Forrest Tucker (Robert Redford) loopt rustig een bank binnen, babbelt wat met de vrouw achter de balie en ineens krijgt hij zijn tas terug. Kalm en gedecideerd wandelt hij het filiaal uit, stapt in zijn auto en rijdt weg. Wat alleen hij en bankmedewerkster weten, is dat de bank een paar luttele seconden eerder is overvallen.

Grandioos met flair

Het blijkt de werkwijze van Tucker en zijn naaste collega’s Teddy (Danny Glover) en Waller (Tom Waits) te zijn. Bedachtzaam een bank betreden, vragen naar de manager en dan alleen maar wijzen naar zijn linkerbinnenzak, waar waarschijnlijk een wapen inzit. Iedereen werkt gedwee mee en als de overval achter de rug is, hebben de mensen het over de bijzondere natuur van wat er net is gebeurd. Want wat was die oudere man aardig en beleefd tijdens het plegen van zijn daad.

Dit is het hele principe van The Old Man and the Gun en de film is gedeeltelijk gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de echte Forrest Tucker; iemand die vaker de binnenkant van de gevangenis heeft gezien dan de buitenkant, maar ook iemand die talloze keren wist te ontkomen aan de handen van politie en justitie.

The Old Man and the Gun Review

Matige Affleck

En natuurlijk moet ook de politiemacht centraal staan in The Old Man and the Gun, want het verhaal vertellen van een glimlachende oudere man die doodleuk meerdere banken overvalt in dezelfde week wordt enerzijds saai. Daartegenover moet een rechercheur staan die alles op alles zet om de boef te vangen en hem voor de rechter te slepen.

Hierdoor maken wij kennis met John Hunt (Casey Affleck) die als chagrijnige politieagent achter Tucker aanzit. Hij doet dit alleen met zo’n desinteresse dat je als kijker ook al niet meer snel bent geïnteresseerd in de jacht op Tucker. Bovendien lijkt het alsof Affleck op de automatische piloot speelt en de rol niet bijster leuk vindt, terwijl wij weten wat voor een uitstekende acteur het is door Manchester by the Sea.

The Old Man and the Gun Review

Hoogtijdagen

Gelukkig is er dan nog wel Robert Redford die met zijn acteerkunsten de boel recht trekt. Het is, volgens de acteur zelf, zijn laatste rol en je kan zien dat hij met veel passie het beroep wil verlaten. Elke scène met Redford is adembenemend en hij weet met zijn grimmige gezicht en de diepe groeven non-stop je aandacht te trekken.

The Old Man and the Gun lijkt dan ook een paradetoer te zijn voor Redford die zijn carrière begon met films als Butch Cassidy and the Sundance Kid, Jeremiah Johnson en The Sting; films die draaien om mannen die in de samenleving zitten, maar er niks mee te maken willen hebben. En misschien wel belangrijker, het zijn personages die kunnen rekenen op ons medeleven.

Want naarmate The Old Man and the Gun dichterbij het einde komt, hoe meer je wenst dat de film nog iets langer duurt. En nog een tikkie langer. Want het einde van de film betekent ook tegelijkertijd het einde van Redford en als je de acteur ziet schitteren in de bankovervalfilm, dan hoop en bidt je eigenlijk voor nog één film erbij. En heel misschien daarna nog één film.

The Old Man and the Gun Review

Liefde van zijn leven

Het maakt van The Old Man and the Gun een leuke en spectaculaire film, die duidelijk weet hoe je soms iets anders moet doen. Regisseur en schrijver David Lowery laat namelijk zien dat je geen schietgevechten nodig hebt tussen boeven en agenten of grootse achtervolgingsscènes voor een interessante film. Zo zien wij de opbouw van een bankoverval, maar krijg je de echte operatie nooit te zien; alleen de gevolgen.

Daarbij is het enerverend om te zien hoe schitterend The Old Man and the Gun is gefilmd. Lowery heeft namelijk met een 16mm-camera de film geschoten en dit zorgt voor een korrelig en heerlijk ouderwets effect wat ook magnifieke plaatjes oplevert. Het is dan alleen jammer dat de Blu-ray geen extra’s heeft die ons hier meer over kunnen vertellen of over Redfords laatste rol.

The Old Man and the Gun Review

The Old Man and the Gun Review – Smeken om meer Redford

The Old Man and the Gun zal aan het einde van de rit voornamelijk bekendstaan als de laatste film waar Robert Redford in heeft geacteerd. En dat verdient de film ook, want mede door Redford en zijn kunsten is het een waardig stukje film geworden dat alleen door de acteur al verdient om te worden bekeken. Daar kan een matige Affleck of het gebrek aan extra’s niet veel aan veranderen. En héél misschien dat Redford dan nog wel één zo’n rol op zich zou willen nemen.