One Punch Man A Hero Nobody Knows Review - Rake klappen?

    Na eerdere anime series als Dragonball en One Piece maakt nu ook One Punch Man de overstap naar de gaming-wereld. Is dit spel een knock out in één klap of slaat het een slag in de lucht? Je leest het in deze review.

    One Punch Man is een satirische webcomic die de laatste tien jaar furore maakt. De comic neemt graag de stoere superhelden anime op de hak. Des te ironischer is het dat juist van deze webcomic een manga en anime versie volgden. En nu is het dus de tijd om de overstap naar de gaming-wereld te maken.

    De serie vertelt het verhaal van Saitama. Hij is een superheld die zo sterk geworden is dat hij er kaal van geworden is. Dat niet alleen, hij verslaat elke vijand met een enkele klap.

    Prachtig zou je denken, maar daar denkt Saitama zelf anders over. Het gebrek aan uitdaging verveelt hem zodanig dat hij zijn eigen superkracht haat. Verder mist hij elke vorm van social skills en dat maakt van hem op zijn zachtst gezegd een apart figuur.

    Op zoek naar een uitdaging sluit hij zich aan bij de Hero Association, zeg maar de vakbond van superhelden. Deze vakbond is bijzonder hiërarchisch en rangschikt superhelden in categorieën van C naar A en de uitmuntende categorie S. Superhelden strijden onderling om zo hoog mogelijk in deze rangschikking te komen.

    En nu jij

    In “A Hero Nobody knows” speel jij als een nieuwe rekruut die zich aansluit bij de Hero Association. Natuurlijk begin je onderop, in categorie C. Als nieuweling krijg je niet de mogelijkheid om de super-schurken aan te pakken, maar mag je je alleen bezig houden met de achtergebleven kruimels. Taken voor burgers, waaronder het wegbrengen van post, evacuaties van burgers als een A of S categorie superheld het aan de stok heeft met een monster, dat soort werk.

    Gaandeweg zal je je op moeten werken in de hiërarchie van de Hero Association, om uiteindelijk de meer uitdagende klussen aan te mogen nemen. Maar wees gerust, gevechten met monsters krijg je regelmatig voor je kiezen. Monsters houden zich niet aan de regels van de vakbond.

    Om je een beetje wegwijs te maken is er altijd wel een superheld beschikbaar die je maar wat graag vertelt hoe alles werkt. Bij uitstek is dat deze superheld:

    Je werkt je op in de ranglijsten van de Hero Association door punten te vergaren. Elke actie en elk gevecht levert je punten op. Heb je genoeg punten verzameld, dan ontsluit je een volgende missie vanuit de Hero Association. Hiermee help je het verhaal verder. Dat is echter niet de enige manier waarop je je kan versterken: naast deze Hero Association punten kan je ook jezelf verbeteren met EXP en levels.

    Haal je een nieuw level, dan krijg je skillpoints. Hiermee versterk je je aanvalskracht, HP, Speciale Aanvalskracht en meer. Verder kan je nog kiezen uit een zestal vechtmethodes. Ook deze worden opgewaardeerd naarmate je ze meer gebruikt. Bovendien kan je super-moves ontsluiten door taken voor andere superhelden uit te voeren. Klinkt allemaal nogal complex, maar valt in de praktijk reuze mee.

    Je speelt dus zelf niet met Saitama. Je komt hem echter regelmatig tegen. Dat geldt ook voor de andere superhelden en monsters uit de serie. Zo ontmoet je regelmatig Tornado, Silver Fang, de Child Emperor en vele andere bekende namen. Heb je een superheld eenmaal ontmoet, dan verschijnt hij of zij regelmatig in de speelwereld van City-Z. Je kan samen met hen op monsterjacht. Ook kan je vanaf dat moment deze superhelden gebruiken in online pvp gevechten.

    Vechten maar!

    De gevechten zijn de hoofdmoot van het spel. Deze werken volgens een tag-team opzet: je vecht één tegen één, maar kan met een druk op de knop wisselen met één of twee hulptroepen. Soms zijn die troepen nog niet aanwezig, maar verschijnen ze pas na enige tijd. Leuk is dat je die dan in de hoek van het scherm aan ziet snellen. De gevechten zelf bestaan uit vrij normale acties: je kan lichte en zware klappen uitdelen, springen, hoog en laag trappen, en uitwijken. Daarnaast kan je je superkracht opsparen om daarmee speciale acties uit te voeren.

