Nog steeds hebben wij in Episode 5 de regie over onze twee hoofdpersonages: oud-Hyperion medewerker Rhys en con-artiest Fiona. Vaughn is inmiddels zoek na de vorige aflevering, en ook Sasha is na het eerste kwartier van de game nergens meer te bekennen. Het lijkt allemaal bergafwaarts te gaan met onze helden.

Tales from the Borderlands Episode 5 Review The Vault of the Traveler

Ontsnappen met wieltjes

Want Rhys zit, na een kleine machtsstrijd met zijn ‘innerlijke geweten’, in een nogal penibele situatie. Datzelfde gaat trouwens op voor Fiona, die ineens te maken krijgt met Rhys’ oud-medewerkers, en haar ineens lastigvallen. Maar in het korte tijdsbestek van een paar wonderlijke minuten ontsnappen onze helden. Hoe? Nou, gewoon: via een stoel met wieltjes.

Het klinkt belachelijk, maar juist dat maakt het zo hilarisch en dus typisch Borderlands. Om specifieker te zijn: het maakt het typisch Tales from the Borderlands. Want Rhys’ ontsnappingspoging aan de mechanische armen van Handsome Jack staat steevast bovenaan het lijstje van geweldige momenten uit deze serie. Nog wel achter dat fantastische vingerpistoolgevecht uit de vorige aflevering trouwens.

Inkakmomentje

Het magnifieke gedeelte van de aflevering komt relatief gezien wat laat op gang. De eerdere afleveringen waren al vanaf minuut één fantastisch, en met Rhys’ zijn ontsnappingspoging lijkt dat nu weer te gebeuren. Helaas gaat het tempo wat omlaag na die eerste minuten en blijf je vooral veel zitten met vragen. En juist in die laatste aflevering lijkt dat bijzonder funest te zijn.

Want wie is toch die mysterieuze man die alles wil weten over het Gortys-project? En wat is hij eigenlijk van plan met Fiona en Rhys? Er komen meer vragen, maar antwoorden ontbreken. Gelukkig verrast Telltale ons met een paar mooie twists en herstelt Vault of the Traveler zich na die hobbelige start om vervolgens in rustiger vaarwater te komen. Al is het laatste uur van de game allesbehalve rustig.

Emotioneel betrokken

In de vorige aflevering waren we nog niet echt te spreken over het emotionele aspect waar Telltale Games ons mee opzadelde. Maar de ontwikkelaar maakt alles goed met enkele keuzes in deze game op het emotionele vlak. We willen niks verklappen, maar er gaan enkele schokkende gebeurtenissen plaatsvinden. En dan hebben we het niet over tweederangs personages, maar onze hoofdpersonen!

Op die momenten wordt het duidelijk dat je toch gehecht bent geraakt aan het kwartet van lieflijke idioten die soms ook geen flauw benul hebben van wat ze doen. Om dan te zien dat er iets met ze gebeurt, is gewoonweg afschuwelijk.

GO GO POWER RANGERS!

De crème de la crème van Vault of the Traveler is het eindgevecht. Er wordt opgebouwd naar een climax en Telltale Games stelt ons daarin allesbehalve teleur. Na de korte intro maken we al even kennis met de echte slechterik, maar als je hem voor het eerst volledig ziet, dan valt je mond wel even open.

Tegelijkertijd komt hier ook weer die grandioze humor van Borderlands naar voren. In een soort Power Rangers set up mag jij de slechterik te lijf gaan. En ja, dat klinkt toffer dan het is, maar als je Vault of the Traveler speelt zal je erachter komen dat het nog fabelachtiger is dan je denkt.

Squad goals

Voordat je dit moois allemaal mag doen, moet je een team samenstellen en dit heeft Telltale Games ook briljant ingevuld. Mede door jouw keuzes in de eerdere afleveringen, heb je de beschikking over teamgenoten of niet. Zo is er één teamgenoot die je vrij kunt spelen als je zo min mogelijk geld hebt uitgegeven en kun je zelfs beroep doen op de bekende(re) Vault Hunters.

Is Vault of the Traveler dan alleen maar magnifiek? Nee, helaas niet. Naast het inkakmomentje hebben we in deze aflevering de meeste technische problemen gehad; personages die ineens uit het niets opduiken, monden die bewogen als er niks werd gezegd. Het is het enige minpuntje aan een verder smetteloze aflevering én vooral afsluiter.

Tales from the Borderlands Episode 5 Review – Vault of the Traveler – Hét einde?

Telltale Games levert met Tales from the Borderlands Episode 5 een slotstuk af waar je voor buigt en u tegen zegt. De prangende vragen worden beantwoord, er volgt een episch eindbaasgevecht en de laatste scène laat veel over aan de verbeelding. Het is te hopen dat Fiona en Rhys aanwezig zullen zijn in Borderlands 3, want dat is na dit avontuur eigenlijk wel verplicht. Chapeau Telltale Games, chapeau.