The Talos Principle is namelijk een puzzelgame, gemaakt door Croteam, de ontwikkelaar achter de Serious Sam games. Het principe is simpel: er zijn meerdere levels met aan het einde een ‘sigil’; een soort tetris-blokje. Jouw doel is om zoveel mogelijk van deze sigils te verzamelen om zo verder te gaan in de wereld van Elohim.

Elk level heeft ook bepaalde attributen, die je zelf moet vrijspelen, waarmee je de sigils kunt pakken. Zo zijn er jammers, waarmee je krachtvelden kunt uitschakelen; dozen à la Portal, om op drukplaten te zetten en hoger gelegen locaties te komen. Ook zijn er draagbare kristallen die een laser reflecteren en kun je jezelf opnemen, waarmee je een tijdelijke opname van je robotlichaam maakt om zo verder te komen.

In die verschillende levels zitten machinegeweren en bommen die jou het leven zuur maken en, vooral tegen het einde van de game, ook jouw apparatuur lastig vallen. Want soms zal je een overvloed aan spullen zien die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt en op andere momenten vraag je je hardop af waarom je eigenlijk te weinig hebt. En dan voelt het halen van een puzzel, na er enigszins mee te hebben geworsteld, zo ontzettend goed.

The Talos Principle Review

Puzzelomania

Op het eerste gezicht lijkt The Talos Principle voor een select groepje gamers te zijn gemaakt. Een game die jou, een robot, laat nadenken over de vraag wat een mens tot mens maakt, Ben jij een nieuwe vorm mens? En wat is trouwens met de bevolking op de planeet aarde gebeurd?

Onduidelijkheden gecombineerd met filosofische onduidelijkheden: je zult Elohim, de ‘god’ in dit spel, er niet over horen. Hij leidt je door allerlei kamers en puzzels heen, maar dat er overduidelijk iets mis is met die wereld, spreekt boekdelen.

The Talos Principle Review

Portal gevoelens

Mede door zo’n vriendelijke stem in de lucht krijg je al relatief snel zo’n déjà vu gevoel naar Portal. Helaas is deze Elohim niet zo geestig en droog als een GLaDOS, maar gelukkig doet dat niets af aan de kwaliteit van The Talos Principle. Ook bij deze puzzelgame krijg je ‘hulp’ van buitenaf. Via computers, die verspreid staan door alle levels, kun je meer lezen over hoe er een bepaalde supercomputer is gemaakt die alles zou moeten onthouden.

Waarom de mensheid toentertijd ervoor heeft gekozen om deze computer te maken, zit verstopt in de vele tekstbestanden op de computers. Het zijn kleine glimpen naar wat er is gebeurd, wie jij bent en in wat voor een wereld je zit en wat die mysterieuze toren nu is waar je niet heen mag van Elohim. En dat verhaal is, vertrouw ons, het zeker waard om te volgen en om zelf te ontrafelen.

The Talos Principle Review

Geheimen

The Talos Principle kwam een jaartje geleden dus al uit op de PC en zag er daar al schitterend uit, wat mede kwam door diverse leveldesigns. Puzzelend zal je dwalen door Egypte, oude ruïnes en zelfs een paar bossen. Op die momenten is het duidelijk dat Croteam de maker is. Serious Sam heeft al een paar woestijnachtige levels en ook deze keer laat de Kroatische ontwikkelaar zien dat die woestijn ze gegund is, evenals de vele riviertjes in bossen en zelfs een paar vliegende eilanden.

Die vliegende eilanden ga je echter alleen zien als je alle sigils kunt vinden in de diverse levels. En dan bedoelen we ook alle geheimen, want elk level heeft ook enkele sterren die er als extraatje zijn. Hoe je deze pakt? Door ontzettend ingenieus te gaan denken en de puzzelattributen van diverse levels met elkaar te gebruiken. Het klinkt bizar, maar alleen zo krijg jij alle sigils en één van de vele eindes. The Talos Principle kent namelijk meerder eindes en het ligt aan jou welk einde je kiest.

The Talos Principle Review

Technische mankementjes

De versie van The Talos Principle op de PlayStation 4 is de luxe editie, aangezien je ook de DLC Road to Gehenna er bij krijgt. Het is aan te raden eerst de normale game uit te spelen en daarna te beginnen met Road to Gehenna, aangezien de DLC verder gaat qua uitdagingen. Vanaf het begin zal je jouw hersens weer moeten laten kraken en de radartjes hun werk laten doen om de, nu echt moeilijke, diverse levels te halen.

Helaas heeft de PlayStation 4-versie ook last van enkele mankementjes. Tijdens het wisselen van levels heeft The Talos Principle soms wat moeite met laden, waardoor de frame rate iets stottert. De kwaliteit van de schaduwen in de levels is niet van diezelfde kwaliteit op de PC, wat jammer is. Hierdoor is The Talos Principle niet hét perfecte puzzelspel op de PlayStation 4.

The Talos Principle Review

The Talos Principle Review – Fenomenale puzzelgame

Wat The Talos Principle wel is, is een briljante, slimbedachte puzzelgame die je doet nadenken over diverse filosofische aspecten. Klinkt saai? The Talos Principle is allesbehalve dat met puzzels die je tot waanzin kunnen drijven, waarna een eureka-momentje je zielsgelukkig maakt.

Voeg daar een verhaal aan toe waar je echt achter moet komen en je hebt één van de beste PlayStation 4-titels van dit jaar. En voor 45 euro kun jij ook aan dit fantastische puzzelavontuur beginnen.