The Council Episode 5 Review - Checkmate

Een finale moet het epos zijn van een serie, het huzarenstukje wat alle loshangende verhaalelementen samenbrengt en een bevredigend einde op je scherm tovert en dat je tevreden onderuitgezakt kunt toekijken. Deze hele beschrijving past niet bij Checkmate, de laatste The Council-aflevering. Waarom niet? Dat lees je in The Council Episode 5 review.

Ook in de laatste aflevering bestuur jij Louis de Richet, een lid van een geheimzinnige organisatie dat zich bezighoudt met occulte aspecten. Je zit al een tijdje op een afgelegen eiland met enkele machtige mannen en een vrouw die zich interesseren in de wereldpolitiek en daar eindeloos over discussiëren.

Overtuigingskracht

Die eindeloze discussies leiden alleen nergens toe, want alle aanwezige leden moeten het unaniem eens zijn met een kwestie. En daar kom jij binnenvallen, want jij bent de zoon van één van de machtigste mannen van dat eiland: Lord Mortimer. En zijn voorstel gaat het niet redden en aan jou dus de taak om degenen die het niet met zijn punt eens zijn over te halen.

En daarvoor heb je niet alleen je eigen logboekje met sterktes en zwaktes van iedereen, maar ook demonische krachten die je sinds aflevering drie bezit. Hiermee kun je de gedachten van de mensen waarmee jij gesprekken hebt afluisteren en weten wat ze denken. Een grappig toevoeging die The Council helaas wel erg makkelijk maakt.

Want het kiezen van het juiste antwoord verschilt per persoon en dat de game jou uitdaagt om de juiste aanpak te kiezen is ontzettend tof, maar dat valt een beetje weg door de toevoeging van die gave.

The Council Episode 5 Review

Effecten

Dat is iets wat wij ook merkten tijdens de laatste aflevering Checkmate. Wij moesten nog vier leden overtuigen om op Lord Mortimer te stemmen en bij één van de gasten keken we simpelweg even in zijn hersenpan om zijn gedachten te zien. Het was daarna een eitje om het juiste antwoord te kiezen. En dat is zonde, want The Council had vooral in de eerste drie afleveringen veel potentie met keuzes die indringende gevolgen hebben.

Gelukkig zagen we ons eerdere werk wel langskomen. De hertogin vertrouwde alleen maar ons en was binnen de kortste keren om, evenals een oorlogsgezinde Spanjaard die ons een ferme handdruk gaf en zei dat wij op hem konden rekenen tijdens de stemming. Het blijft mooi om te zien dat onze eerdere keuzes en de relaties met de diverse mensen een effect hebben op hun gedrag.

The Council Episode 5 Review

Erg kort

Dat element kwam natuurlijk veel naar voren in de eerdere afleveringen die soms makkelijk twee à drie uur duurden. Het is dan ook bijzonder dat de finale van The Council binnen een uurtje te voltooien is. Eigenlijk moet je alleen die vier mensen overtuigen en nog twee puzzels oplossen en dan begint het slotstuk eigenlijk al. En dat had ontwikkelaar Big Bad Wolf beter aan mogen pakken.

Het lijkt alsof de maker ook niet meer precies wist wat voor een game zij wilde afleveren. De eerste en derde aflevering waren meer een politiek schaakspel, terwijl de tweede een moordmysterie is. Checkmate valt buiten de boot qua toon en vooral het laatste half uur is bijzonder en misschien zelfs enigszins luguber.

Twist uit het niets

Wij willen niet te veel verklappen, maar na het verzamelen van de vier stemmen beland je in een soort nachtmerriewereld waarin je diverse puzzels moet oplossen en uiteindelijk tegen je grootvader moet strijden. Het klinkt allemaal bizar en dat is het eigenlijk ook. Vooral de twist dat je ineens het gevecht moet aangaan met je opa komt compleet uit het niets. Het past totaal niet bij de game.

Deze abrupte veranderingen hebben ook een groot effect op het einde. Jouw eerdere keuzes moeten natuurlijk wel een effect hebben op het einde, maar jouw doordachte keuzes krijgen niet de gewenste conclusie. Zelfs als je dacht uit het goede te handelen, word je ineens geconfronteerd met je gebreken en eindigt je verhaal abrupt en duister.

The Council Episode 5 Review

Puzzeltijd

De puzzels bevatten nog wel dat uitdagende element wat The Council al langer heeft. Zo is er één puzzel waarin je herinneringen van iemand op een rijtje moet zetten en daarvoor is het essentieel om goed te luisteren. De andere puzzel laat je alle personen op het eiland op een rijtje zetten en alle personen moeten om één reden met elkaar verbonden zijn. Het klinkt lastig, maar met wat logisch nadenken kom je een heel eind.

The Council Episode 5 Review – Checkmate

Het is jammer dat The Council zo matig eindigt. Vanaf het begin had de serie een imposante premisse met zijn politieke kwesties en compleet nieuwe verhaallijnen als jij bepaalde keuzes maakt. De abrupte veranderingen in Checkmate passen niet bij de game en dat de finale ook eigenlijk aanvoelt alsof hij nog bij aflevering vier had kunnen passen, werkt ook niet. Hopelijk verandert Big Bad Wolf wat elementen aan zijn verhalende games, want dan zou het een nieuwe standaard kunnen worden.

6.0

De plus- en minpunten

• Keuzes hebben grote gevolgen