Rival Megagun Review - Geen klassieke shoot em up!
Elke gamer heeft ten minste eens in zijn of haar leven een shoot em up titel gespeeld. Space Invaders, Gradius of Ikaruga; klassieke namen die bij het klassieke genre passen. Iets vernieuwends toevoegen aan dat genre lijkt dan lastig? Niet echt als we naar Rival Megagun kijken. Waarom het die game lukt, lees je in de Rival Megagun review.
Het genre van de shoot em up bestaat al bijzonder lang en er zullen nog wel veel gamers zijn die de bliepjes en bloopjes van Space Invaders herkennen. Maar hoe pas je zo’n decennia-oud genre aan dat het fris en fruitig aanvoelt? De gedachtegang van het Canadese Spacewave Software ligt bij het PvP-element.
Tegen elkaar
In Rival Megagun strijd je namelijk tegen elkaar door vijanden op jouw scherm kapot te schieten. Dat klinkt enigszins uitzonderlijk en dat is het ook. Het beeld wordt in tweeën opgedeeld en aan jou de taak om meerdere buitenaardse wezens neer te maaien. Hierdoor bouw je een chain op, maar die is niet voor jezelf. Nee, die chain is voor je tegenstander. Hoe hoger die chain is, hoe meer vijanden jouw rivaal voor zijn kiezen krijgt.
Dit is een bijzonder leuk en uitdagend element, want je moet niet alleen letten op de vijanden voor je, maar ook op enkele speciale acties die je schermgenoot kan doen. Zo heeft ieder personage een unieke aanval die zichzelf oplaadt en waarmee je het rivaliserende schip onder vuur kunt nemen. Op die momenten is schieten niet mogelijk, dus je moet dit ontzettend goed plannen.
Transformeren maar!
Die unieke aanval kun je ook blijven opsparen voor het ultieme wapen: een complete transformatie à la Power Rangers, waarna je in een enorm gunship verandert. Je zweeft dan bij je rivaal op het scherm en kan hem direct een kopje kleiner maken. Meestal is het wel zo dat als jij, of je rivaal, deze aanval inzet dat het dan einde verhaal is. Want Rival Megagun gunt geen genade.
Als je twee keer geraakt wordt, is het einde verhaal en mag je opnieuw beginnen. En dat maakt de game vooral in de latere levels nogal een uitdaging. Op een gegeven moment zie je tientallen kogels op je afkomen en ontwijken is dan best wel lastig. Het zijn gelukkig nog geen Ikaruga-praktijken dat jij op je scherm alleen maar kogels ziet. Bovendien heb je één bom per leven en kan je hiermee iedereen op jouw helft van slagveld opblazen.
Klein of een groot schip?
Maar voordat je het strijdveld betreedt, moet je eerst een personage kiezen. Elk personage heeft dus een unieke aanval, zijn eigen wapens en ook zijn eigen gunship. Ook zijn de slagschepen verschillend en zijn sommige vliegtuigen kleiner en doen ze minder schade, maar ze zijn behendiger dan de ietwat grotere gevechtsvliegtuigen. Een groter schip doet dan ook meer schade, maar het soepel ontwijken van de vele kogels gaat je dan minder makkelijk af.
Hier komt ook één van de minpunten van Rival Megagun aan bod. De hectiek op het scherm is goed en vergt jouw opperste concentratie, maar het komt weleens voor dat een kogel jouw schip schampt, maar je niet geraakt wordt. Een ander vliegend object kan precies hetzelfde doen en die raakt dan wel. De hitboxen van Rival Megagun werken helaas niet al te goed en dat is funest voor een game waarin je afhankelijk bent van jouw vlieg- en schietkunsten.
Vaker schieten
Dat schieten en vliegen doe je niet alleen in de standaard arcade modus, maar is ook mogelijk in een versus modus en online. In de versus modus kun je het opnemen tegen de AI of iemand naast je op de bank en dit werkt uitstekend. Dat komt mede door de puike besturing van Rival Megagun, die intuïtief en strak aanvoelt en jou echt het gevoel geeft dat een scherpe bocht naar links ook daadwerkelijk effect heeft bij het ontwijken van de kogels. Het is dan alleen jammer van de falende hitbox op dat moment.
Over de online modus kunnen we helaas kort zijn: er is niemand online te vinden. Wij hebben meerdere keren minutenlang zitten wachten op een eventuele tegenstander, maar er zijn geen andere Megagunners online te vinden die ons kunnen uitdagen. En daar zit ook een ander minpunt van Rival Megagun.
De singleplayer van de game is leuk voor eventjes, maar begint al snel te vervelen. Wij hadden de toevoeging van wat extra modi, zoals eentje waar jij in je eentje toch een klassieke shoot em up speelt wel leuk gevonden; verandering van spijs doet eten namelijk. Met de toevoeging van het PvP-element vernieuwd Spacewave Software zich wel, maar zij vergeet waar het ontstaan van de shoot em up vandaan komt.
Rival Megagun Review – Frisse toevoeging, maar geen topper
Rival Megagun voegt iets fris toe aan het shoot em up genre in de vorm van het PvP-element. De unieke personages met hun eigen krachten en schepen zijn ook uitstekend, evenals de puike besturing. Helaas zijn de hitboxen nogal wisselvallig in Rival Megagun en hebben wij achteraf toch het gevoel alsof er meer in de game had gezeten en dan vooral in het PvE-element. Nu is Rival Megagun een leuke game, maar geen topper.