Onechanbara Z2 Chaos Review - Gewoon NEE

De Japanse game Onechanbara Z2 is een game die zichzelf niet al te serieus neemt en vrouwen neerzet als lustobjecten. Behalve de moeilijke naam, heeft de game niet veel om het lijf. De hack ‘n’ slash bevat vooral veel stuiterende borsten. Op zoek naar de dansende meloenen? Lees dan snel verder in onze Onechanbara Z2 Chaos Review.

Over het Japanse welkom kunnen wij kordaat zijn: Onechanbara Z2: Chaos is een titel die je met een korreltje zout moet nemen. Vrouwen, of meiden in dit geval, met een cupmaat waardoor ze al snel een hernia zullen oplopen? Check. Een middelmatig vechtsysteem waarbij alleen het vierkantje voldoet? Dubbele check. En natuurlijk een niet te volgen verhaal, met die typische Japanse wereldvisie over hoe sommige plekken op onze planeet eruit zien.

Onechanbara Z2 Chaos Review

Vampieren en zombies

Dat niet te volgen verhaal gaat als volgt. Er zijn twee facties: de Vampiric Clan en de Baneful Blood. Die laatste clan bestaat uit Aya en Saki, twee zussen die al minstens drie games de hoofdpersonages zijn van Onechanbara. Tegenover de vier imposante borsten staan Kagura en Saaya. En ook deze twee dames hebben een voorgevel die alleen mogelijk is in Japan. En dat wordt duidelijk gemaakt met alle close-ups in tussenfilmpjes en wat nog meer niet.

Het doel van de vier vrouwen is simpel: bevrijd vijf wereldsteden van ondood gespuis wat rondloopt, vermoord daar tussendoor even wat eindbazen en ga dan naar de volgende stad om precies hetzelfde te doen. Zombies die er steeds hetzelfde uitzien in mootjes hakken, een stuk verder lopen en dan wederom hetzelfde doen. We weten het, klinkt erg enerverend.

Nou is de Onechanbara franchise niet echt van hoogstaande kwaliteit en Onechanbara Z2: Chaos bewijst het maar weer. In plaats van te focussen op hoogstaande graphics, goede gameplay of zelfs maar een fatsoenlijk verhaal, richt Onechanbara Z2 zich op het afslachten van zombies met vrouwen in bikini’s, waarin de stuiterende volleyballen maar net goed blijven zitten. Nee, de middelmatige graphics en het ronduit makkelijke vechtsysteem moeten je niet naar Onechanbara lokken.

Onechanbara Z2 Chaos Review

Combo’s?

Daarnaast is het raar dat ontwikkelaar Tamsoft je in het begin vertelt dat het vechtsysteem redelijk vooruitstrevend is, wat neerkomt op button mashen. Het hameren op vierkantje en driehoekje is genoeg om je door elk level te slepen. Dan is het wel bijzonder dat je in het hoofdmenu een lijst met combo’s kan zien voor elk personage. Ook al zal je deze helemaal niet nodig hebben.

De enige combo die je vaak zal doen is een opzetje voor je andere personages. Als je namelijk een combo afmaakt met driehoekje of vierkantje en je op het juiste moment wisselt met een andere strijdster, dan is het resultaat een krachtige combinatie met een dodelijke afloop. Zo kun je bijvoorbeeld met Saaya’s kettingzaag een flinke rits aan zombies openrijten om ze vervolgens met een ander af te maken.

Onechanbara Z2 Chaos Review

Vechtsysteempje

Er zit dan ook nog een blood meter in het Onechanbara Z2: Chaos, iets wat al langer loopt in de franchise zelf. Het komt erop neer dat hoe meer zombies je terugstuurt naar waar ze vandaan komen, hoe sterker je aanvallen worden. Als de personages meer bloed over zich heen krijgen, worden ze ook een stuk krachtiger.

De blood meter werkt ook averechts; hoe meer zombies je aaneen hebt geregen, hoe ‘botter’ je zwaard of kettingzaag wordt. Je zal het dan ook regelmatig moeten afvegen, waardoor het weer kracht krijgt. Dan is er ook nog de zogenaamde Stain Gauge die ervoor zorgt dat je soms verandert in een meedogenloos monster.

Het is dan ook verrassend dat juist het beste aan Onechanbara Z2: Chaos het vechtsysteem is. Het is hersenloos op de knoppen rammen, door hordes met zombies die geen ruk voorstellen – sommige zombies vallen je geeneens aan! Maar het systeem werkt wel, hoe middelmatig het ook is. Het is alleen de vraag of jij geïnteresseerd bent om constant hetzelfde te doen.

Onechanbara Z2 Chaos Review

Ketchup

Een game waarin je onvoorstelbaar veel zombies mag afslachten moet natuurlijk één ding zijn: bloederig! En juist daar stelt Onechanbara Z2: Chaos ontzettend teleur. De game waarschuwt voor veel bloed, maar het ziet er eerder uit alsof er wat ketchup is gelekt op de vloer. Dan lijkt het ook nog alsof de lichaamsdelen van de zombies chirurgisch zijn verwijderd: geen spuitend bloed, ingewanden of wat dan ook. Een grijze vlek, met misschien een wit plekje wat dan een bot moet voorstellen.

Over de A.I. van de zombies en het handjevol eindbazen kun je ook kort zijn: dramatisch. Zombies zijn soms te dom om naar je toe te lopen, waardoor je vaak nog op zoek moet om de laatste te doden om zo verder te gaan in het level. En eindbazen lijken zo zeker te zijn van hun zaak dat ze constant dezelfde aanval uitvoeren. Onze vrouwelijke personages zijn daar niet zo van onder de indruk, evenals wij.

Onechanbara Z2 Chaos Review

Onechanbara Z2 Chaos Review – Seks verkoopt niet altijd

Seks, of in dit geval grote borsten, verkoopt vaak goed. Helaas redt dat Onechanbara Z2: Chaos niet. Het vechtsysteem is wel oké, maar om nu constant hetzelfde te doen in een relatief korte game is niet bijster leuk en natuurlijk ook niet je geld waard. Nee, dan zijn de slechte graphics, het absurde verhaal en het button mashen grote afknappers. Laat je niet verleiden door deze wulpse dames, want blij word je er allesbehalve van. Het heeft allemaal weinig om het lijf, terwijl meer diepgang wenselijk is.

4

De plus- en minpunten

• Vechtsysteem