Silent Hill: Book of Memories Review
Tegen het einde van dit jaar zijn er in 2012 drie Silent Hill-games verschenen. Eerder dit jaar verschenen Silent Hill HD Collection en Silent Hill: Downpour op dezelfde dag. Desondanks waren beide games van erg matige kwaliteit. Met Silent Hill: Book of Memories lanceert Konami binnenkort een derde game binnen de franchise in 2012. Weet de game beter te doen dan de HD Collection en Downpour?
Silent Hill-fans zullen echter verrast zijn wanneer Book of Memories wordt opgestart. De Vita-game is namelijk geen survival-horror game zoals zijn franchisegenoten, maar een dungeon crawler zoals een Diablo of Torchlight. Net zoals in die twee games kan je ook in Silent Hill: Book of Memories online met meerdere spelers verschillende dungeons onveilig maken. Verwacht echter niet de complexiteit van die twee PC-games.
Geen Diablo of Torchlight
Silent Hill: Book of Memories is namelijk een Vita-game en die heeft sowieso minder input-mogelijkheden dan het toetsenbord van een PC. Je zal dus bespaard worden van verschillende complexe menu's. Ondanks die versimpeling, is Silent Hill: Book of Memories nog steeds een vrije diepe game met heel wat leuke RPG-elementen.
Die RPG-elementen beginnen met het maken van je eigen personage dat door de game heen zal stijgen in level. Dit stijgen in level gebeurt door het, je raadt het nooit, afmaken van verschillende vijanden. Die vijanden zullen je echter niet proberen de stuipen op het lijf te jagen. Integendeel, de vijanden zijn gewoon leuke boksballen die je uiteindelijk de nodige loot zullen opleveren.
Deze loot kan bestaan uit verschillende items waaronder sleutels voor het openen van een gesloten kamer of wapens waarmee je je vijanden een kopje kleiner kunt maken. Je zal ook geregeld loot terugvinden in verschillende kamers zonder dat je daarvoor de strijd aan moet gaan met een vijand. Daarnaast verzamel je ook Memory Residue waarmee je in een winkel de nodige wapens en andere items kunt kopen.
Zwak verhaal
Die Memory Residue speelt ook een rol in het verhaal van de game. En dat verhaal is eigenlijk best slecht. De reden van je daden wordt nooit echt duidelijk in de magere cutscenes en de notities die je door de verschillende levels heen zult terugvinden. Ondanks dat men op dit vlak probeert trouw te blijven aan de franchise en de speler wat horror voor te schotelen, zal je je interesse in het verhaal heel erg snel verliezen.
Omwille van het zwakke verhaal zal je Silent Hill: Book of Memories dan ook voornamelijk spelen om zijn gameplay. En die is best leuk. Niet van het niveau van een Diablo of Torchlight (om nog maar eens de vergelijking te maken), maar vrij indrukwekkend voor een handheld. Desondanks zijn er enkele foutjes die wij de game kwalijk nemen en die in een mogelijk vervolg achterwege moeten worden gelaten.
Allereerst is er de variatie aan vijanden. Wel, er is eigenlijk geen variatie aan vijanden. De vele verschillende levels kunnen vaak hetzelfde aanvoelen omwille van steeds dezelfde vijanden die hun opwachting maken. Daarnaast is de user-interface alles behalve optimaal. Sommige menu's zijn wel te bedienen met het touchscreen, andere weer niet en nog andere met beide. Consistentie is echter afwezig.
Presentatie & multiplayer
Dat zorgt er voor dat Silent Hill: Book of Memories nooit echt overtuigd in zijn presentatie. VIsueel is de game van middelmatig niveau en de audio valt nooit echt op. De matige user-interface zorgt er voor dat die middelmatigheid echter een niveau naar beneden wordt gehaald. Het zijn van die kleine dingen, zoals het moeten zoeken naar de quit-knop, die dan beginnen te storen.
Daarnaast bevat Silent Hill: Book of Memories ook een multiplayer die zowel ad-hoc als online kan worden gespeeld. Spijtig genoeg kun je je personages en de progressie die je hebt gemaakt uit de singleplayer niet overbrengen naar die multiplayer. Dit is erg spijtig en het is iets waar je aan het begin van de game rekening mee moet houden. Mét deze optie zou Book of Memories een stuk leuker zijn.
Goede basis
Met de basis van Silent Hill: Book of Memories zit het goed. De gameplay is versimpeld tegenover een Diablo of Torchlight, maar weet nog steeds genoeg diepte en plezier te bieden. Het is echter de zwakke presentatie en het slechte verhaal die Silent Hill: Book of Memories de das om doen. Oh, en het zou ook leuk zijn dat wij ons personage uit de singleplayer zouden kunnen gebruiken in de multiplayer.