Super Stardust Ultra Review - Ongewijzigde formule
Al sinds de eerste games in de arcadehallen zijn ruimteshooters in ons geheugen gegrift. Oneindig rondzweven boven een planeet en allerlei buitenaards gespuis neerschieten. In Super Stardust Ultra is die formule ongewijzigd en hoe dat is, lees je in de Super Stardust Ultra review.
Het Ultra gedeelte wat aan Super Stardust is toegevoegd, is voor de gamers die de game nog niet kennen. De ruimteshooter kwam al in 2007 uit voor de PlayStation 3 en heette toen volmondig Super Stardust HD. In principe is het dezelfde game als toen, maar dan met enkele toevoegingen en een klein likje verf. Een heel klein likje.
Arsenaal wapens
Voordat we kijken naar het likje verf, eerst iets over Super Stardust Ultra zelf. Als naamloos ruimteschip vlieg je namelijk boven een vijftal planeten, waar je met allerlei meteorieten en buitenaards gespuis te maken krijgt. De formule is hetzelfde als Geometry Wars voor de Xbox 360 en het eerder uitgekomen Resogun voor de PlayStation 4: schieten, schieten en schieten en zolang mogelijk blijven leven.
Net zoals in Geometry Wars heb je de beschikking over een klein arsenaal aan wapens en bommen. Zo heb je de Rock Crusher, een wapen waarmee je de meteorieten makkelijker kleiner maakt, de vlammenwerper, waarmee je gouden rotsen smelt tot pulp. Als laatste is er de Ice Breaker, een proppenschieter die de ijsblokken, die rond de atmosfeer zweven, binnen no-time uit elkaar schiet.
Deze toevoeging van meerdere wapens is leuk en draagt bij aan de grote herspeelbaarheid van Super Stardust Ultra. Vooral op de moeilijkere planeten zal je vooral veel moeten wisselen tussen de diverse wapens om enige kans te maken om te overleven.
Neonkleuren
Wat Super Stardust Ultra nog wel goed doet is het feit dat je beeldscherm wordt gevuld met neonkleuren en veel flitsende beelden. De actie staat nog steeds als een huis en is net zo tijdloos als de ‘eeuwenoude’ formule van de ruimteshooter.
Toch vallen de, volgens ontwikkelaar Housemarque, verbeterde graphics ontzettend mee. Zeven jaar geleden was de titel nog een hoogvlieger qua grafische pracht, maar vandaag de dag is het niet zo spectaculair om ontploffende meteorieten, aliens en ruimteschepen rond de atmosfeer te zien.
Nieuwe modi
Natuurlijk zijn er in deze nieuwere Super Stardust een aantal modi toegevoegd, maar ook de speelstanden uit het origineel zitten er allemaal in. Zo is er de Arcade-modus waarin je gewoon zolang mogelijk moet overleven op diverse planeten, terwijl Planet je vasthoudt op één planeet of Endless waarin je golven aan vijanden moet bestrijden.
Speelstanden als Bomber, waarin je met een beperkte hoeveelheid bommen moet overleven, en Impact, waar je zolang mogelijk moet overleven zonder te schieten, zijn minder succesvol. De potjes zijn namelijk te kort en oppervlakkig om enige voldoening te brengen bij jou. Je zult al snel klaar zijn met deze modi en weer Planet of gewoon de Arcade gaan doen.
Ook nieuw is Blockade, waarin het ruimteschip gevolgd wordt door een enorme staart aan stenen. Deze herziene versie van Snake zal je ook niet lang bekoren, want na twee à drie potjes zal je, net zoals bij de eerdergenoemde modi, weer terugspringen naar Arcade of Planet.
Super Stardust Ultra Review – Geinig ruimte-epos, weinig vernieuwend
De kracht van Super Stardust staat na acht jaar nog steeds als een huis. De gameplay is nog steeds tijdloos en je kan vele uren kwijtraken in de Arcade modus. De diverse modi zijn leuk, maar zullen je interesse helaas niet lang vasthouden. Bovendien gezien is er weinig nieuws aan de game toegevoegd, waardoor het lastig valt aan te raden aan iedereen die het origineel al heeft gespeeld.
Super Stardust Ultra is een leuke heruitgave van de HD-versie, maar er hadden wel wat meer elementen mogen worden toegevoegd.