    Die leveren natuurlijk extra schade op. Als je zelf schade oploopt heb je grote kans om meteen een hele serie klappen te krijgen waar geen ontwijken aan is. Ga je neer, dan lig je daar meerdere seconden onbeweeglijk zonder mogelijkheid de eerstvolgende klap te ontwijken. Zeker tegen sterkere tegenstanders is de eerste klap dus een daalder waard. Mis je die, dan kan je zomaar meer dan de helft van je levensbalk kwijt zijn. Soms sluit Saitama zich bij je team aan en dat levert telkens een hilarisch moment op.

    Ben je net in gevecht geweest tegen dat monster dat bijna geen schade oploopt, komt Saitama langs en ramt hem met één klap tegen de grond. Om vervolgens in zijn overwinningspose vertwijfeld te constateren dat hij de speciale sale bij de lokale supermarkt gemist heeft.

    Online zou dit natuurlijk voor vreselijke onbalans in de gevechten opleveren. Kies je voor Saitama in je team, dan zal hij steevast te laat in de gevechtsarena verschijnen. Tot die tijd zal je het dus met 2 tegen 3 moeten zien te redden. Houd je het in deze minderheidssituatie vol, dan kan je met Saitama het tij keren. Simpel en elegant. Deze gekozen oplossing werkt wonderwel.

    Terug naar de stad

    City-Z is een levende stad die als grote ‘hub’ dienst doet voor een MMO-achtige wereld. Speel je online, dan zie je al je medespelers in de stad verschijnen. Naast je medespelers vind je hier gewone burgers en de superhelden die je eerder ontmoet hebt. Natuurlijk kan je hier ook de winkeltjes bezoeken om accessoires voor jouw avatar of je eigen woning te kopen. Ook kan je hier het hoofdkantoor van de superhelden bezoeken. Vervelend is dat de hub enorm last heeft van popups. Superhelden en burgers verschijnen bijzonder laat. Regelmatig ren je naar een held om een opdracht op te halen, maar is de desbetreffende persoon nog niet verschenen.

    Superheld zijn is saai

    Wat? Saai? Ja, toch wel. Soms dan. Saitama vindt zijn leven saai omdat hij zwaar overpowered is en daarmee elke uitdaging mist. Voor jou geldt vooral dat de heldenvakbond je regelmatig in de weg zit. Doordat je pas een volgende uitdaging krijgt als je voldoende heldenpunten bemachtigd hebt, ben je genoodzaakt zijmissies in de stad en voor de vakbond uit te voeren. Hiermee leidt het spel je af van het hoofdverhaal en wordt gepoogd de lengte artificieel te verlengen. Dat is jammer en zeker in de tweede helft van het verhaal zelf behoorlijk irritant. Zijmissies horen optioneel te zijn. Bovendien komen ze meestal toch gewoon weer neer op een gevecht tegen een of meer monsters. En een half uur of meer moeten grinden voor je een volgende verhaalmissie mag spelen is eigenlijk gewoon niet echt leuk.

    Conclusie

    One Punch Man heeft een succesvolle overstap weten te maken van de serie naar spel. De satirische sfeer komt goed over en het weerzien met de vele vreemde helden en monsters uit de serie is welkom. De gevechten zijn goed uitgewerkt, hoewel het vervelend is dat je series van klappen nauwelijks kan onderbreken. Hoewel het onmogelijk lijkt, is de onoverwinnelijke Saitama op een prima manier in de gameplay opgenomen. Jammer is wel dat City Z behoorlijk last heeft van pop ups. Ook het vele grinden om de verhaallijn te ontsluiten had achterwege gelaten mogen worden.

    7

    De plus- en minpunten

    • De onoverwinnelijke Saitama
    • Gevarieerde gevechtmogelijkheden
    • Sfeer van de serie komt goed over
    • Veel herkenbare superhelden en vijanden
    • Grinden
    • Pop-ups
    • Herstel van klappen in gevechten

    One Punch Man - A Hero Nobody Knows

    Verkijgbaar vanaf 28 february 2020

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.