The Council Episode 2 Review - Hide and Seek
Een zoektocht naar je verdwenen moeder of het onderzoeken van een plaats delict waar jij de vorige avond was, klinkt zo gek nog niet. Het is allemaal slechts het begin van wat je te wachten staat in de tweede aflevering van The Council. Het vervolg daarvan lees je in The Council Episode 2 review.
De tweede episode gaat namelijk direct verder waar aflevering één, The Mad Ones, eindigde. En in het voorgaande verhaal moest jij als Louis de Richet, een lid van een geheimzinnige organisatie, een keuze maken die op het eerste gezicht niet echt een grote consequentie heeft. Maar dat blijkt bij de start van Hide and Seek, de tweede aflevering van het episodische The Council, toch heel anders in elkaar te steken.
Daadwerkelijke gevolgen
Het is namelijk iets waar ontwikkelaar Big Bad Wolf applaus voor verdient, aangezien zij een game heeft gemaakt waarin jouw keuzes daadwerkelijk gevolgen hebben voor het verloop van het verhaal. Aan het einde van The Mad Ones kun je kiezen om een vrouw te helpen of om haar af te wimpelen, maar dat laatste betekent haar dood. En die mag jij dan gaan onderzoeken.
Maar als je haar helpt, gebeurt er ook iets met de dame in kwestie. Alleen wordt het dan een zoektocht om haar te vinden en dat levert een gehele andere game op. Je moet dan verschillende, lastige puzzels oplossen om haar te vinden, terwijl de andere verhaallijn vooral gaat om het ondervragen van de andere gasten in het gigantische huis en hun relatie met de vermoorde dame.
Sterktes en zwaktes
Dit doe je nog steeds via de zogenaamde confrontaties met de diverse heren en dames. Sommige confrontaties bieden je meerdere kansen, maar wij ervaarden ook een gesprek met een vijandig persoon die meer informatie heeft, maar dit niet direct deelt. Deze momenten zorgen voor een gezonde dosis spanning, want het achterhalen van die kennis kan jouw onderzoek flink helpen.
Elke gast op het eiland heeft namelijk zijn eigen zwaktes en immuniteiten voor bepaalde vakgebieden. De één is vatbaar voor psychologische prietpraat, maar bij een gesprek over politiek tijdens de hoogtijdagen van de Franse Revolutie ga je hard op je waffel. Dit element zorgt ervoor dat je jouw personage zo goed mogelijk wil uitbouwen in bepaalde skills om zo elke confrontatie te ‘winnen’. Dit RPG-element zorgt gedeeltelijk ook voor de toegankelijkheid van de puzzels.
Puzzelen tot je erbij neervalt
Want de gedachtegang achter The Council is naarmate jij meer moeite stopt in skills als geschiedenis, politiek of geloof, jij minder moeite hebt met de puzzels. Helaas klopt dat niet helemaal, want de raadsels die je voorgelegd krijgt in Hide and Seek zijn soms erg lastig.
Zo kwamen wij in een situatie waarin we meerdere schilderijen zagen van de apostelen van Jezus, plus een originele Bijbel. Je krijgt dan de taak om meerdere geheime boodschappen te vinden in het boek, die je via aanwijzingen op de diverse schilderen zou kunnen vinden. Iets wat niet helemaal werkt, want met de hints op de schilderijen zochten wij ons alsnog een ongeluk naar de verstopte mededelingen.
Dat gold ook voor het huzarenstukje van Hide and Seek, waarin jij de geheime kamer van de heer des huizes probeert te vinden. Eén schilderij zou de toegangscode bevatten voor de ruimte, maar met meerdere schilderijen en geen enkele hint welk doek nu het belangrijkste is, is het domweg raden wat de code is. En dat zou Big Bad Wolf waarschijnlijk niet bedoeld hebben.
Voortgang!
Wat de ontwikkelaar dan wel bedoelt, en dat ook goed doet, is de ontwikkeling van de diverse personages. De dame waarmee jij in de eerste aflevering een zoektocht aangaat, spreekt jou meerdere keren aan op die queeste en wat er toen is besproken. Hetzelfde geldt voor George Washington en een priester die jou een brief toevertrouwde.
Grafisch blijft The Council onder de maat, wat nog steeds problemen oplevert voor de emoties die enkele personages proberen uit te stralen. Dat is vervelend, aangezien je soms hun gezicht moet lezen om te zien of ze iets wel of niet leuk vinden. Voeg daar soms ook nog niet bewegende monden aan toe, wat kleine aspecten zijn die je soms uit de ervaring halen.
The Council Episode 2 Review – Hide and Seek
Toch is het verhaal wat The Council Episode 2, Hide and Seek, levert meeslepend en doet verlangen naar meer. Het feit dat Big Bad Wolf je meerdere scenario’s biedt naar aanleiding van jouw eerdere keuzes is erg tof en de confrontaties blijven ook geweldig. De puzzels zijn echte breinbrekers, maar soms toch echt iets te lastig en vooral onlogisch. Iets wat hopelijk verbetert in de derde aflevering.
Een season pass voor The Council kost 29,99, terwijl de losse afleveringen 6,99 per stuk zijn.