Nightmares from the Deep: The Cursed Heart kwam namelijk vier jaar geleden al uit op de PC, maar het Poolse Artifex Mundi brengt zijn avonturen point-and-click games nu in rap tempo uit op de hedendaagse consoles. Grim Legends: The Forsaken Bride, Enigmatis 3: The Shadow of Karkhala en dus het eerdergenoemde Nightmares from the Deep. Denk hierbij aan Disney-achtige avonturen, waarin het goede overwint en het kwaad altijd wordt verslagen.

Nightmares from the Deep The Cursed Heart Review

Pietje Piraat

The Cursed Heart gaat over een piratenkapitein genaamd Remington, die een kleine drie eeuwen geleden de wilde zeeën beheerste en iedereen angst aanjoeg, tot hij ineens op de bodem van de oceaan belandde. Hoe dat gebeurde is een raadsel, maar zijn lichaam werd gevonden en ligt nu in een museum. Jij bestuurt de naamloze curator van dat museum in het Caraïbisch gebied, waar ook je dochter ronddwaalt.

Het verhaal is redelijk voorspelbaar en al vanaf minuut één weet je precies wat er gaat gebeuren. Ondanks dat wil je als curator wel de geschiedenis van de piraat weten, die zwaar gebaseerd is op Zwartbaard. Informatie die je veelal tussen de diverse puzzels vindt, waarna het verhaal over Remington en zijn geliefde zichzelf ontrafelt. Dat ontrafelen duurt niet zo bijster lang, want binnen vier uur heb je de game uitgespeeld evenals het bonushoofdstuk.

Zoeken, zoeken en zoeken

Liefhebbers van de Artifex Mundi games snappen precies hoe de vork in de steel zit met The Cursed Heart. Er zal een scène zijn waar je op allerlei voorwerpen of personen kunt klikken, waarna er een deur opengaat en het verhaal zich voortzet. Meestal gebeurt dit nadat je enkele onderwerpen bij elkaar hebt verzameld, om zo weer een ander voorwerp te pakken. Denk hierbij aan een compleet visgerei om zo een vis te vangen waarmee je een puzzel moet doen.

Toch zit daar wel een groot minpunt van Nightmares from the Deep: The Cursed Heart. Voorgangers als Crime Secrets en Grim Legends bezitten veel puzzels, zoals figuren roteren totdat er een compleet beeld is of het maken van diverse brouwsels. Maar The Cursed Heart heeft weinig van deze puzzelelementen, wat toch vreemd is; een puzzelgame met weinig puzzels.

Een compensatie daarvoor lijkt de grote toevoeging van zoekopdrachten. Zo moet ontwikkelaar Artifex Mundi waarschijnlijk hebben gedacht, aangezien jij vaak deze gedeeltes met een heleboel spullen zult zien. Het doel hiervan is om meestal negen onderwerpen te vinden in een puinzooi, waarna je een behulpvol voorwerp krijgt voor je verdere zoektocht. Deze opruimacties zijn echter zo vervelend, aangezien je de helft van de tijd niet kunt zien waar het voorwerp is. En dan blijf je rammen op je X-knop.

Kleurrijke massa

Die opruimacties zien er, ondanks dat ze frustatie verwekkend zijn, wel goed uit en dat gaat ook op voor de rest van The Cursed Heart. Ga niet uit van een grafische pracht en praal op het hoogste niveau, maar van prima graphics waarvan je ziet dat ze met veel zorg zijn gemaakt door de Poolse ontwikkelaar. De omgevingen waarin jij je bevindt zijn namelijk zeer gedetailleerd en eigenlijk iets té gedetailleerd bij die zoekscènes, zoals wij al eerder aangaven.

Helaas gaat die vlieger van pracht en praal niet op voor de tussenscènes, want deze zijn absurd slecht. Het lijkt dan ook alsof Artifex Mundi haar eieren heeft ingezet op de scènes waarin jij de controle hebt en niet op de tussenfilmpjes. Deze zien eruit alsof ze zijn gemaakt met Microsoft Paint. Voeg daar ook nog emotieloze personages aan toe die moeite hebben om hun mond gelijk te laten bewegen als ze spreken en je bent na één tussenscène al haastig op zoek naar de skipknop.

Nightmares from the Deep The Cursed Heart Review – Piraatje Kielhalen

Het is enigszins zonde dat Artifex Mundi niet de weg vervolgt die het had ingeslagen met Grim Legends en nu met Nightmares from the Deep: The Cursed Heart bijna de piratenplank afwaggelt. Het verhaal beklijft je nog wel, evenals de gedetailleerde omgevingen, maar een puzzelgame met weinig puzzels klopt niet. The Cursed Heart bevat bovendien zulke slechte tussenscènes, dat je al snel hoopt dat je gekielhaald wordt. Geen schattenjacht waard.