The Council Episode 3 Review - Ripples

Het plot ontrafelt zich in The Council en dat jouw keuzes ook een daadwerkelijk effect hebben was in de vorige episode al te merken. Maar houdt ook derde aflevering dat hoge niveau van de eerdere afleveringen vast of zakt het in? Dat lees je in The Council Episode 3 review.

Nog steeds heb jij de controle over Louis de Richet, een lid van een geheimzinnige organisatie, dat op een eiland op zoek is naar zijn moeder. Tijdens die zoektocht tref je vele grote namen uit de geschiedenis aan, zoals Napoleon Bonaparte of George Washington, maar je hoofddoel blijft toch het vinden van je moeder. En die vind je al redelijk snel aan het begin van de derde aflevering, Ripples.

Politiek spelletje

Je primaire doel moet wel even wachten, want de heer des huizes, Lord Mortimer, verzamelt iedereen bij elkaar voor de zogenaamde conference. Het doel tijdens deze conferenties is om een keuze te maken die gigantische gevolgen voor de wereld kan hebben. Het veroorzaken van de Franse Revolutie of de Amerikaanse Burgeroorlog? Het zijn slechts voorbeelden van die kwesties die worden voorgelegd, maar alle leden moeten het unaniem eens zijn met het voorstel.

Dit principe, en de politieke kwesties die meespelen, behoort dan ook tot één van de hoogtepunten van The Council. Jij moet als Louis mensen proberen te beïnvloeden om hun mening te wijzigen over het voorstel of juist zelf van je principes afwijken als je ziet dat het een verloren zaak is. Keuzes die een flinke impact op jou hebben, maar ook op het verhaal.

The Council Episode 3 Review

Vergeetachtig

Het is alleen jammer aan dat verhaal dat een cruciaal element van de vorige afleveringen compleet wordt vergeten. Aan het begin van de tweede aflevering is Elizabeth Adams vermist of vermoord, maar op het moment dat de conference begint lijkt het wel alsof iedereen dit is vergeten of het gewoon accepteert. En dat is bijzonder, want volgens maker Big Bad Wolf zou dit een enorme impact moeten hebben.

En daar lijkt het op dat moment niet op. Iedereen gaat gewoon weer zijn gang en focust zich op de conference en of ze voor of tegen moeten stemmen. Het zou interessant zijn geweest als de dood van Adams een rode lijn zou zijn in Ripples of dat Louis meer moeite zou hebben met de dood van haar, aangezien hij misschien wel verantwoordelijk was. Een gemiste kans.

The Council Episode 3 Review

Consequenties

Gelukkig is het sterke kernelement van The Council nog wel aanwezig in de derde episode, want een verkeerde beslissing op een doorslaggevend moment kunnen een grote impact hebben voor jou. Zo is er een moment dat de hertogin haar tweelingzus onder schot houdt en jij moet bepalen wie de echte hertogin is en wie de zus.

Dit is iets wat ons nog steeds bijstaat, want de gesprekken die jij hebt gevoerd met haar worden allemaal weer opgerakeld en voor je neus neergelegd. En zelfs met al die informatie voor je neus is het nog steeds moeilijk om te bepalen wie nu de echte is en wie niet. Die discussie en de nasleep daarvan zijn fenomenaal.

The Council Episode 3 Review

Onlogische puzzels

Iets wat minder werkt in The Council zijn de puzzels. In de tweede aflevering ervaarden wij al dat sommige hersenkrakers wel erg onlogisch lijken en helaas verbeterd Big Bad Wolf dat aspect niet in Ripples. Er zit maar één puzzel in de derde aflevering, maar deze vereist flink wat denkwerk en enkele onlogische stappen.

Zo moet je eerst eindeloos rondrennen door de gigantische woning op zoek naar items die je nodig hebt voordat je aan de puzzel begint. Dit is een vervelende taak, want je rent van hot naar her en van bediende naar bediende om te vragen waar iedereen zich bevindt. Het leek wel alsof wij oneindig op zoek waren naar een bepaalde globe.

Als je dan na lang zoeken uiteindelijk alle items hebt gevonden, blijkt dat je sommige voorwerpen niet eens nodig hebt. Het draait om een boek en een bijbel, de rest is bijzaak. De puzzel is dan ook weer onlogisch en vergt dat jij door de diverse boeken spit om achter de oplossing te komen. Eén foutje en het betekent het einde van Louis.

The Council Episode 3 Review

Ontbreekt iets

Het is jammer dat Big Bad Wolf hier de focus op heeft gelegd en niet op een ander sterk punt. De confrontaties uit de vorige afleveringen behoren nog steeds tot de hoogtepunten van The Council en bezitten een perfecte combinatie tussen de juiste vaardigheden gebruiken op juiste moment en opletten wat de sterktes en zwaktes van je doelwitten zijn. Helaas zit dit niet in Ripples en het is te merken dat dit de aflevering niet goed doet.

The Council Episode 3 Review – Ripples

Ondanks dit blijft het verhaal je wel meeslepen en wil je dolgraag weten wat er achter die puzzel zit, wie de gastheer nu precies is en waarom je moeder op de vlucht is geslagen. Het politieke aspect van Ripples is erg tof gedaan, maar de aflevering breder maken door je ook te richten op andere personages zou beter hebben uitgepakt. Ook moeten de onlogische puzzels een stuk duidelijker om je bij de les te houden. Hopelijk pakt dit beter uit in de vierde episode.

6.5

De plus- en minpunten

• Heerlijk politiek spelletje