• Paar toffe momenten