The Banner Saga Review

De geschiedenis vertelt ons diverse verhalen waarin volkeren grote gedeeltes van de wereld hebben overgenomen, of hun stempel ergens op hebben gedrukt. De Mongolen, het rijk van Alexander de Grote en natuurlijk de Vikingen. Bij die laatste zijn epische verhalen met de Noormannen het centrale standpunt. The Banner Saga is ook van dat niveau: epische proporties.

In onze impressie kon je al lezen dat wij al erg onder de indruk waren van The Banner Saga, een gevoel wat bij deze recensie nog steeds overheerst. Het unieke stijltje blijft een eyecatcher met de soms bloedkokende turn-based strategy gevechten, terwijl het logge verhaal je langzaam maar zeker opslurpt in de wereld van Vikingen, gehoornde giganten en stenen golems.

Varl en Dredge

Het verhaal komt van ontwikkelaar Stoic, die bestaat uit drie oud-werknemers van RPG-gigant BioWare (Mass Effect). Met een zware focus op Vikingen, oude Goden en ondergesneeuwde werelden beland je in een grote wereld waarin je kennismaakt met de eerdergenoemde gehoornde giganten, de varl.

Er zijn echter problemen met de onbenoemde wereld; de zon is geblokkeerd door de wolken, waarna de geruchten komen dat de Goden van de Vikingen – Odin, Thor en die mythologie – dood zijn. Om het geheel nog wat erger te maken, wordt het land ingenomen door de Dredge: stenen golems. Deze gevaartes zijn de drijvende kracht in de sage van The Banner Saga.

Dat relaas splitst zich op in twee delen: bij de ene groep volg je een groep militanten die op zoek gaan naar de Dredge om deze te vernietigen, terwijl je bij het andere verhaal de perikelen volgt van een karavaan met vluchtelingen die weg willen komen van de invasie.

The Banner Saga

Geen normale strategy-game

Met dit verschil zet The Banner Saga zichzelf neer als een diverse turn-based strategy game. Waar de meeste titels in dit genre zich alleen richten op deze manier van vechten, daar gooit The Banner Saga het over een andere boeg. De reis die je maakt met je karavanen slokt namelijk een groot gedeelte van je supplies op. Onderweg kom je dan ook voor enkele dilemma’s te staan; laat ik deze gewonde mensen over aan hun lot of help ik ze toch, waardoor ik het risico loop om niet genoeg supplies te hebben en verhonger, voordat ik aankom bij mijn locatie?

Door deze hersenkrakers lokt Stoic je in een wereld waarin je het altijd fout hebt. De keuzes die je namelijk maakt, zullen nooit leiden tot wat je in gedachten hebt. Daar komt ook nog het feit bij dat je jouw supplies voor alles, maar dan ook echt alles – het upgraden van je personages, het kopen van items en het ruilen – moet gebruiken. Vaak voelt het spel hierdoor oneerlijk, maar juist door dit effect bouw je meer een band op met je personages.

Haar-uit-trekkend

Het gevechtssysteem is niet zo simpel als naast iemand gaan staan en slaan totdat diegene naar het hiernamaals is vertrokken. Nee, The Banner Saga onderscheidt zich hierin door armor en strength apart in te delen. Armor is de verdedigingskwaliteit van jouw personage of de vijand, terwijl strength een attribuut voor je leven en kracht is. Wil je zo snel mogelijk iemand doodmaken, dan zul je zijn armor naar nul moeten brengen. Je kunt ook gaan voor zijn strength, want hoe minder strength iemand heeft, hoe minder schade hij doet.

Om de beurt bevecht je de tegenstanders, wat je links onderin mooi kunt zien. Met een soort iOS 7-icoontjes worden de mannen weergeven, waarin blauw voor jouw team is en rood voor de tegenstander. Is er één Noorman over, van jou of van de vijand, dan kom je in Pillage-modus. Tijdens deze modus wordt het turn-based element overboord gegooid en beweeg je in een andere volgorde. Het kan dus zo zijn dat drie mannetjes van jou eerst aan de beurt zijn en daarna pas de tegenstander.

Die gevechten zijn soms, zoals we hierboven al zeiden, behoorlijk moeilijk en misschien zelfs haar-uit-trekkend. Doodgaan is iets wat je vaak zult doen en het lijkt wel alsof Stoic het kunstje heeft afgekeken bij Dark Souls. Tegenstanders zijn vaak, bijna altijd, in de meerderheid, een stuk sterker en hoeven niet te rusten. Jouw vechters moeten dat wel, wat ook nog handenvol aan supplies kost. De quick reload knop is na enkele dramatische gevechten een snelle uitweg, al is dat een laffe uitweg, dat geven we zelf toe.

Voor Tolkien fans

Maker Stoic is zwaar geïnspireerd door het sprookje van Sleeping Beauty (Doornroosje) en heeft het hele spel met de hand getekend. Hierdoor is het Disney-gevoel overheersend, wat wordt gecombineerd met Tolkien’s werk. Met een klik kun je de map bekijken, waar veel van Tolkien’s fans een Viking in hun broek van zullen krijgen.

The Banner Saga

Hier is echter ook het grootste kritiekpunt van het spel, het gebrek aan variatie. De omgevingen zijn nagenoeg hetzelfde en het maakt niet uit of je een gevecht hebt in een bos of op een dorpsplein. Vijanden lijden hier ook onder. Dat de Dredge de hoofdvijand is in het verhaal is oké, maar laat die stenen gevaartes er ook eens een keertje anders uitzien.

Net zoals bij Tolkien’s werken is het ritme log en sloom. Haast is er niet bij, waardoor The Banner Sage een game is voor een bepaalde groep gamers. Voor snelle actie ben je dus aan het verkeerde adres. Stoic wil dat je de sfeer van het spel inademt en er rustig voor gaat zitten. Want zonder geduld bereikt jouw karavaan het niet ver in The Banner Saga.

Selecte groep

The Banner Saga is een frisse wind door het landschap van turn-based strategy games. Met een schitterende stijl, lastige keuzes en gruwelijke consequenties biedt Stoic ons meer dan genoeg. Toch is het spel voor slechts een selecte groep gamers die zichzelf volledig in een spel stoppen en er pas na een uurtje of twintig uitkomen. Dit komt mede door de hoge moeilijkheidsgraad als de bepaalde repetitieve omgeving en vijanden. Aan jou de vraag of jij de bijl uit het ijs trekt om ten strijde te gaan met deze Noormannen.

7.5

De plus- en minpunten

• Schitterende stijl